Ajankohtaisia liikkumisvinkkejä

Poikkeavasta ajasta huolimatta Pori tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia ja vinkkejä myös keväiseen liikuntaan. Ilmojen salliessa pääsee Porissa nauttimaan monipuolisesta liikkumisesta turvallisesti ulkona ja kevätsateiden yllättäessä voi liikuntaa harrastaa myös sisätiloissa, vaikka tehokkaiden kotitreenien merkeissä!

Pori on edistämässä urheilua tarjoamalla erilaisia liikuntaa tukevia välineitä Porin pääkirjaston yhteydessä olevan Liikuttamon kautta. Liikuttamosta voi lainata liikunta- ja retkeilyvälineitä kirjastokortilla. Lisäksi välinevuokraamosta löytyy laaja valikoima vuokrattavia tuotteita. 

Alle on listattu muutamia vinkkejä kevään liikkumiseen

LENKKEILY JA KUNTOKAMPANJA

Monien liikuntatilojen ollessa suljettuna, kannattaa kääntää suunta kohti ulkoilmoja. Lenkkeily raikkaassa kevätsäässä on tehokasta liikuntaa, joihin Pori tarjoaa mielekkäät puitteet. Kaupungin lähiliikuntapaikoissa ja monipuolisilla ulkokuntosaleilla, kuten Yyterissä ja Liisantorilla sekä Noormarkun Myllykosken rannalla voi lenkin yhteydessä pysähtyä tekemään pienen lihaskuntotreenin. Porin Metsässä voi myös rauhoittua kevyeen kävelyyn luonnon helmassa. Juoksijoille on tarjolla kuntoratoja, jotka siivittävät juoksijan keveään lenkkiin Porin kauniissa maisemissa. Kaivatessasi vinkkejä parempaan juoksutekniikkaan, kannattaa tutustua Porin kaupungin juoksukouluun. Juoksukoulu ohjaa oikeaoppiseen juoksuharjoitteluun ja voit seurata edistymistäsi viikko viikolta.

Huhtikuun alussa on myös pyörähtänyt käyntiin liikuntapalvelujen kevään kuntokampanja. Juokse, kävele tai hölkkää ja osallistu kampanjaan kirjoittamalla nimesi kuntoradoilla sijaitseviin kuntovihkoihin. 

KEHONPAINOTREENI JA VENYTTELY

Kuntoilua ja liikuntaa voit harrastaa hyvin myös kotona ja lähimaastoissa. Hyviä kotiliikuntamuotoja ovat muun muassa kuntopiiri omalla kehonpainolla tai kahvakuulia hyödyntämällä sekä porrastreenit niin sisä- kuin ulkotiloissakin. Harjoitteluun sopivia kuntoportaita löydät esimerkiksi Porin Isomäestä ja Noormarkun Kirkkokalliolta. Vinkit monipuoliseen porrastreeniin löydät tästä. Harjoittelun ohella myös kehon huoltaminen on tärkeää. Ilmojen ollessa kylmiä kehon lämmittäminen venytellen ennen liikuntaa on erityisen tärkeää kipeytymisten ja vammojen ehkäisemiseksi. Venyttelyn ja kehonhuollon tehostamiseksi voit käyttää myös muun muassa jumppapalloa, pilatesrullaa ja selätintä. Hyviä neuvoja entistä parempaan venyttelyyn löydät täältä.

RETKEILY

Retkeily saa mielen pirteäksi, varsinkin upeissa talvimaisemissa. Pori on täynnä upeita retkeilymaastoja Yyteristä Reposaareen, joista voi nauttia myös pirteinä pakkaspäivinä, kunhan muistaa varustautua lämpimästi. Ota siis mukaasi reilusti retkimieltä ja lähde tutustumaan Porin upeaan luontoon.

IKÄÄNTYNEIDEN LIIKUNTARYHMÄT

Koronrajoitusten myötä Porin liikuntapalveluita on siirretty aiempaa enemmän tarjottavaksi sähköisessä muodossa. Liikuntapalvelut julkaisee matalan kynnyksen maksuttomia jumppavideoita Porin verkkosivulla.

TEKEMISTÄ OMALLA PIHALLA JA KOTONA

Omalla kotipihalla tai leikkipuistossa tekemistä riittää keväälläkin. Alle on listattu muutamia koko perheelle sopivia pihaleikkejä -ja pelejä, jotka taatusti nostavat sykkeet ja mielen korkealle.

  • Pihan haravointi 
  • Kahvakuulailu
  • Hippa-pelit, esimerkiksi hauska taskulamppuhippa

Liikuntatilojen ollessa suljettuna, voi liikunnasta nauttia turvallisesti sisällä monipuolisten kotitreenien merkeissä.