Etusivu > Uutiset > 2017 > 03 > Ajanvarauksen puhelinpalvelun toimintaa luvataan parantaa kiireesti

Ajanvarauksen puhelinpalvelun toimintaa luvataan parantaa kiireesti

(30.03.2017 13:40 Salla Rajala / päivitetty 30.03.2017 14:59 Elli-Mari Sulonen)

Vuosi sitten huhtikuussa käyttöön otettu keskistetty ajanvaraus on lähtenyt yskähdellen liikkeelle Porin perusturvakeskuksen terveyskeskuksissa ja neuvoloissa. Terveys- ja sairaalapalveluiden johtaja Anna-Liisa Koivisto myöntää, että takaisinsoitto ei ole toiminut nykyisellä henkilöstöllä ja puhelut ovat ruuhkautuneet välillä pahoin. Lääkäripulan vuoksi myös vastaanottoaikojen saannissa on ollut ongelmia.

– Tässä kuussa perusterveydenhuoltoon on tullut 22 000 soittoa, joista 34 prosenttiin on vastattu 1-2 minuutissa. Kaikkiin vastattuihin soittoihin on vastattu keskimäärin 41 minuutissa. Ääritapauksissa asiakkaat ovat joutuneet odottamaan takaisinsoittoa useita tunteja. Puheluihin vastaamassa on ollut liian pieni miehitys, mikä näkyy siinä, että noin puolet soittajista on luopunut soitosta. Soittoihin vastaamisprosentti on ollut 43 sisältäen takaisinsoittopalvelun. Takaisinsoittopyyntöjä on jätetty maaliskuussa 10 070. Niistä 345 on jäänyt tekemättä. Itse puhelinjärjestelmässä ei havaittu merkittäviä teknisiä ongelmia.

Koiviston mukaan puhelinpalvelua tullaan kehittämään ja organisoimaan uudelleen tilanteen korjaamiseksi.

– Tulemme lisäämään hoitohenkilökuntaa ja ottamaan huhtikuun aikana käyttöön keskitetyn puhelinnumeron ala- ja lisävalinnat. Lisäksi nettiajanvaraus laajenee kevään aikana sairaanhoitajien vastaanotolle. Nyt se on jo käytössä neuvolan, suun terveydenhuollon ja naisten terveystarkastusten asiakkaille, Koivisto kertoo.

Terveyskeskuslääkäreille ja sairaanhoitajille varatut ajat Koivisto kehottaa perumaan perusturvan palveluneuvonnan kautta soittamalla numeroon (02) 623 4300.

– Tulemme kehittämään palveluneuvonnan oheen nettihoitajapalvelua vahvistamaan omahoidon ohjeistusta. Palveluneuvojilta saa jo nyt tietoa perusturvan palveluista ja esimerkiksi asiakkaan tukimahdollisuuksista. Puhelimen lisäksi yhteyden palveluneuvojiin saa netissä tai kasvotusten palvelupisteissä asioimalla.

Porin perusturvakeskus tulee seuraamaan puhelinpalvelun toiminnan kehittymistä ja ajanvarauksesta saatavaa asiakaspalautetta viikoittain. Keskitetty ajanvaraus vastaa maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin kello 8–15 numerossa (02) 621 5000.


Hakusana