POHDINTA: Vesipäiväkirja

Kaikki kuluttavat vettä joka päivä. Vettä kuluu juomiseen, peseytymiseen ja ruuan valmistukseen, mutta myös esimerkiksi uimassa käymiseen. Näiden lisäksi tuotteet sisältävät niin sanottua piilovettä, joka on se vesimäärä joka on kulunut tuotteen valmistamiseen. Omaan vedenkulutukseensa voi vaikuttaa omalla toiminnallaan.

Tehtävä: Kirjataan ylös vedenkulutus ja pohditaan sen vähentämismahdollisuuksia.

1. Pidä kirjaa kahden päivän ajan veden käytöstäsi, päiviin tulee sisältyä vähintään yksi suihkussa käynti. Kirjaa ylös kaikki veden käyttötavat, niiden käyttökerrat ja esim. aika tai tapa. Esim.

Veden kulutukseni maanantaina ja tiistaina

  • Hampaiden pesu, 4 kertaa, hana suljettu pesun ajaksi.
  • Vessan huuhtominen, 9 kertaa, iso/pieni huuhtelu tai pöntössä ei ole huuhtelunvalinta

2. Päiväkirjan ollessa valmis opettaja kirjaa taululle kaikki erilaiset vedenkulutusmuodot, jota luokan oppilaat ovat käyttäneet.

3. Opettaja jakaa kunkin vedenkäytön muodon oppilaille ja oppilaat etsivät internetistä tietoa kuinka monta litraa vettä kuluu, esim. WC:n huuhtominen kuluttaa 4-6 litraa per kerta.

4. Litramäärät kirjataan taululle kaikkien nähtäville.

5. Oppilaat laskevat oman vedenkulutuksensa ja pohtivat parin tai ryhmän kanssa miten litramäärää voisi pienentää.

6. Ryhmät jakavat omat vedensäästövinkkinsä ja opettaja kokoaa ne taululle.

Tarvitaan: muistiinpanovälineet.