Etusivu > Uutiset > 2017 > 09 > Porille ensimmäiset kaasuautot

Porille ensimmäiset kaasuautot

(26.09.2017 10:05 Elli-Mari Sulonen / päivitetty 26.09.2017 10:22)

Porin kaupunki on ottanut ensimmäiset kaasuautonsa käyttöönsä. Kaksi Volkswagen Caddy Maxia tulivat syyskuun alkupuolella ja nyt ne ovat valmiina liikenteeseen.

– Autot tulevat normaalin kierron mukaisesti korvaamaan vanhoja autoja. Autoista toinen aloittaa tavarankuljetusajossa ja toinen menee kiinteistönhoidon käyttöön. Vielä tänä vuonna on tulossa yksi kaasukäyttöinen henkilöauto, kertoo Porin kaupungin kuljetuspäällikkö Jani Sädemaa.

Kaikki Suomessa myytävät kaasuautot ovat niin sanottuja bifuel-malleja, eli autosta löytyy sekä kaasu- että bensiinitankki. Nyt käyttöön otetulla Volkswagen Caddyllä voi ajaa 900 kilometriä kaasulla ja vielä 200 kilometriä bensalla. Autot eivät poikkea bensalla tai dieselillä kulkevista autoista ulkonäöllisesti eikä hinnoissakaan juuri ole eroja.

Kaasujärjestelmä on tehty autoon normaalien järjestelmien rinnalle, mikä edesauttaa ekologisempaa ja edullisempaa kulkutapaa.

– Kaasulla kulkeminen on halvempaa kuin bensalla. Yksi kilo maakaasua maksaa noin 1,15 euroa. Yhden kaasukilon energiasisältö vastaa 1,5 litraa bensaa. Kaasun vertailuhinta bensaan on siis alta euron litra. Biokaasun vertailuhinta on noin 90 senttiä ja maakaasun noin 75 senttiä. Lisäksi kaasuautoille tulee dieselveron tapaisesti käyttövoimaveroa maksettavaksi henkilöautolla noin 200 euroa vuodessa, kuvailee Prizztechin kaasutalouden projektipäällikkö Matti Luhtanen.

Gasum avasi kesällä kaasun tankkaus-aseman Tiilimäelle. Asemalta saa kotimaista biokaasua sekä maahan tuotua maakaasua. Kaasuauton hankinta kaupungille ei suoranaisesti liity asemaan, mutta se edesauttaa kaasuautoilla ajamista. Auton hankinta osoittaa, että Porin kaupunki on sitoutunut kaasutalouteen sekä Hinku-kuntana haluaa tehdä konkreettisia asioita päästöjen vähentämiseksi.

– Tavoitteena on, että Porissa on yli 500 kaasuautoa vuoteen 2020 mennessä. Hienointa olisi, jos ja kun saamme Luotsinmäelle tehtyä aseman, jossa Porin omista jätöksistä saadaan tehtyä biokaasua ja sillä tankattua autoja, toteaa Luhtanen.

Hinku-kuntana Porilla on oltava käytettävissä monia kustannustehokkaita keinoja lisätä uusiutuvan energian käyttöä sekä parantaa energia- ja materiaalitehokkuutta alueella. Pori muuttaa omia toimintatapojaan ja toivoo myös muiden toimijoiden toimivan Hinku-kunnan edellytysten mukaan.

kuva Porin kaupungin kaksi kaasuautoa ovat valmiina liikenteeseen. Kuva: Porin kaupunki / Marika Virtanen


Hakusana