
Asiakas keskiöön
Tausta
Asiakas keskiöön -hanke on yksi pelastuslaitosten alueellisista yhteistutkimus- ja kehittämishankkeista. Hankkeen rahoitus tulee Sisäministeriön pelastusosastolta ja hankkeen toimikausi on 1.1. - 31.12.2021.
Tavoitteet
Hankkeen konkreettisena tavoitteena on kehittää malli onnettomuuksien ehkäisyn vaikuttavuuden mittaamiseen. Malli autta pelastustoimea ja sen sidosryhmiä mittaamaan paremmin onnettomuuksien ehkäisyn laatua ja vaikuttavuutta.
Tavoitteet eritellysti:
- Vertailla eri menetelmillä tuotettu tietoa onnettomuuksien ehkäisyn vaikuttavuudesta.
- Kehittää malli onnettomuuksien ehkäisyn vaikuttavuuden mittaamiseen,.
- Edistää Onnettomuuksien ehkäisyn toimintaohjelman tavoitteiden toteutumista.
- Lisäksi tavoitteena on edistää Satakunnan pelastuslaitoksen hankeosaamista sekä tutkimustiedon tuottamista ja hyödyntämistä.
Toteutus
Hankkeeseen palkataan kaksi päätoimista projektityöntekijää. Projektipäällikön tehtävää hoitaa osa-aikaisesti riskienhallintapäällikkö Mikko Puolitaival. Hankkeen johtamista tukee asiantuntijoista koostuva ohjausryhmä.
Työskentely jakautuu kolmeen vaiheeseen:
- Teoreettinen taustatyö
- Mittariston pilotointi ja
- Raportointi
Tiedottaminen
Hankkeen edistymisestä viestitään aktiivisesti. Viestinnässä hyödynnetään kohderyhmän mukaan eri kanavia seuraavasti:
- Pelastuslaitoksen sisäinen viestintä: Yammer, Avack-info ja sähköposti
- Pelastustoimialan sisäinen viestintä: Tuovi-portaali, hankesalkku, verkostot ja webinaarit
- Ulkoinen viestintä: Satakunnan pelastuslaitoksen sosiaalisen median kanavat: Facebook, Twitter, Instagram sekä Youtube. Lisäksi hankkeen edistymisestä tuotetaan uutisia verkkosivuille. Sosiaalisessa hankeviestinnässä hyödynnetään aihetunnistetta #asiakaskeskioon.
Hankkeen sähköpostiosoite on asiakaskeskioon@satapelastus.fi
