Etusivu > Uutiset > 2017 > 12 > Diabeteksen etäseuranta helpottaa diabeteksen hoitoa

Diabeteksen etäseuranta helpottaa diabeteksen hoitoa

(05.12.2017 13:46 Mira Metsälä / päivitetty 05.12.2017 13:47)

Porilainen Karita Kuusisto on mitannut verensokerinsa keväästä lähtien uudella mittarilla, joka lähettää automaattisesti mittaustiedot pilvipalveluun muistiin. Pilvipalvelusta veren sokeriarvot ovat Kuusiston hoitoon osallistuvien helposti tarkistettavissa. Kuusisto on yksi kymmenestä Glucostratus Oy:n diabeteksen etäseuranta -palvelun testikäyttäjistä, jotka ovat osallistuneet palvelun kokeiluun yhdessä Itä-Porin lähipalvelualueen henkilökunnan kanssa.

Diabeteksen etäseurannan tarkoituksena on parantaa diabeteksen hoidon laatua saamalla potilaiden diabetes nopeammin hallintaan. Tämä mahdollistaa myös vakavien liitännäissairauksien ennaltaehkäisyn.

Diabeteksen etäseuranta -palvelussa verensokerimittari käynnistyy, kun mittaliuska asetetaan mittariin. Mittari ohjaa isokokoisella näytöllä viemään liuskan veripisaraan ja kertoo saadun mittaustuloksen. SIM-kortilla ja dataliittymällä varustettu mittari lähettää mittaustiedot sekunneissa pilvipalveluun ja ilmoittaa käyttäjälle, kun tulokset on siirretty asiakkaan henkilökohtaiseen verensokeripäiväkirjaan.

kuva Karita Kuusisto ja terveydenhoitaja Tuula Leino ovat kiinnostuneita ottamaan käyttöön uusia teknologioita diabeteksen hoitoon.

Sokeriarvot pilvessä

Kuusisto on kokenut palvelun käytön olevan helppoa.

- Verensokerimittarin äänimerkki muistuttaa, milloin on aika tehdä mittaukset. Olen seurannut mittaustuloksia aktiivisesti. Tuloksista näki heti, milloin on tullut syötyä pullaa tai viinirypäleitä, naurahtaa Kuusisto.

Terveydenhoitaja Tuula Leino on hyödyntänyt pilvipalvelusta saamaansa tietoa asiakkaiden hoidon arvioinnissa.

- Asiakkaiden kokonaistilanteen hahmottaminen on huomattavasti helpompaa pilvipalvelusta kuin paperisesta verensokerin omaseurantavihosta. Vihon tutkimiseen menee aikaa ja välillä asiakkaatkaan eivät muista, mitä poikkeavien arvojen kohdalla on tapahtunut. Pilvipalvelussa tulosten esitystapa on selkeämpi, Leino kiittelee.

Järjestelmä mahdollistaa myös parimittausjaksojen toteuttamisen. Tällöin verensokerimittari muistuttaa mittauksesta esimerkiksi ennen ja jälkeen aamupalan ja lounaan.

- Näin saadaan tarkempaa tietoa ja nähdään asiakaskohtaisesti, miten veren sokeriarvot heittelehtivät, kertoo toimitusjohtaja Pekka Mäkelä palvelun kehittäneestä Glucostratus Oy:stä.

- Palvelun avulla pääsee nopeasti käsiksi mataliin ja korkeisiin verensokeriarvoihin, sillä järjestelmä lähettää näistä automaattisesti sähköposti-ilmoituksen. Parimittaukset antavat tarvittavaa lisätietoa hoidon arviointiin. Testauksen aikana saatujen tietojen pohjalta on monen asiakkaan lääkitystä saatu säädettyä sopivammaksi, sanoo Leino.

Oikeat mittaustulokset tuovat turvaa

- Palvelun avulla voitaisiin vähentää asiakaskäyntejä, kun tiedot ovat aina saatavilla. Välillä asiakkaat haluavat kaunistella verensokerin mittaustuloksiaan, kun eivät halua esimerkiksi insuliiniannosta nostettavan. Tällöin täytyy ottaa tarkempia laboratoriokokeita asian varmistamiseksi. Joskus paastosokeri ja ruokailun jälkeinen mittaustulos voivat olla väärillä riveillä. Hoidon kannalta on tärkeää, että käytössä ovat todelliset tulokset. Palvelun avulla mittaustulokset ovat aina oikein, Leino jatkaa.

Kuusisto ja Leino ovat tyytyväisiä kokeilusta saatuihin tuloksiin.

- Voin lämpimästi suositella palvelua. On erittäin tärkeää, että hoitaja saa mittaustiedot helposti käyttöönsä. Se luo varmuuden ja turvallisuuden tunnetta. Tuntuu aika hienolta, että pidetään näin hyvin huolta. On ollut mukavaa olla palvelun kehityksessä mukana, lisää vaan tällaisia! sanoo Kuusisto.

- Uuden toimintatavan käyttöönotto vaatii myös työtapojen uudelleen miettimistä. Tulevaisuudessa diabetesta sairastavien määrä kasvaa ja resurssit ovat vähäisiä. On tärkeää, että kehitetään uusia palveluita hoitoprosessien tehostamiseksi. Palvelu mahdollistaa keskittymisen enemmän hoidossa tukea tarvitseviin potilaisiin. Erityisesti diabeteksen etäseuranta tukisi uusien diabeetikoiden lääkityksen saamista nopeammin kohdalleen. Palvelu tukee myös hoidon laadukkuutta, Leino kertoo.

- Olemme kokeneet Living lab -testauksen erittäin hyödylliseksi. Testaus on antanut uusia ajatuksia palvelun kehittämiseen sekä siihen, miten uusi toimintatapa voidaan sovittaa osaksi henkilökunnan työtä, kertoo Mäkelä.

Käyttäjien ääni kuuluville

Diabeteksen etäseuranta -palvelun kokeilu on osa Prizztech Oy:n ja SAMKin HYVÄKSI – Hyvinvointiteknologian innovaatioverkosto -hanketta. Hankkeessa kehitetään hyvinvointiteknologiaa yhdessä teknologiayritysten, asiakkaiden ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa eri käyttäjäryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen.

Kokeiluissa käyttäjät otetaan mukaan uusien teknologioiden kehittämiseen. He pääsevät kokeilemaan tuotteita omassa arjessaan ja kertomaan toiveista ja tarpeistaan suoraan teknologian kehittäjille.

- Yhteistyön tarkoituksena on kehittää teknologiasta helppokäyttöistä ja käyttäjäystävällistä. Tälläkin kertaa aktiivinen testiryhmä toi esille monipuolisesti kokemuksiaan ja antoi myös uutta pohdittavaa, kertoo HYVÄKSI-hankkeen projektipäällikkö Niina Holappa Prizztech Oy:stä.

Hanketta rahoittaa Satakuntaliitto (EAKR), Porin seudun kunnat ja SAMK.


Hakusana