Etusivu > Uutiset > 2016 > 05 > Oppilaiden suunnittelema tilataideteos koristaa Kallelan koulun käytävää

Oppilaiden suunnittelema tilataideteos koristaa Kallelan koulun käytävää

(25.05.2016 08:47 Saija Laaksovirta / päivitetty 25.05.2016 08:50)

Taideteos kantaa nimeä Kirsikkapolun mökki ja taikaluola. Lähtökohtana teokselle oli kouluviihtyvyyden lisääminen sekä oppilaiden osallisuuden huomioiminen.

Kallelan koululla vietettiin tiistaina juhlapäivää, kun suuri teoskokonaisuus vihdoin paljastettiin. Sen ovat toteuttaneet Kallelan koulun 2.–9.-luokan oppilaat yhdessä kuvataiteilija Sanna Pajusen kanssa.

Tilataideteoksen myötä käyttämättömät aulatilat saivat nyt parempaa käyttöä ja oppilaat pääsivät mukaan taiteen tekemiseen.

Pajusen mukaan ensiajatuksena oli luoda miellyttävä, osin mystinenkin tila käytävään. Ei vain maalauksia, vaan paikka, jossa voi kiipeillä, rentoutua ja toisinaan riehaantuakin.

- Lapsilta tuli toiveita majasta, ikkunoista, valaistuksesta. Haluttiin pilviä, koivuja ja nuotio, listaa Pajunen.

kuva Poikien valtakunta. Tilataideteoksen toinen osa on suurilta osin nelikon käsialaa. Kuva: Saija Laaksovirta/Porin kaupunki.


Teos syntyi luovasta kohtaamisesta

Teos koostuu kahdesta maalauksesta ja kolmiulotteisesta rakennelmasta. Se heijastaa 2.–9.-luokan oppilaiden kiinnostuksen kohteita, haaveita, estetiikan tajua ja toivetta luoda uusi tila koulun sisälle. Kaikki halukkaat koulun oppilaat saivat osallistua teoksen valmistumiseen ja ikuistaa siihen oman kädenjälkensä. Kuudesluokkalaisten kommenteissa kuuluu tekemisen riemu:

- Tää on koristeellista ja ihan oikeaa taidetta, sanovat Matias ja Joona. Ville iloitsee, että maalaaminen oli kivaa, koska oli haastetta. Ritan mukaan oli kiva piirtää ja maalata seinä.

Teos on taiteilijan, lasten ja järjestävien tahojen yhteisen luovuuden tulos:

kuva Kuva: Saija Laaksovirta/Porin kaupunki

- Olen koostanut teoksen osat oppilaiden luonnosten pohjalta ja kuljettanut teoksen valmistusprosessia ennakkoluulottomasti kohti tasapainoista kokonaisuutta, joka sisältää oppilaiden toiveiden kuuntelemista, taidetyöskentelyn mahdollistamista, tilaajien ja omien ajatuksien toteuttamista, kuvailee Sanna Pajunen teoksen syntyprosessia.

Erityisluokanopettaja Katja Kenttälä kuvaa taideprosessia ihanaksi, sillä se avasi lapsissa aivan uusia ovia. Taide toi tavallisiin koulupäiviin mukavaa vaihtelua ja lapset pääsivät toteuttamaan itseään. Aikuiset olivat apuna toteuttamassa lasten rikasta mielikuvitusta.

Kallelan koulun saama rahoitus teokseen antoi teokselle lähtökohdaksi kouluviihtyvyyden ja oppilaiden osallisuuden huomioimisen.

Oppimisympäristön monipuolistamiseen taiteen keinoin valikoitui tekijäksi Porin lastenkulttuurikeskus - Satakunnan lastenkulttuuriverkoston taholta kuvataiteilija Sanna Pajunen.

Teoksen toteuttamisen ovat mahdollistaneet Kallelan koulu, Porin lastenkulttuurikeskus - Satakunnan lastenkulttuuriverkosto, Porin Sivistyskeskuksen kouluhuolto ja Koulun kulttuurin kehittämishanke (Opetushallitus).


Hakusana