Etusivu > Uutiset > 2017 > 03 > Uudessa Porissa korostuu asukkaiden ja kaupungin vuorovaikutus

Uudessa Porissa korostuu asukkaiden ja kaupungin vuorovaikutus

(28.03.2017 11:09 Marika Virtanen / päivitetty 28.03.2017 11:11)

Pori haluaa olla vuorovaikutteinen kaupunki, joka tarjoaa aktiivisesti keinoja osallistua kaupungin toimintaan ja palveluiden kehittämiseen sekä omaehtoisen yhteisöllisyyden tuottamiseen. Organisaatiouudistuksen myötä osallistamisesta – kaupungin rakentamisesta yhdessä asukkaiden, yritysten ja yhteisöjen kanssa – tulee osa uutta organisaatiokulttuuria ja kaikkien työntekijöiden työnkuvaa.

Uudenlaista osallisuus- ja vuorovaikutusmallia luodaan osana kaupungin organisaatiomuutokseen liittyvää brändiudistusta. Mallin työstämisestä vastaa eri hallintokuntien toimijoista koottu projektiryhmä. Fasilitaattorina ja sparraajan työssä on helsinkiläislontoolainen palvelumuotoilutoimisto Hellon.

Kaupungin viestintäpäällikkö Salla Rajalan mukaan kyse on organisaatio- ja toimintakulttuurin muutoksesta. Asukkaiden, yritysten ja yhteisöjen osallistamisesta lähtee myös kuntalaki.

– Porissa on iso joukko asukkaita, yrityksiä ja yhteisöjä, joilla on paikallistuntemusta sekä halua ja osaamista olla mukana vaikuttamassa. Heidät halutaan aiempaa vahvemmin mukaan rakentamaan asukas- ja asiakaslähtöistä, toimivaa ja parempaa kaupunkia ja palveluita. Käytännössä osallistaminen tarkoittaa asiakkaiden kuulemista ja heidän tarpeidensa ymmärtämistä.

Rajalan mukaan kaupungilla ei ole ollut yhtenäistä mallia vuorovaikutuksen ja osallisuuden toteuttamiseen, vaan jokainen hallintokunta on toiminut omien käytäntöjensä mukaisesti.

– Hyvää osallisuustyötä on jo tehty hallintokunnissa paljon. Nyt siitä halutaan säännönmukaista ja aiempaa tiiviimpi osa rakenteita. Lisäksi huomiota kiinnitetään asioinnin helpottamiseen ja sujuvoittamiseen sekä yhtenäisen asiakaskokemuksen synnyttämiseen.

Osana kaupunkilaisten osallistumistapojen kehittämistä tutkitaan vuorovaikutussuunnittelijoiden roolin mahdollisuuksia linkkinä kaupunkilaisten ja kaupungin palvelunkehityksen välillä. Tavoitteena kuitenkin on, että aiempaa useampi työntekijä hyödyntäisi kaupunkilaisten kanssa yhdessä tekemistä osana työtään.

– Esimerkiksi palvelumuotoilun menetelmiä ja nopeita kokeiluja hyödyntämällä voidaan tehdä uudistuksia, jotka tuovat helpotusta arkeen, säästävät rahaa, mutta ennen kaikkea osuvat paremmin maaliin, asiakkuusjohtaja Laura Franck Hellonilta sanoo.

Julistemuotoiseksi työkaluksi koottua osallisuus- ja vuorovaikutusmallia testataan maalis-huhtikuussa kaupungin eri kehittämishankkeissa. Esimerkiksi viime viikolla sitä pilotoitiin suurtapahtumajärjestäjien kanssa ja edelleen tällä viikolla yli 10-vuotiaille tarkoitetussa työpajassa. Testauksista vastatasi VisitPori osana Kirjurinluodon kehittämistä.

– Tapahtumajärjestäjien kohdella tavoitteena oli ymmärtää Porin vetovoimatekijöitä ja hahmottaa kaupungin roolia tapahtumajärjestämisessä. Leikkipuistoiästä kasvaneiden lasten ja nuorten kanssa suunniteltiin unelmien Kirjurinluotoa, VisitPorin toimitusjohtaja Anna Kyhä-Mantere kertoo.

kuva

Taiga ja Kyra Koskela suunnittelemassa virtuaalipuistoa. Kuva: Porin kaupunki/Marika Virtanen

Mukana Kirjurinluodon suunnittelussa olleet 12-vuotiaat Taiga ja Kyra Koskela kuvailevat työpajaa paremmaksi kuin odottivat. Työpajassa nuoret saivat suunnitella, millainen olisi heidän unelmiensa Kirjurinluoto ja mitä sinne ei ainakaan haluta. Nuoret kaipaavat selkeästi aktiivista ja liikunnallista toimintaa, jossa puhelimet voi jättää kotiin.

– Meillä on koiria ja olisi kiva, jos niiden kanssa voisi Kirvatsissa tehdä jotain. Nyt on hyvät odotukset, että alkaisimme taas käymään siellä, kertovat Koskelat.

Uusi osallisuus- ja vuorovaikutusmalli otetaan käyttöön kesäkuussa samalla, kun Porin kaupungin organisaatiouudistus astuu voimaan.

kuva
Työpajaan osallistuneita nuoria. Kuva: Porin kaupunki/Marika Virtanen

Hakusana