Purjelaivan rakentaminen

Purjealuksen rakentaminen ei käynyt käden käänteessä. Luvian Werkholmin varvilla rakennetun kaljaasi Kaarlon valmistelut ja tavaroiden hankinta aloitettiin syksyllä 1898 ja laiva valmistui 1899. Syksyllä 1898 ryhdyttiin hankkimaan laivaan tarvittavaa puutavaraa sekä kuusen ja männyn juuripuita. Lisäksi hankittiin Porista seilituukia purjeita varten. Kokenut purjeompelija Johan Stenroos ompeli purjeita koko talven. Talvella 1898-1899 hankittiin triivaushamppua saumojen tilkintään. Ruotsista tuotiin ankkurikettinkiä, kompassi, kiikari, vernissaa, rautaa, suolaa sekä muita tarvikkeita. Noormarkusta ja Porista tuotiin nauloja, kirstu ja rautaa. Karl Ärnfors toimi seppänä ja lankkusahaajina Helin ja Hassel. Tervaa ostettiin mm. Kiahan äijältä 3 tynnyriä, Viasveden Johan Jussilalta 2 tynnyriä, Porista 3 tynnyriä ja Lattomeren äijältä 4 tynnyriä. Tervasudit hankittiin Porista. Laivan taakeli tuotiin Pietarista ja kaksi signaalilamppua ostettiin Lindgreniltä. Laivan triivauksen eli sivulautojen välisten saumojen tilkitsemiseen tarvittavan jouhityön tekivät Kustaa ja Johan Stenroos. Laiva tuli maksamaan kaikkiaan 12.721,21 markkaa.