Etusivu > Uutiset > 2016 > 06 > SuomiAreenassa puidaan pelillistämistä työelämän tukena

SuomiAreenassa puidaan pelillistämistä työelämän tukena

(28.06.2016 10:42 Saija Laaksovirta / päivitetty 28.06.2016 10:42)

Pori-pihassa käydään pelillistämiskeskustelu Tuottaako pelaaminen osaamista työelämälle? perjantaina 15.7. kello 15-15.45.

Nuoret oppivat pelaamalla tulevaisuuden taitoja, esimerkiksi ongelmanratkaisua ja yhteistyötaitoja verkossa. Suomalainen työelämä ei kuitenkaan osaa hyödyntää nuorten pelimaailmoista hankkimaa osaamista. Voidaanko pelillistämällä tehdä tuottavuusloikka? Mikä työelämässä muuttuu, kun paljon pelejä pelannut sukupolvi tuo uudet käytännöt työelämään? Miten työelämää voidaan pelillistää? Mitä digitaalisista peleistä voidaan oppia ja omaksua työelämään?

Näistä kysymyksistä keskustellaan perjantaina 15.7 kello 15 SuomiAreenassa Pori-pihassa. Keskustelijoina ovat kehitysjohtaja Kalle Huhtala, Edita Publishing Oy, mighty eagle Peter Vesterbacka, Rovio Entertainment Ltd., creative manager Katriina Heljakka, Tactic Games Oy sekä lehtori, tutkija Jaana-Maija Koivisto, Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Helsingin yliopisto. Keskustelun juontajana toimii Porin yliopistokeskuksen johtaja, professori Jari Multisilta.

Tutkimusnäyttöä on siitä, että pelillistämällä työtehtäviä voidaan parantaa työn tuottavuutta ja työn mielekkyyttä. Pelillistämisellä tarkoitetaankin pelien suunnittelumenetelmien ja pelillisten elementtien hyödyntämistä tilanteissa, jotka eivät liity pelaamiseen, esimerkiksi työelämässä. Yksinkertainen esimerkki pelillistämisestä on erilaisten pistelasku- ja tavoitejärjestelmien hyödyntäminen työelämässä ja oppimisessa.

Työelämän urakkapalkkiot ovat myös eräänlaisia pelillistettyjä työtilanteita, jotka perustuvat ulkoiseen palkitsemiseen Pelillistämisen taustalla on sisäisen motivaation parantaminen. Voidaan ajatella, että pelilliset elementit rutiinityötehtävässä lisäävät työntekijän sitoutumista ja hänen motivaatiotaan työtehtävää kohtaan.

kuva Kuva: Tarja Tiilimäki


Hakusana