Etusivu > Uutiset > 2015 > 07 > Muista aina: liikenteessä monta vaaraa ompi eessä

Muista aina: liikenteessä monta vaaraa ompi eessä

(29.07.2015 15:13 Marleena Lammikko / päivitetty 10.08.2015 17:46 Saija Laaksovirta)

Porissa noin 820 ekaluokkalaista aloittaa koulutiensä tiistaina 11.8.

Kouluvuoden alkaessa autoilijoiden tulisi kiinnittää erityistä huomiota nopeusrajoituksiin. Kaupungin liikennesuunnittelusta muistutetaan, että liikennemerkeillä ja nopeusrajoituksilla on aina tarkoitus: niillä pyritään lisäämään liikkujien turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.

Liikenneympyrät parantavat liikenneturvallisuutta ja helpottavat ruuhkia.

– Onnettomuuksien määrä on vähentynyt, kun liikenneympyröiden määrä on kasvanut. Porissa on tämän vuoden loppuun mennessä 38 liikenneympyrää ja uusia suunnitellaan jatkuvasti lisää. Tällä hetkellä nähtävillä on suunnitelma Uusikoivistontien ja Presidentinpuistokadun kiertoliittymästä, kertoo suunnitteluinsinööri Markku Rantamäki.

kuva Liikkujien tulisi huomioda liikennemerkit entistä paremmin ja noudattaa nopeusrajoituksia. Kuva: Marleena Lammikko


Vilkkain katu on Paanakedonkatu, jolla on päivittäin 17 000 käyttäjää. Karjarannantiellä liikkujia on noin 13 500. Ennen Puuvillan kauppakeskuksen rakentamista Porin sillalla ja Linnasillalla oli molemmilla 14 000 käyttäjää vuorokaudessa. Määrät mitataan ja tarkistetaan aina syksyisin koulujen alkaessa, kun arki on kesän jälkeen alkanut. Puuvillan aukeaminen on vaikuttanut erityisesti Porin sillan käyttäjämääriin.

– Lukkarinsillan rakentaminen oli erittäin hyvä ratkaisu. Sillalla on noin 10 000 käyttäjää päivittäin. Sillan rakentaminen on pienentänyt ruuhkia keskustassa, kun Lukkarinsiltaa pitkin Ruosniemeen tai Itä-Poriin liikkuvien ei tarvitse kiertää enää keskustan kautta päästäkseen Kokemäenjoen yli, kiittelee Rantamäki.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

– Liikennesuunnittelu ei ole yksinkertaista, sillä siinä tulee ottaa huomioon monta muuttujaa: asemakaavoitukset, pohjaolosuhteet, maastomalli, sähkö- viemäri- ja vesiverkot, kevyt liikenne, suunnitelman toimivuus, alueen asukkaiden toiveet, luettelee Rantamäki.

Kun uutta tietä aletaan rakentaa, tulee ensimmäisenä tehdä kaava alueesta, jonka jälkeen tehdään suunnitelma, joka kuulutetaan. Tämän jälkeen lopullinen suunnitelma asetetaan nähtäväksi. Kun suunnitelma on ollut nähtävänä, se viedään tekniseen lautakuntaan, joka hyväksyy sen. Tähän prosessiin menee vähintään neljä kuukautta. Vasta sitten voidaan alkaa rakentamaan.

Liikennettä kehitetään jatkuvasti. Asukkailla on mahdollisuus antaa palautetta liikenteestä sekä katujen ja teiden kunnosta. Kaikki palautteet käsitellään, mutta kaikkeeen ei voida reagoida heti, sillä osa ehdotuksista vaatii pidempää suunnittelua, ennen kuin ne voidaan toteuttaa. Kaupungilla on meneillään jatkuvasti noin 10 työmaata. Omien työmaiden lisäksi kaupunki on mukana muissa liikenneprojekteissa, kuten Isomäen ja Eteläväylän liikennejärjestelyjen rakentamisessa.

Porissa laaja pyörätieverkosto

Porissa on huomattavasti enemmän kevyenliikenteenväyliä kuin muissa samankokoisissa kaupungeissa. Yli 300 kilometriä pitkä kävely- ja pyörätieverkosto tarjoaa hyvät mahdollisuudet liikkua ilman autoa.


Hakusana