Etusivu > Uutiset > 2017 > 06 > Kela ja kaupunki tiivistävät yhteistyötä palveluiden parantamiseksi

Kela ja kaupunki tiivistävät yhteistyötä palveluiden parantamiseksi

(07.06.2017 11:57 Marika Virtanen / päivitetty 07.06.2017 11:57)

Porin kaupungin ja Kelan yhteistyö tiivistyy, kun 8. kesäkuuta alkaen torstaisin Kelan palveluneuvoja ottaa asiakkaita vastaan ajanvarauksella aikuissosiaalityön toimipisteessä Teljäntorilla ja kaupungin sosiaalityöntekijä opastaa asiakkaita maanantaisin Kelassa. Ajatuksena on, että asiakas saa samalla käynnillä opastusta sekä Kelan että Porin perusturvan palveluista.

– Asiakas hakee Kelasta perustoimeentuloa ja kunnalta harkinnan varaista täydentävää tukea. Yhteistoimintapisteen ideana on toimia asiakkaan ohjaajana ja palveluneuvojana. Asiakkaat eivät välttämättä ymmärrä päätöksiä toimeentulotuesta tai tiedä, miten harkinnan varaista etuutta haetaan kunnasta. Molemmissa toimipisteissä olisi henkilöt, jotka osaisivat auttaa, kuvailee aikuissosiaalityön päällikkö Krista Virtanen.

Yhteistyötä on tehty aiemminkin, sillä toimeentulotuen ruuhkien vuoksi kaupungin kaksi etuuskäsittelijää on ollut muutaman kuukauden käsittelemässä Kelalla perustoimeentulotukea. Heillä on ollut oikeus samalla käsitellä myös harkinnan varaisen tuen päätöksiä.

– Tämä toiminta on ollut vastausta Kelan ruuhkiin, mutta todennäköisesti päättyy kesäkuun lopussa. Uudella palveluneuvonnalla haetaan pidempiaikaista ja pysyvämpää toimintamallia, sanoo Virtanen.

Keskeistä muutoksissa on ollut työntekijöiden välinen keskustelu. Erityisesti huoli nuorista on noussut esille.

– Asiakasryhmästä nuoret ei saisi jäädä muutoksen jalkoihin, toteaa Virtanen.


Hakusana