Ajankohtaisia liikkumisvinkkejä

Pori tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia ja vinkkejä myös syksyiseen liikuntaan. Ilmojen salliessa pääsee Porissa nauttimaan monipuolisesta liikkumisesta turvallisesti ulkona ja sateiden yllättäessä voi liikuntaa harrastaa myös sisätiloissa, vaikka tehokkaiden kotitreenien merkeissä!

Pori on edistämässä urheilua tarjoamalla erilaisia liikuntaa tukevia välineitä Porin pääkirjaston yhteydessä olevan Liikuttamon kautta. Liikuttamosta voi lainata liikunta- ja retkeilyvälineitä kirjastokortilla. Lisäksi välinevuokraamosta löytyy laaja valikoima vuokrattavia tuotteita. 

Porin liikuntapalvelut järjestävät ohjattua liikuntaa ja liikuntatapahtumia eri ikäisille kaupunkilaisille ympäri vuoden. Syksyllä on tarjolla monipuolisia tapahtumia ja ohjattuja liikuntahetkiä kaikenikäisille!

Syksyn tapahtumia:

  • Syysloman liikunnalliset linkit tästä uutisesta.
  • Karhuhallin Testauspäivä keskiviikona 3.11.2021 kello 14.00–18.00.

Katso ohjatun liikunnan ajankohtaiset tiedot täältä.

Alle on listattu muutamia vinkkejä syksyn liikkumiseen

LENKKEILY JA KUNTOKAMPANJA

Monien liikuntatilojen ollessa suljettuna, kannattaa kääntää suunta kohti ulkoilmoja. Lenkkeily ihanassa kesäsäässä on tehokasta liikuntaa, joihin Pori tarjoaa mielekkäät puitteet. Kaupungin lähiliikuntapaikoissa ja monipuolisilla ulkokuntosaleilla, kuten Yyterissä ja Liisantorilla sekä Noormarkun Myllykosken rannalla voi lenkin yhteydessä pysähtyä tekemään pienen lihaskuntotreenin. Porin Metsässä voi myös rauhoittua kevyeen kävelyyn luonnon helmassa. Juoksijoille on tarjolla kuntoratoja, jotka siivittävät juoksijan keveään lenkkiin Porin kauniissa maisemissa. Kaivatessasi vinkkejä parempaan juoksutekniikkaan, kannattaa tutustua Porin kaupungin juoksukouluun. Juoksukoulu ohjaa oikeaoppiseen juoksuharjoitteluun ja voit seurata edistymistäsi viikko viikolta.

KEHONPAINOTREENI JA VENYTTELY

Kuntoilua ja liikuntaa voit harrastaa hyvin myös kotona ja lähimaastoissa. Hyviä kotiliikuntamuotoja ovat muun muassa kuntopiiri omalla kehonpainolla tai kahvakuulia hyödyntämällä sekä porrastreenit niin sisä- kuin ulkotiloissakin. Harjoitteluun sopivia kuntoportaita löydät esimerkiksi Porin Isomäestä ja Noormarkun Kirkkokalliolta. Vinkit monipuoliseen porrastreeniin löydät tästä. Harjoittelun ohella myös kehon huoltaminen on tärkeää. Kehon lämmittäminen venytellen ennen liikuntaa on erityisen tärkeää kipeytymisten ja vammojen ehkäisemiseksi. Venyttelyn ja kehonhuollon tehostamiseksi voit käyttää myös muun muassa jumppapalloa, pilatesrullaa ja selätintä. Hyviä neuvoja entistä parempaan venyttelyyn löydät täältä.

RETKEILY

Retkeily saa mielen pirteäksi, varsinkin upeissa maisemissa. Pori on täynnä upeita retkeilymaastoja Yyteristä Reposaareen, joista voi nauttia myös tunnelmallisina syyspäivinä. Ota siis mukaasi reilusti retkimieltä ja lähde tutustumaan Porin upeaan luontoon.

IKÄÄNTYNEIDEN LIIKUNTARYHMÄT

Liikuntapalvelut on julkaissut matalan kynnyksen maksuttomia jumppavideoita Porin verkkosivulla.

TEKEMISTÄ OMALLA PIHALLA JA KOTONA

Omalla kotipihalla tai leikkipuistossa tekemistä riittää myös syksyllä. Alle on listattu muutamia koko perheelle sopivia pihaleikkejä -ja pelejä, jotka taatusti nostavat sykkeet ja mielen korkealle.

  • Pihan haravointi ja muut puutarhatyöt
  • Kahvakuulailu
  • Hippa-pelit, esimerkiksi hauska taskulamppuhippa

Liikuntatilojen ollessa suljettuna, voi liikunnasta nauttia turvallisesti sisällä monipuolisten kotitreenien merkeissä.