Ajankohtaisia liikkumisvinkkejä

Poikkeavasta ajasta huolimatta Pori tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia ja vinkkejä myös syksyiseen liikuntaan. Ilmojen viiletessä pihaleikkejä voi jatkaa lämpimän vaatetuksen turvin, leikin lomassa tapahtuva liikunta pitää myös lämpimänä kuin itsestään. Ja jos syyssade yllättää, tarjolla on monipuolisesti mahdollisuuksia nauttia liikunnan riemusta myös sisätiloissa!

Pori on edistämässä urheilua tarjoamalla erilaisia liikuntaa tukevia välineitä Porin pääkirjaston yhteydessä olevan Liikuttamon kautta. Liikuttamosta voi lainata liikunta- ja retkeilyvälineitä kirjastokortilla. Lisäksi välinevuokraamosta löytyy laaja valikoima vuokrattavia tuotteita. Liikuntavälinepalvelut palvelevat myös syksyllä.

Alle on listattu muutamia vinkkejä syksyiseen liikkumiseen

UIMINEN

Hurjimmat uskaltavat vielä uimaan viileneviin luonnonvesiin, mutta lämpimämmin pääsee harrastamaan vesiliikuntaa sekä Keskustan että Meri-Porin uimahalleihin, jotka ovat syyskautena auki normaalisti. Saatavilla on vesijumppaa ja kuntosalivuoroja, joiden aikatauluja ja osallistujamääriä voi tarkistaa kaupungin verkkosivuilta. Viileissä merkeissä voi myös pulahtaa Maauimalassa. Myös pienet vesipedot pääsevät nauttimaan liikunnasta, lasten uimakouluja järjestetään syyskuusta lokakuuhun. 

SISÄLIIKUNTA JA KUNTOSALIT

Keskustan ja Noormarkun urheilutaloille treenaamaan pääsee turvarajat ja ympäristön huomioiden. Urheilutalojen lisäksi kuntosaliharjoittelu on mahdollista nyt myös Meri-Porin uimahallissa, Laviassa, stadionilla, Levolla ja Reposaaressa.

LENKKEILY JA JUOKSU

Lenkkeily ja juoksu raikkaassa syysilmassa ovat aktiivisia kuntoilun muotoja, joihin Pori tarjoaa mielekkäät puitteet. Lenkkipolun varrella voi ihastella etenevää ruska-aikaa ja nähdä luonnon hiljalleen asettautuvan lepoon. Kaupungin lähiliikuntapaikoissa ja monipuolisilla ulkokuntosaleilla, kuten Yyterissä ja Liisantorilla sekä Noormarkun Myllykosken rannalla voi lenkin yhteydessä pysähtyä tekemään pienen lihaskuntotreenin. Porin Metsässä voi myös rauhoittua kevyeen kävelyyn luonnon helmassa. Juoksijoille on tarjolla kuntoratoja, jotka siivittävät juoksijan keveään lenkkiin Porin kauniissa maisemissa. Kaivatessasi vinkkejä parempaan juoksutekniikkaan, kannattaa tutustua Porin kaupungin juoksukouluun. Juoksukoulu ohjaa oikeaoppiseen juoksuharjoitteluun ja voit seurata edistymistäsi viikko viikolta.

KEHONPAINOTREENI JA VENYTTELY

Kuntoilua ja liikuntaa voit harrastaa hyvin myös kotona ja lähimaastoissa. Hyviä kotiliikuntamuotoja ovat muun muassa kuntopiiri omalla kehonpainolla tai kahvakuulia hyödyntämällä sekä porrastreenit niin sisä- kuin ulkotiloissakin. Harjoitteluun sopivia kuntoportaita löydät esimerkiksi Porin Isomäestä ja Noormarkun Kirkkokalliolta. Vinkit monipuoliseen porrastreeniin löydät tästä. Harjoittelun ohella myös kehon huoltaminen on tärkeää. Ilmojen viilentyessä kehon lämmittäminen venytellen ennen liikuntaa ehkäisee kipeytymistä ja vammoja. Venyttelyn ja kehonhuollon tehostamiseksi voit käyttää myös muun muassa jumppapalloa, pilatesrullaa ja selätintä. Hyviä neuvoja entistä parempaan venyttelyyn löydät täältä.

PYÖRÄILY

Pyöräily on tehokas mutta helppo liikuntamuoto. Pori tarjoaa vaihtuvia ja vauhdikkaita pyöräilymaastoja niin kaupungin keskustassa kuin sen ulkopuolellakin. Pyöräretki meren äärelle Kalloon syystyrskyjä ihailemaan tuo varmasti hien pintaan ja hymyn huulille. Myös upouusi kevyenliikenteen pyöräilytie Noormarkkuun antaa mahdollisuudet mukavaan ja huolettomaan pyörälenkkiin. Muista kypärä!

RETKEILY

Retkeily saa mielen pirteäksi, varsinkin upeissa syysmaisemissa. Värejään muuttava luonto luo puitteet ihanalle retkipäivälle. Retkeilyä innostamaan voit ladata mukaasi Sport Pori-sovelluksen, jonka kanssa voit lähteä unohtumattomalle seikkailulle halki Porin. Sovellus auttaa sinua pakkaamaan retkellesi tarvittavat välineet ja mittaamaan kertynyttä matkaasi. Ota mukaasi retkimieltä ja lähde tutustumaan Porin luontoon.    

SUUNNISTUS

Suunnistuksessa pääset nauttimaan Porin luonnosta ja metsäisistä maisemista. Porin Rastikarhut tarjoavat jokaiselle sopivan suunnistuskokemuksen maanantai- ja nallerastien muodossa. Nyt siis kartta ja kompassi mukaan ja suunnistamaan ulkoilmaan.

GOLF JA FRISBEEGOLF

Golfin pelaaminen onnistuu vielä syksylläkin. Pelikausi kestää säästä riippuen usein pitkälle kesän jälkeenkin. Pori tarjoaa loistavat mahdollisuudet golfin pelaamiseen. Merellisen ja seesteisen tunnelman tarjoava Yyteri golf sopii kaikenikäisille ja tasoisille liikkujille. Kalafornian kentällä voit puolestaan nauttia luonnonläheisestä ja monipuolisesta golf-kokemuksesta vaikka koko perheen voimin.

Golfin lisäksi kannattaa tutustua rentoon frisbeegolfiin, joka sopii niin perheen pienimmille kuin kokeneemmillekin pelaajille. Frisbeegolfia pääset kokeilemaan muun muassa Kirjuriluodon, Kyläsaaren ja Ahlaisten monipuolisissa ympäristöissä.

IKÄÄNTYNEIDEN LIIKUNTARYHMÄT

Ikääntyneille on luvassa maksuttomia kuntokahveja, joissa liikutaan, tasapainoillaan ja pelaillaan yhdessä, lopuksi juodaan kahvit. Ohjelmassa on myös kuntokävelyvuoro keskiviikkoisin kello 10.00–11.30 Karhuhallissa. Radalla on turvallista liikkua talvenkin liukkailla tai syksyn pimeillä ilmoilla. Mukaan voi tulla rollaattorin tai pyörätuolin kanssa, avustajan kanssa tai itsekseen kuntoilemaan.

TEKEMISTÄ OMALLA PIHALLA

Omalla kotipihalla tai leikkipuistossa tekemistä riittää. Alle on listattu muutamia koko perheelle sopivia pihaleikkejä -ja pelejä, jotka taatusti nostavat sykkeet ja mielen korkealle pitäen leikkijänsä lämpimänä syksyisessä säässä.