Etusivu > Sosiaali ja terveys > Sosiaali- ja perhepalvelut > Toimeentulotuki

Toimeentulotuki

Mitä toimeentulotuki on?

Toimeentulotuen tarkoitus on turvata perustoimeentulo silloin kun henkilö tai perhe ei tule toimeen ansiotöillään tai yrittäjätoiminnasta saaduilla tuloilla tai muilla tuloilla tai varoillaan. Ensisijaisesti jokaisella on velvollisuus pitää huolta itsestään ja elatuksestaan kykynsä mukaan.

Toimeentulotuki on viimesijainen henkilön ja perheen toimeentuloa turvaava etuus. Toimeentulotuen myöntämistä ennen on selvitettävä hakijan mahdollisuudet saada muita sosiaaliturvaetuuksia, kuten työmarkkinatukea, asumistukea ja opintotukea.

Toimeentulotuen suuruus on määritelty toimeentulotukilaissa (1412/1997). Toimeentulotukeen kuuluvat perus-, täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki.

Toimeentulotuen hakeminen

Toimeentulotukea haetaan sähköisesti tai perinteisellä kirjallisella hakemuksella.
Hakemukseen on aina liitettävä tositteet kaikkien perheenjäsenten tuloista, varallisuudesta sekä toimeentulotuen tarvetta arvioitaessa huomioon otettavista menoista.

Sähköiset hakemukset

Sähköisessä palvelussa voit lähettää Toimeentulotukihakemuksia ja seurata niiden käsittelytilannetta ja maksuja sekä lukea ja tulostaa omat päätökset.

Palvelu vaatii hakijan tunnistautumisen henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Jos hakijana on avio- tai avopari, sähköinen hakemus täytetään sen henkilön verkkopankkitunnuksilla, jonka nimissä aiemmat päätökset on tehty. Myös sähköisen hakemuksen (kuten kirjallisena jätetynkin) käsittely saattaa viivästyä, mikäli tukea haetaan sen puolison nimissä, jonka nimissä tukea ei aiemmin ole haettu. Huolellisesti täytetty hakemus vähentää tarvetta pyytää asiakkailta lisäselvityksiä ja nopeuttaa siten hakemuksen käsittelyä. Myös sähköinen hakemus vaatii tarvittavat liitteet. Sähköisen hakemuksen liitteitä ei voida vastaanottaa sähköpostin liitetiedostona. Hakemuksen lisätietona tulee ilmoittaa, lähettääkö liitteet sähköisenä vai muulla tavoin (postitse tai tuomalla henkilökohtaisesti)

Ennen lomakkeen täyttämistä, tutustu huolellisesti ohjeisiin:

Huom: Omat sivut -käyttötoiminto vaatii Internet Explorerista version 9. tai uudempi. Muutoin palvelu toimii Explorerin versiolla 8. tai uudempi. Katso lisätiedot muiden selainten käytöstä Omapalvelun käyttöohjeesta.


Sähköisen Toimeentulotukihakemuksen täyttöohjeet (pdf, 0.1 Mt)

Omapalvelun käyttöohje löytyy sosiaali- ja perhepalvelut -sivulta.

Sähköisen hakemuksen lähettämisen ja seuranta tapahtuu kirjautumalla Omapalveluun

Kirjalliset hakemukset

Kirjallista hakemusta varten hakulomakkeen voi tulostaa itse osoitteesta
http://www.pori.fi/perusturva/lomakkeet.html tai lomakkeen voi hakea aikuissosiaalityön toimiston neuvonnasta tai omasta lähipalvelukeskuksesta.

Neuvonta sijaitsee Porissa Teljäntorilla, Antinkatu 16 B, 5. krs, puh. 621 6110. Neuvonta on avoinna ma-pe 8.15-16.15.

Kirjallinen hakemus tarvittavine liitteineen palautetaan neuvontaan tai lähetetään postitse osoitteella Porin Perusturvakeskus, PL 56, 28101 Pori. Kuoreen merkintä "toimeentulotukihakemus". Hakija saa postitse kirjallisen päätöksen toimeentulotuesta.

Opastusta toimeentulotuen hakemisesta

Lisätietoa toimeentulotuesta sekä opastusta hakemuksen täyttämiseen saa tarvittaessa puhelimitse suoraan etuuskäsittelijöiltä tai sosiaalityöntekijöiltä sekä toimeentulotuen infopuhelimestä 044 701 6202. Infopuhelimeen vastataan 1.11.2016 alkaen arkisin klo 9.00 - 12.00. Tarvittaessa voit varata keskusteluaikaa sosiaalityöntekijälle puhelinaikana ma-pe klo 9.00-10.00 puh. 02 621 6100. Tapaamisissa kartoitetaan hakijan ja perheen tilannetta ja etsitään yhdessä itsenäisen selviytymisen ja muutoksen mahdollisuuksia. Sosiaalityöntekijät tekevät myös kotikäyntejä.

Salassapitosäännöksistä johtuen asiakkaiden lähettämiin tiedusteluihin tai muihin yhteydenottoihin ei voida vastata sähköpostitse, vaan niihin vastataan joko puhelimitse tai kirjeellä.

Muutoksenhaku

Viranhaltijan päätökseen tyytymättömällä on oikeus tehdä oikaisuvaatimus perusturvalautakunnalle 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Perusturvalautakunnan päätökseen haetaan muutosta valittamalla Turun hallinto-oikeuteen, PL 32, 20101 Turku.

Porin aikuissosiaalityön toimisto

Antinkatu 16 B, 5 kerros
puh. (02) 621 6100 (vaihde)
fax. (02) 635 3864
Aukioloaika ma-pe klo 8.00-16.00
Hakemuksia saa aikuissosiaalityön toimiston neuvonnasta.

Toimistolla on asiakkaiden käytettävissä työasema verkossa asiointia ja tulostamista varten.

Etuuskäsittelijät

Aikuistiimi (yli 32-vuotiaat lapsettomat taloudet)
A - J Etuuskäsittelijä puh. 044 701 6128
K - L Etuuskäsittelijä puh. 044 701 6105
M - Q Etuuskäsittelijä puh. 044 701 6124
R - Ö Etuuskäsittelijä puh. 044 701 6204

Lapsiperhetiimi
A - L Etuuskäsittelijä puh. 044 701 6135
M - Ö Etuuskäsittelijä puh. 044 701 6116

Nuortentiimi (alle 32-vuotiaat lapsettomat taloudet)

A - L Etuuskäsittelijä puh. 044 701 6510
M - Ö Etuuskäsittelijä puh. 044 701 6127

Ulvilan lähipalvelukeskus

SOTE-keskus
Välskärintie 1
28450 Vanha-Ulvila

Kirjalliset toimeentulotukihakemukset voi palauttaa SOTE-keskuksen aulan postilaatikkoon.

Toimeentulotuki ja muut sosiaalityön vastaanotot perustuvat etukäteen tilattuun ajanvaraukseen.

Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika ja ajanvaraus ma-pe klo 9-10
Etuuskäsittelijä puh. 044 701 0458
Sosiaaliohjaaja puh. 044 701 1343
Sosiaalityöntekijä puh. 044 701 0464

Toimiston ovet avoinna ma-pe klo 9-12

Noormarkun lähipalvelukeskus

Eva Ahlströmin tie 8
29600 Noormarkku

Sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan puhelinaika ja ajanvarausma-pe klo 9.00-9.30
Etuuskäsittelijä puh. 044 701 0409
Sosiaalityöntekijä puh. 044 701 0359
Sosiaaliohjaaja puh. 044 701 4439

Toimiston ovet avoinna ma-pe klo 9.30-12

Merikarvian lähipalvelupiste

Antintie 52 (terveyskeskus)
29900 Merikarvia

Sosiaaliohjaaja tavattavissa tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 9.30-15.30
Sosiaaliohjaaja puh. 044 701 4439

Tärpit

Yhteystietoja

Toimeentulotuen infopuhelin
puh. 044 701 6202

Sähköiseen asiointiin
liittyvät tekniset kysymykset
omapalvelu@pori.fi

Perustoimeentulotuki siirtyy kunnilta Kelan tehtäväksi vuoden 2017 alussa

Uudistukseen liittyvät avainasiat on koottu esitteeseen, jota on saatavilla Kelan palvelupisteissä ja kuntien sosiaalitoimistoissa.
Esitteessä kerrotaan myös Kelan palvelukanavista ja uudistuksen etenemisen aikataulusta. Kela avaa toimeentulotuen verkkosivut, palvelunumeron ja Kysy Kelasta -palstan loppuvuodesta 2016. Vuoden 2017 alusta perustoimeentulotukea voi hakea Kelan verkkoasiointipalvelussa www.kela.fi/asiointi. Tukea voi hakea myös paperilomakkeella.

www.kela.fi/toimeentulotuki

Tunnistautuminen muuttuu 2017 lopussa

Omapalvelussa on käytössä Vetuma-tunnistautuminen. Sitä käytetään toimeentulotuen uudessa sekä jatkohakemuksessa, vammaispalveluhakemuksessa ja niiden tilanseurannassa, päätöksissä ja maksatuksissa. Tunnistautuminen muuttuu suomi-fi –tunnistamiseen. Sen voi ottaa käyttöön syksyn 2016 aikana hakemassa Väestötietojen (VTJ) käyttölupa. Tarkemmat ohjeet.

Ajankohtaista

Asiakkaille julkaistuista päätöksistä ja lisäselvityspyynnöistä eivät ole menneet tekstiviestit perille ajalla 29.7. – 1.8. tekstiviestipalvelussa olleen häiriön vuoksi. Osalle asiakkaista tulee julkaistuksi sama päätös tai lisäselvityspyyntö kahteen kertaan. Julkaisu onnistui ensimmäiselläkin kerralla, mutta tekstiviestit eivät valitettavasti liikkuneet. Sähköpostitse viesti on mennyt perille vastaanottajille.

Tietoturvapäivityksiä tehdään jokaisen kuukauden viimeisenä viikonloppuna lauantaista klo 1.30 sunnuntaihin klo 7.30 asti. Tämä saattaa aiheuttaa katkoja Omapalveluun.

Tarkemmat ajankohdat:
25.–26.6.
30.–31.7.
27.–28.8.
24.–25.9.
29.–30.10.
26.–27.11
31.12–1.1.2017

- Lisätietoa kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelusta (Vetuma) - Lisätietoa mobiilivarmenteesta