Etusivu > Uutiset > 2016 > 09 > Digitaaliset työvälineet koululaisten käsiin ensi syksynä

Digitaaliset työvälineet koululaisten käsiin ensi syksynä

(13.09.2016 09:26 Tiina J. Lehtonen / päivitetty 13.09.2016 09:30)

Ensi syksynä Porin kaupunki jakaa 1600 henkilökohtaista tietokonetta 4. ja 7. luokkalaisten käyttöön. Siitä eteenpäin joka syksy samat luokka-asteet saavat uudet laitteet ja syksyllä 2019 kaikilla porilaisilla 4.-9. luokkalaisilla on käytössään henkilökohtaiset tietokoneet.

kuva Kuva: Kalle Aaltonen

ICT-koordinaattori Teemu Heino on ollut mukana käynnistämässä Porin virtuaalikoulu -hanketta, jonka tavoitteena on ollut digitalisoida Porin kouluja. Kaksi vuotta sitten alkaneessa hankkeessa on toteutettu erilaisia kokeiluja. Oppilaskohtaisten tietokoneiden sisäänajoa on tehty Kuninkaanhaan koulussa.

- Kaksi vuotta sitten otimme Kuninkaanhaan koulun 7. luokkalaisille käyttöön henkilökohtaiset laitteet. Tänä vuonna koulun 7.-9. luokkalaisilla, Käppärän koulun 4. luokkalaisilla ja Toejoen koulun 6. luokkalaisilla on jo henkilökohtaiset tietokoneet käytössä. Ensi vuonna laitteet ovatkin jo laajasti mukana perusopetuksessa, kertoo Heino.

Tahtoa ja sujuvaa yhteistyötä

Oppilaskohtaisten tietokoneiden ja niiden onnistuneen käyttöönoton myötä Pori nousee opetuksen digitalisaation yhdeksi edelläkävijäksi. Porin lisäksi Helsingissä ja Turussa on tehty tänä vuonna päätökset henkilökohtaisten laitteiden ottamisesta käyttöön. Porissa kokeilun aikana on selvitelty muun muassa millainen laite toimii opetuksessa mahdollisimman hyvin ja miten laitteen hinta upotetaan vanhoihin oppikirjamenoihin. Tällä hetkellä Porin kouluissa on keskimäärin yksi kone joka kolmatta oppilasta varten, joissakin kouluissa jopa yksi kone kahta oppilasta kohden.

- Kuninkaanhaan koulun pilottiin olemme valikoineet niin sanotun hybridilaitteen, joka toimii niin oppimateriaalien jakamiseen, tehtävien tekemiseen ja tuottamiseen kuin lukemiseen. Laite muuntautuu tietokoneesta tabletiksi käyttötarkoituksen mukaan, Heino selvittää.

Koneen hinta on 270 euroa ja sen käyttöajaksi on laskettu kolme vuotta. Vuotta kohden hinnaksi siis tulee 90 euroa. Tämä ei kuitenkaan ole ylimääräinen kuluerä, vaan tarkoitus on säästää oppilaiden työkirjamenoissa, koska digitaalisessa muodossa tehtävät ovat selvästi edullisempia ja usein jopa ilmaisia. Yhden työkirjan hinta on noin 20-30 euroa, joten montaa työkirjaa ei tarvitse vuosittain jättää ostamatta ja laite on maksanut itsensä takaisin.

Heino korostaa, että hanketta on viety eteenpäin vahvasti yhdessä kaupungin tietohallinnon kanssa.

- Ilman sujuvaa yhteistyötä ja yhteistä tahtoa tämän hanke tuskin olisi edennyt näin hyvin. Kaikissa kaupungeissa tällainen yhteistyö ei edes olisi mahdollista, Heino korostaa.

Huomio opettajiin

Digitaalisten oppimateriaalien markkinat ovat nyt voimakkaassa nousussa ja määrittelevät tällä hetkellä millaista materiaalia on saatavilla. Opettajat taas määrittelevät sen, missä aineissa henkilökohtaisia laitteita tulevaisuudessa käytetään. Kaiken huomion pitäisikin nyt keskittyä opettajien koulutukseen ja perehdytykseen. Tieto- ja viestintäteknologisten taitojen koulutusta opettajille on ollut tarjolla jo pidemmän aikaa ja tulevaisuudessa se lisääntyy entisestään.

- Nyt pyrimme järjestämään monenlaisia koulutuksia eri kohderyhmille. Opettajilta edellytetään tietysti, että he osaavat sen mitä oppilaatkin ja opetussuunnitelma puolestaan määrittelee sen, millaisia taitoja 6. tai 9. luokkalaisen pitää osata. Lisäksi opettajan pitää pystyä soveltamaan teknologiaa pedagogisesti. Toisaalta työ tekijäänsä opettaa, kunhan tämä homma lähtee liikkeelle, pohtii Heino.


Hakusana