Etusivu > Uutiset > 2015 > 06 > Kaupungin verkkosivut saivat uuden ilmeen

Kaupungin verkkosivut saivat uuden ilmeen

(25.06.2015 13:54 Marleena Lammikko / päivitetty 25.06.2015 13:54)

Uudistuneen ilmeen lisäksi sivuilla on uusia toiminnallisuuksia: mahdollisuutta sähköiseen asiointiin on lisätty ja sivut toimivat entistä paremmin mobiililaitteissa. Lisäksi on satsattu siihen, että palvelut löytyisivät kätevämmin uudistuneen haku-toiminnon avulla.

Uusilla verkkosivuilla palveluiden hakutoiminto on saanut näkyvämmän paikan. Samalla haun toimivuutta on parannettu.

– Mobiililaitteilla on monesti kätevämpi käyttää hakukenttää kuin navigoida sivustolla. Muutenkin nettiä käytetään puhelinten ja tablettien kautta jo enemmän kuin perinteisiltä tietokoneilta, joten on selvää, että kaupungin sivujen pitää toimia älylaitteilla, kaupungin viestintäpäällikkö Anna Kyhä-Mantere kertoo.

Vaikka sivusto on nyt julkaisuvalmis, ei uudistus kokonaisuutena ole vielä paketissa. Sivustoa testataan ja viilataan edelleen. Samaten sivujen sisältöjä muokataan jatkossakin.

– Etenkin palvelun haun toimivuus pystytään toteamaan paremmin sitten kun se on ollut käytössä jonkin aikaa, Kyhä-Mantere sanoo.

Palveluiden kirjo on niin laaja, että sivusto on väkisinkin kooltaan massiivinen. Kuukasitasolla kaupungin palveluita haetaan verkossa satoja tuhansia kertoja kuukaudessa. Pelkästään etusivulla on kävijöitä kuukaudessa pyöreästi 200 000.

– Yksittäisiäkin kävijöitä sivustolla on keskimäärin 76 000 joka kuukausi, joten on selvää, että netti on tärkein kanavamme ulospäin. Tämä kehitys tulee jatkossakin vain vahvistumaan, Kyhä-Mantere sanoo.

Mahdollisuutta sähköiseen asiointiin lisätään

Tulevaisuudessa sähköisen asioinnin rooli tulee kaupungin verkkosivuilla korostumaan erityisesti. Sivustolle on nyt avattu uusi eKunta.fi –palvelu, joka tarjoaa kaikki Porin kaupungin sähköiset palvelut yhdestä paikasta.

eKunta antaa kuntalaisille mahdollisuuden käyttää palveluita ajasta ja paikasta riippumatta. Asioiden käsittely myös nopeutuu, kun tiedot menevät suoraan lopulliseen järjestelmään.

– Tavoitteena on, että tulevaisuudessa yksittäinen kuntalainen pystyy halutessaan hoitamaan kaiken asiointinsa kunnan kanssa näppärästi sähköisesti ja yksien tunnusten takaa, kertoo tietohallinnon pääsuunnittelija Kaija Laurila.

Tällä hetkellä sähköisen asioinnin palveluita on kerätty eKuntaan noin 60 kappaletta. Palveluun pääsee joko kaupungin etusivulta, kohdasta sähköinen asiointi sekä suoraan www.ekunta.fi.

Palautetta sivuista toivomme osoitteeseen www.pori.fi/palaute.


Hakusana