Etusivu > Uutiset > 2014 > 02 > Ongelmia suoramaksuun siirtymisessä

Ongelmia suoramaksuun siirtymisessä

(03.02.2014 09:56 Salminen Tiina / päivitetty 05.02.2014 10:24 Aaltonen Kalle)

Suomalainen suoraveloituspalvelu päättyi EU–asetuksen mukaisesti 31.1.2014. Suoramaksuun siirtyminen on kuitenkin aiheuttanut haasteita sekä Porin Vedelle että Pori Energialle.

Porin Veden suoramaksuun siirtyminen epäonnistui

Porin Vesi lähetti lokakuussa 2013 tiedotteen kaikille suoraveloitusasiakkailleen automaattisesta suoramaksuun siirtymisestä. Valitettavasti siirto uuteen maksutapaan epäonnistui yhteistyökumppanin järjestelmävirheen takia. Tästä johtuen Porin Vesi siirtyy paperilaskutukseen niiden osalta, joilla oli aiemmin suoraveloitus käytössä.

Porin Vesi pyytää asiakkaitaan huomioimaan, että jatkossa postitse tulee maksettavaksi tarkoitettu lasku aiemman suoraveloituksen ennakkoilmoituksen sijaan. Siirtyminen paperilaskusta muihin maksutapoihin edellyttää asiakkaan omia toimenpiteitä. Vaihtoehtoina ovat:

- e-lasku, jonka voi tilata helposti verkkopankin kautta,
- suoramaksu, jonka voi ottaa käyttöön tekemällä suoramaksusopimus pankin kanssa pankin konttorissa,
- yritysasiakkailla sähköisenä maksutapana toimii haluttaessa verkkolasku.

Osalle Porin kaupungin laskujen vastaanottajista on toimitettu valtakirja ja palautuskuori suoramaksuun siirtymistä varten. Tämä ei koske Porin Veden asiakkaita. Porin Vesi pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa ylimääräistä vaivaa.

Suoramaksuun siirtyminen aiheuttaa haasteita Pori Energialle

Yhteistyökumppanin toteutus- ja järjestelmävirheiden vuoksi Pori Energia on kohdannut useita ongelmia laskujen toimittamisessa asiakkaille. Näiden ongelmien selvittämiseksi olemme käyttäneet huomattavan paljon aikaa ja työ on edelleen kesken. Noin 60000 maksajan joukossa on vielä suunnilleen 2000 asiakasta, joiden laskujen kanssa on ollut joko yhteistyökumppanista tai pankista aiheutuneita ongelmia. Näistä syistä suoritamme laskujen uudelleenlähetyksiä vielä kuluvalla viikolla. Uusissa laskuissa on huomioitu mm. uusi eräpäivä ja annettu toimintaohjeet.

Osa asiakkaista on saanut edellä mainituista ongelmista johtuen suoraan maksukehotuksen ja toivommekin näiden asiakkaiden ottavan yhteyttä suoraan Pori Energian laskutukseen numeroon (02) 621 2058. Jos kysymys on pankkitilistä, jolta asiakas haluaa veloituksen tapahtuvan, pitää asiakkaan olla yhteydessä omaan pankkiinsa.

Pori Energia Oy tarjoaa yksityisasiakkailleen maksutapoina perinteisen paperilaskun lisäksi e-laskua ja suoramaksua. Yritysasiakkaille on tarjolla paperilaskun lisäksi verkkolasku. Suoramaksua pankit eivät yritysasiakkaille tarjoa. Itellan tarjoama Netposti on myös mahdollinen tapa vastaanottaa laskut sähköisesti.


Hakusana