Etusivu > Uutiset > 2013 > 03 > Vuorovaikutus näkyy kuntien verkkoviestinnässä

Vuorovaikutus näkyy kuntien verkkoviestinnässä

(20.03.2013 15:38 kanhe2 / päivitetty 20.03.2013 15:38 Harjula Eerika)

Kunnat tarjoavat yhä useammin verkon välityksellä vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksia.

Tämä käy ilmi Kuntaliiton helmi-maaliskuussa 2013 teettämän kuntien verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön kyselystä. Kyselyn tuloksia verrattiin vuoden 2007 kuntien verkkoviestintäkyselyyn ja vuoden 2011 sosiaalisen median käytön kyselyyn.

Yli 80 prosenttia kyselyyn vastanneista kunnista julkaisee luottamuselinten esityslistat verkossa ja vastaanottaa palautetta.

Sosiaalisen median eri kanavien käyttö kunnissa on myös kasvanut. Kyselyyn vastanneista kunnista 95 prosenttia toimii Facebookissa. Sosiaalisen median aktiivisempia käyttäjiä ovat kuntien nuorisotoimi, kirjastot, kulttuuritoimi ja keskushallinto. Sosiaalisessa mediassa tiedotetaan muun muassa tapahtumista. Kuvien ja videoiden jakaminen sosiaalisen median kautta on myös lisääntynyt.

- Puolentoista vuoden aikana kaikki sosiaalisen median käyttötavat ovat kyselyn perusteella yleistyneet, Kuntaliiton verkkoviestintäpäällikkö Tony Hagerlund summaa kyselyn tuloksia.

Porin kaupunki hyödyntää verkkoviestintää

Myös Porin kaupunki käyttää hyväksi sosiaalista mediaa verkkoviestinnän työkaluna. Suosituimpien verkkoviestinnän kanavien joukossa ovat Kysymystori sekä Facebook.

Kaupungin oma Facebook-sivu, vuonna 2010 perustettu Porin ikkuna, tarjoaa nopean ja monipuolisen sosiaalisen median muodon. Sivustolle jaetaan uutisia, kuvia ja tietoja muun muassa erilaisista tapahtumista. Porin ikkuna edistää avoimuutta ja se lisää käyttäjien ja ylläpitäjien välistä vuorovaikutusta. Sivuston suosio kasvaa tasaisesti ja sillä on tällä hetkellä 1400 tykkääjää. Sivuston suurin käyttäjäryhmä koostuu 35-44 vuotiaista naisista ja toiseksi suurimpaan ryhmään kuuluvat 25-34 vuotiaat naiset.


Hakusana