Etusivu > Uutiset > 2011 > 10 > Unettomuutta Vähälläraumalla

Unettomuutta Vähälläraumalla

(26.10.2011 08:19 kansj2 / päivitetty 26.10.2011 09:23 Stenberg Johanna)

Torstaista alkaen Porissa järjestetään sarjassaan jo 13. verkkopelitapahtuma Insomnia XIII.

Tapahtuman taustalla toimii porilainen, vuonna 2003 perustettu Verkkopeliyhdistys Insomnia ry. Yhdistyksen tiedottaja Jon Ekberg kertoo, että alun perin tapahtuma luotiin kaveriporukalla.

- Näin pääsi pelaamaan ja viettämään aikaa kasvotusten kavereiden kanssa.

Insomnia on yksi Suomen suurimmista ja monipuolisimmista verkkopelitapahtumista. Tapahtuma on vuosien varrella kasvanut muutaman kymmenen henkilön kokoontumisesta monen sadan osallistujan tapahtumaksi. Konepaikkoja on 400 ja osallistujia kaiken kaikkiaan yli 500.

- Kävijäkuntaa on Helsingistä Ouluun asti. Jokainen Suomen lääni on jollain tavalla edustettuna.

Pelit vaihtuvat tiuhaan tahtiin ja tapahtumissa pelataan pääasiassa tuoreita pelejä. Ekberg arvioi, että pelien maksimi-ikä on kolmesta neljään vuotta.

- Vanhempi peli joko unohtuu, sitä muistellaan hyvällä tai pahalla, tai siitä tulee klassikko.

Tapahtuman kasvaessa myös ohjelma on monipuolistunut. Viikonlopun aikana käydään lukuisia monipeli- ja konsolipeliturnauksia. Lisäksi ohjelmassa on muun muassa Wild Video animaatio- ja videokilpailu, robottisota sekä todellisuutta ja pelimaailmaa yhdistelevä InsomniaGame2.0, jonka on kehittänyt Porin yliopistokeskuksessa toimiva digitaalisen kulttuurin oppiaine.

kuva Intensiivistä pelaamista vuoden 2010 Insomnia-tapahtumassa.

Tapahtuma käynnistetään torstaina klo 16 ja se päättyy sunnuntaina klo 12. Tapahtumapaikkana toimii Winnova – Länsirannikon koulutuksen liikuntarakennus osoitteessa Professorintie 5, 28600 Pori. Tapahtuman yhteistyökumppaneina toimivat Satakunnan Ammattikorkeakoulu, Prizztech ja WinNova – Länsirannikon koulutus Oy.

Lisätietoja yhdistyksestä ja tapahtumasta löydät Insomnian verkkosivuilta .

Verkkopelitapahtuma, eli lanit, tarkoittaa tapahtumaa, jossa ihmiset kokoontuvat samaan tilaan pelaamaan ja harrastamaan omien tietokoneidensa kanssa. Koneet on liitetty toisiinsa lähiverkon avulla. Tapahtumat kestävät yleensä viikonlopun yli.


Hakusana