Etusivu > Uutiset > 2017 > 06 > Leo-Pekka Tähti ja Joonas Nordman äänestettiin porilaisuuden perikuviksi

Leo-Pekka Tähti ja Joonas Nordman äänestettiin porilaisuuden perikuviksi

(29.06.2017 10:21 Elli-Mari Sulonen / päivitetty 29.06.2017 10:23)

Porin kaupungin humoristisen Pori-kyselyn tulosten perusteella parhaiten porilaista meininkiä edustavat pyörätuolikelaaja Leo-Pekka Tähti ja näyttelijä Joonas Nordman. Porin brändityön pohjaksi tehtyyn kyselyyn vastasi peräti 4707 henkilöä.

– Ei mitää, hyvältä tuntuu, Tähti vastaa porilaisittain ja lisää, että mieltä lämmittää erityisesti se, että oma kotikaupunki on päässyt äänestämään.

kuva Leo-Pekka Tähti. Kuva: Veikko Kähkönen

– Oli jo kunnia päästä vaihtoehdoksi ja vielä suurempi kunnia tulla äänestetyksi kahden kärkeen. Tämä motivoi porilaisuuden ja Porin esille pitämiseen jatkossakin, Nordman kommentoi.

Tähti tai Nordman eivät asu vakituisesti Porissa, sillä kisa- ja harjoitusmatkat vievät urheilijaa ympäri maailman ja Nordman on asettunut Helsinkiin. Porilaisuus elää kuitenkin vahvana kummassakin.

– Porissa ei voi koskaan käydä liikaa, Nordman toteaa.

Pori-kyselyn mukaan porilaista asennetta kuvaavat parhaiten periksiantamattomuus, itsepäisyys ja luova hulluus. Tähti ja Nordman tunnistavat nämä luonteenpiirteet porilaisista ylipäätään sekä myös itsestään ja toisistaan.

– Olemme nähneet Joonaksen kanssa ensimmäistä kertaa todella nuorena ja hän oli jo silloin lupaava näyttelijä. Hän on pärjännyt periksiantamattomalla työllä.
Olen päässyt tässä äänestyksessä kovaan joukkoon, Tähti kiittelee.

– Leo-Pekka tekee hurjasti töitä, ja on saavuttanut sillä mainetta Suomen lisäksi maailmalla. Hän ei tee itsestään koskaan numeroa, eikä hänen tarvitsekaan, sillä tulokset puhuvat puolestaan. Leo-Pekka on jäyhä ja sympaattinen porilainen sankari, Nordman kehuu.

Saman kyselyn tulosten perusteella makkaraperunat ovat porilaisinta ravintoa. Ne maistuvat myös Tähdelle ja Nordmanille, Tähdelle tosin vasta kilpailukauden jälkeen. Nordman arvelee syöneensä makkaraperunoita vuosina 1997-2002 kaikissa porilaisissa grilleissä.

– Ensimmäiset makkaraperunani söin entisellä Vilkun grillillä ja ne oli hyvät, Nordman muistelee.

kuva Joonas Nordman. Kuva: Yellow Film & TV

Pori-kysely toimi pohjana brändityölle

Datan kerääminen Porin brändityön pohjaksi aloitettiin humoristisen Pori-kyselyn tuloksista. Niiden pohjalta luotiin neljä tyylisuuntavaihtoehtoa, jotka olivat esillä porilaisten omassa mainostoimistossa, Poriksessa. Saadun palautteen perusteella rakennettiin yhdessä porilaisten kanssa Porin uusi brändikonsepti, jonka kaupunginhallitus hyväksyi 19.6.2017.

Sekä Tähti että Nordman ovat ilahtuneita Porin uudesta ilmeestä. Heidän mielestään karhu tunnistetaan Porin symboliksi ympäri Suomen, ja se tuo leikkisästi esiin kaupungin parhaat puolet.

– Porilla on hieno vaakuna. Upeaa, että karhu on päässyt siitä mukaan uuteen ilmeeseen, Tähti sanoo.

– Kruunu kuvastaa Porin kuninkaallista historiaa ja porilaisten tervettä ylpeyttä kaupungistaan. Pori on kruununsa ansainnut! Toivottavasti Porin uudistuminen jatkuu entisestään, olen itsekin aina kiinnostunut Poriin liittyvistä projekteista, Nordman lisää.

Porilaisuuteen liittyy Nordmanin mielestä myös se, ettei Poria saa tehdä liian "prameaksi". Kun Isometsän jäähalliin oli tehty iso remontti, Nordman oli kysynyt jälkipeleihin tulleilta porilaisilta, millainen uusi jäähalli on. "Emmäätiä, kyl siit tuli vähä niinku liia hieno", hänelle vastattiin.

– Porilaisten miellyttäminen antaa haastetta myös brändityölle, Nordman nauraa.

Humoristisen Pori-kyselyn eniten ääniä saaneet vastaukset (4707 vastaajaa):

1. Porilaisessa mielenmaisemassa näkyy ylpeys.

2. Väreistä Poria kuvaavat parhaiten punainen ja sininen.

3. Parhaat muistot Porista sisältävät ystäviä.

4. Porilaista asennetta kuvaavat parhaiten itsepäisyys, luova hulluus ja periksiantamattomuus.

5. Porilaista meininkiä edustavat Leo-Pekka Tähti ja Joonas Nordman.

6. Porin tulisi löytää parhaat puolet itsestään.

7. Porilaisinta ravintoa ovat makkaraperunat.

8. Porissa pitäisi olla helpompaa työllistyä.

9. Kyselyn jälkeen päällimmäisenä mielessä on: "Mitkä artistit on tulossa jazzeille?"


Hakusana