Etusivu > Uutiset > 2017 > 10 > Cygnaeuksen koulun puistossa oleva Äestäjä-veistos on kunnostettu

Cygnaeuksen koulun puistossa oleva Äestäjä-veistos on kunnostettu

(02.10.2017 12:33 Marika Virtanen / päivitetty 02.10.2017 12:33)

Taiteilija, vapaaherra Emil Cedercreutz (1879−1949) lahjoitti Äestäjän kipsimallin Porin kaupungille vuonna 1912. Pronssiin toteutettu veistos pystytettiin Cygnaeuksen koulun puistoon vuonna 1920 ja teos oli siihen mennessä suurin Suomessa toteutettu taidevalutyö. Veistos on myös Porin ensimmäinen julkinen patsas.

Veistos on ollut kiihtyvän ilkivallan kohteena. Hevosen luokki on siirtynyt paikoiltaan, aisat vääntyneet ja katkenneet, rahkeet murtuneet ja ohjat poikki. Teoksen kärsimää ilkivaltaa dokumentoitiin ja yksityisen tahon sitoutuminen korjausten kustannuksiin antoi mahdollisuuden kunnostaa veistos entiselleen.

Veistoksen historiaa

Cedercreutz muisteli teoksessaan Yksinäisyyttä ja ihmisvilinää Äestäjä-veistoksen merkitystä hänelle taiteilijana: "Ensimmäisen patsaani pystyttäminen Poriin merkitsi minulle hyvin paljon. Onhan myöhemmin erinäisiä patsaitani pystytetty erinäisiin kaupunkeihin, mutta ensimmäisen aikaansaaminen tuotti minulle joka tapauksessa enemmän iloa kuin nuo kaikki muut yhteensä. Merkitsihän se sitä, että ääneni ensi kerran kantoi koko lakeuden yli; olihan se ensimmäinen sanani suurelle yleisölle." Kuvanveistäjän toteamuksesta ilmenee julkisen teoksen merkitys tekijälleen: hänen viestinsä sai pysyvän sijan Porin kaupunkikuvassa.

Cedercreutz halusi sijoittaa Äestäjän Poriin, koska se oli Satakunnan pääkaupunki. Veistos kuvaisi samalla lakeuksien kaupunkia, joka oli vähitellen syntynyt "mullan ja raadannan työstä". Toisaalta hän näki kaupungin ja maanviljelijän tarvitsevan toisiaan, koska Pori puki äestäjän ja antoi hänelle "kahvia, tupakkaa, tuontitavaraa jos jommoista...".

Äestäjän luiseva ja työn kuluttama hevonen onkin kuvattu suurella huolellisuudella ponnistelun pullistamia verisuonia ja etujalkojen sisäsivujen yönsilmiä myöten. Sen korvat ovat valppaina edessä ja pää taipunut kuuliaisesti alaspäin. Askellus ilmentää vetämisessä tarvittavaa voimaa. Yksinkertaiseen paitaan ja housuihin pukeutunut maanviljelijä seisoo äkeen päällä paljain varpain, kyhmyiset jalkaterät ja rotevat kourat läpi elämän tehtyä raskasta fyysistä työtä ilmentäen. Hänen katseensa on suuntautunut määrätietoisesti eteenpäin luoden vaikutelmaa tulevaisuudenuskosta ja luottamuksesta työn tekemisen merkitykseen.

kuva



Hakusana