Etusivu > Uutiset > 2012 > 01 > Uusi muoto ja lisää paikallisuutta

Uusi muoto ja lisää paikallisuutta

(16.01.2012 14:25 KANTT1 / päivitetty 17.01.2012 08:05 Tiilimäki Tarja)

Satakunnan Kansa -sanomalehti on 17.tammikuuta lähtien tabloidimuotoinen.

Uudistuneen Satakunnan Kansan koko on pienempi ja sivuja vastaavasti enemmän. Mistään kivikirveen keksimisestä tässä uudistuksessa ei ole kysymys, koska muoto on jo tuttu muun muassa iltapäivälehdistä. Toisaalta Satakunnan Kansa on kokoluokkansa ensimmäinen suomalainen päivälehti, joka siirtyy tabloidiformaattiin.

- Nyt toteutettava uudistus on eittämättä lehden historian kokonaisvaltaisin. Uudistuksen myötä Satakunnan Kansa on entistä lukijaystävällisempi ja ilmoittajan kannalta tehokkaampi, vakuuttaa lehden vastaava päätoimittaja Petri Hakala.

Uudistuksessa muotoa tärkeämpi on kuitenkin lehden sisältö.

- Lehdessä on enemmän paikallisia kasvoja ja satakuntalaiset asiat ovat entistä enemmän juttujen aiheina, korostaa päätoimittaja Olli-Pekka Behm.

Satakunnan Kansassa on jatkossa kaksiosainen eli siitä löytyy Uutisosan lisäksi myös Enemmän-osa. Lehden sisältöön on tulossa myös painotuksia eri päiville. Esimerkiksi maanantaina painottuvat maakunnan asiat ja tiistaina työelämä ja talous. Erillinen tv-liite jää historiaan ja jatkossa ohjelmat löytyvät keskiviikon lehdestä. Sunnutainumerossa aiheet noudattelevat edesmenneen sunnutai-liitteen sisältöä.

Verkkopalvelulle uusi ilme


Lehtiversion lisäksi myös Satakunnan Kansan verkkopalvelu SK24.fi uudistuu. Sivujen rakenne on muun muassa selkeämpi.

- Pirteämmästä ilmeestä olemme saaneet jo nyt hyvää palautetta. Myös SK:n näköislehtipalvelu sekä mobiilisivusto, m.sk24.fi, uudistuvat, toteaa verkkopäällikkö Inka Partanen.

Lukijat ovat olleet huolestuneita uudistuksen vaikutuksista varhaisjakelun aikatauluun, koska lehti painetaan jatkossa Tampereella. Mutta huoli on uudistusprojektin vetäjä Matti Majasaaren mukaan turha.

- Kyllä, Satakunnan Kansa ehtii aamukahvipöytään heti tuoreeltaan, vakuuttaa Majasaari.

Painetulla Satakunnan Kansalla on 125 000 lukijaa. Verkkopalvelua käyttää 90 000 eri kävijää viikossa. SK kuluu Alma Media konserniin.

kuva Päätoimittaja Olli-Pekka Behm ja vastaava päätoimittaja Petri Hakala ovat vakuuttuneita siitä, että uudistunut SK on parempi kuin entinen. Kuva: Niko Juhola






Hakusana