Etusivu > Uutiset > 2017 > 04 > Nuoret visioivat Kirjurinluotoon urheilullisia aktiviteettejä

Nuoret visioivat Kirjurinluotoon urheilullisia aktiviteettejä

(03.04.2017 09:28 Marika Virtanen / päivitetty 03.04.2017 10:50)

Porin kaupunki haluaa osallistaa kaupunkilaiset mukaan tulevaisuuden Porin rakentamiseen. Noin 10-15-vuotiaat nuoret pääsivät ideoimaan omaa unelmiensa Kirjurinluotoa ja sitä, mitä sen ei ainakaan haluta olevan.

Nuoret jaettiin ryhmiin, joissa suunniteltiin sarjakuvan keinoin sisältöä mielikuvituksellisesti Kirjurinluodon huvi-. virtuaali- ja aktiviteettipuistoon. Ryhmien aikuiset tiivistivät ajatukset yhteen kokonaisuuteen. Nuoret saivat olla Porin kaupungin päättäjiä ja sijoittaa rahaa mielestään parhaimmalle ehdotukselle. Selkeästi eniten ääniä keräsi aktiviteettipuisto.

– Kaikki ryhmäläiset olivat ehdottomasti sitä mieltä, että Kirvatsi kaipaa aktiviteettejä. Yllättävintä oli ehkä se, että perinteistä huvipuistoa ei varsinaisesti enää kaivata. Sen sijaan ideoitiin erilaisia kiipeilyratoja, renkaita, vesiliukumäkeä, trampoliineja sekä ulkoilma-discoa. Vesi oli oleellisena osana mukana ehdotuksissa ja sen yhdistämistä aktiviteetteihin pidettiin tärkeänä, kuvailee VisitPorin toimitusjohtaja ja Kirjurinluodon suunnittelusta vastaava Anna Kyhä-Mantere.

Mielenkiintoa herätti myös virtuaalimaailma, jossa esimerkiksi 3D-lasit päässä voisi seikkailla pitkin aivan erinäköistä puistoa, mitä Kirjurinluoto todellisuudessa on. Virtuaalimaailmassa puisto voisi olla aivan sekaisin tai väriltään punainen.

– Olisi kiva liikkua Kirvatsissa, missä tulee dinosauruksia vastaan tai vaihtoehtoisesti voisi urheilla virtuaalisesti. Koripallon tai taistelupelien pelaus onnistuisi yksin, kun virtuaalisesti olisi kavereita mukana, kuvailevat virtuaalipuiston ideoijat.

Nuorien mielestä tylsintä on paikallaan oleminen ja jos aktiviteetteihin on pitkät jonot. Pelaamisen lomaan kaivataan mahdollisuutta ostaa jäätelöä ja hampurilaisia, mutta halpaan hintaan. Myöskään baareja ei Kirvatsiin kaivata, eikä kännisiä ihmisiä.

– Oli hienoa nähdä, miten nuoretkin ottivat ideoinnissa huomioon Kirjurinluodon ainutlaatuisuuden ja hahmottivat omaa suunnitteluaan olemassa olevaan kokonaisuuteen. Nyt lähdetään miettimään, miten ideointi sopii yhteen meidän todellisuutemme kanssa, mitkä ideat olisi mahdollista toteuttaa ja miten, toteaa Kyhä-Mantere.

Työpajassa mukana olleet 12-vuotiaat Taiga ja Kyra Koskela toivoisivat Kirjurinluotoon tekemistä koiriensa sekä ystävien ja sukulaisten kanssa.

– Työpaja oli paljon parempi kuin odotimme. Nyt on hyvät odotukset, että alamme taas käymään Kirvatsissa, kertovat Koskelat.

Työpaja toteutettiin VisitPorin, Porin kaupungin ja palvelumuotoilutoimisto Hellonin yhteistyössä.

– Tärkeää on tuoda esille, mitä nuoret oikeasti ajattelevat ja mitä he pitävät tärkeinä asioina. Työpajasta selkeästi nousee esille, että nuoret haluavat ulkoilla ja olla aktiivisia. Tämä on yksi ensimmäisistä kokeiluista, miten Porissa voidaan osallistaa kaupunkilaisia mukaan ja millaista hyötyä siitä saadaan, kuvailee palvelusuunnittelija Maria Jaatinen Hellonilta.

Nuorten toiveiden lisäksi VisitPori haluaa tietää, miten parantaa entisestään Kirjurinluotoa tapahtumapaikkana. Siksi palvelumuotoilua käytetään kevään aikana myös tapahtumajärjestämisen työkaluna.

– Tavoitteena on tehdä Kirjurinluodosta entistä houkuttelevampi sekä saada kokonaiskuva kaupungille siitä, miten yhteistyötä tapahtumajärjestäjien kanssa pitäisi kehittää, ja miten Poria ja Kirjurinluotoa voitaisiin kehittää tapahtumajärjestäjille entistäkin houkuttelevammaksi, sanoo Kyhä-Mantere.

kuva

Nuorten yhtenä tehtävänä oli suunnitella sketsi "hullu perhepäivä". Tarkoituksena oli yhdistää kivoin ja tylsin tekeminen perheen kanssa. Urheilu koettiin kaikista positiivisimmaksi tekemiseksi.

kuva

Huvipuistoa Kirvatsiin suunnittelevien ryhmässä yksi idea oli yhdistää toiminnallinen tekeminen huviin. Esimerkiksi voisi olla rata, missä kulkuneuvot on varustettu vesitykeillä. Radan varrella olisi tulipaloja, joita pitäisi sammuttaa veden avulla. Lisäksi ilmainen pizza-päivä olisi vetonaula.

kuva

Virtuaalipuiston suunnitelmissa korostui urheilun ja virtuaalisuuden yhdistäminen. Paikallaan ei haluttu istua, vaan virtuaalimaailmassa haluttiin osallistua koripallopeleihin ja taisteluihin.

kuva

Aktiviteettien Kirjurinluodossa esille nousivat kiipeilyradat ja -seinät, trampoliinit, rengasradat ja vesiliukumäet.



Hakusana