Etusivu > Uutiset > 2017 > 06 > Pori loi yhdessä kaupunkilaisten kanssa brändin, jonka alle mahtuvat kaikki toimialat

Pori loi yhdessä kaupunkilaisten kanssa brändin, jonka alle mahtuvat kaikki toimialat

(15.06.2017 10:59 Marika Virtanen / päivitetty 16.06.2017 15:05 Elli-Mari Sulonen)

Porin kaupunki uudistaa visuaalista ilmettään ja brändiään. Vanhojen hallintokuntien hajanaisista viesteistä ja ulkoasuista luovutaan ja kesäkuun alusta toimineet viisi uutta toimialaa ja Visit Pori Oy yhdistetään yhtenäisen Pori-brändin alle.

Uusi brändi on suunniteltu yhdessä kaupunkilaisten kanssa. Mukana brändityössä sen eri vaiheissa on ollut kaikkiaan noin 5 500 henkilöä.

Kevään aikana brändin rakennuspalikoita etsittiin lukuisissa työpajoissa sekä verkossa kerättyjen Pori-tarinoiden tuottaman datan avulla. Loppuvaiheessa kaupunkilaiset pääsivät osallistumaan myös visuaalisen ilmeen muotoiluun, kun kaupunkilaisten oma mainostoimisto, Poris, avasi ovensa yhdeksän päivän ajaksi Porin Yrjönkadulla. Poriksessa esillä oli neljä erilaista tyylisuuntaa, joita kaupunkilaiset arvioivat tarkoitukseen rakennetun kyselytyökalun avulla.

Prosessista tiivistyivät Porin brändin peruskivet, jotka esitellään brändikäsikirjassa. Brändikäsikirjaa esitetään uuden Porin kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi maanantaina 19. kesäkuuta.

Pori-brändin ydin on johtoajatus "Pori pääsee ihon alle". Se kumpuaa Porin ja porilaisuuden ytimestä ja määrittelee Porin tekemistä. Kyseessä ei ole slogan, allekirjoitus tai pakote. Se on pikemminkin otsikko, asenne ja ajatus, joka manifestoituu tekemisessä ja viestinnässä.

Johtoajatusta sovelletaan eri kohderyhmille kunkin kohderyhmän näkökulmasta suunnitelluilla viesteillä ja puhetyyleillä. Matkailijoille se on "Löydä uusi mukavuusalueesi – Find your new comfort zone". Asukkaille jujuna on kääntää porilaiselle ilmaisulle ominainen negatiivinen aina positiiviseksi esimerkin "Todella outo, ehdottoman uniikki" tavoin. Liike-elämään suunnatussa viestinnässä käytettävä “Pori suosii rohkeaa" ammentaa ajatuksesta “Pori = onni".

Porin uusi visuaalinen ilme on johdettu Porin vaakunasta. Siitä on poimittu punainen kruunu, karhuhahmo ja päävärien sävymaailma, jota täydennetään neljällä lisävärillä.

Perinteinen kaupungin vaakuna säilyy kaupungin symbolina. Sitä käytetään erityisen juhlallisissa yhteyksissä.

Pori-logon kirjainmuotoilusta on aistittavissa maskulliinisen teollisuuskaupungin historiaa. Muiden kaupunkien logoista se erottuu vahvan koreilemattomalla ja groteskilla olemuksellaan. Logon kirjainmuotoilusta on myös johdettu kaupungille täysin oma kirjaintyyppi, Pori Sans. Logoon yhdistetty punainen kruunu toimii tunnusmaisena elementtinä kaikissa Pori Sans -kirjaintyypillä brändättävissä yhteyksissä.

Kuvituksen karhuhahmo nousi kaupunkilaisten suosikiksi Poris-toimistossa ja toimii metaforana porilaisista. Se esitetään inhimillisissä, porilaisuutta kuvaavissa tilanteissa tai miljöissä, jotka kertovat katsojalleen jotain uutta ja mielenkiintoista Porista ja porilaisista.

Porin kaupunki on tehnyt yhteistyötä brändin ja ilmeen uudistamisessa porilaishelsinkiläisen mainostoimisto Staartin kanssa.

kuva Esimerkkejä karhukuvituksesta.


kuva

Ehdotus Porin uudesta logosta.


Hakusana
2017 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2016 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2015 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2014 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2013 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2012 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2011 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2010 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12