Hoitotakuu ja hoidon saatavuus
Hoitotakuulla tarkoitetaan terveydenhuoltolaissa määriteltyä aikaa, jonka kuluessa potilaan on päästävä kiireettömään hoitoon tai kiireettömään tutkimukseen.
Hoitotakuun määrittelemät ajat:
- Arkisin terveyskeskuksen aukioloaikoina terveyskeskukseen on saatava välittömästi puhelinyhteys tai sinne pitää voida mennä käymään.
- Jos hoidon tarpeen arviointi vaatii terveyskeskuksessa käyntiä, sinne on saatava aika kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta.
- Hoitoon on terveyskeskuksessa päästävä viimeistään kolmessa kuukaudessa. Suun terveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa tämä aika voidaan ylittää kolmella kuukaudella mikäli potilaan terveydentila ei vaarannu.
- Ympärivuorokautisen hoidon tarpeesta tehdään päätös, joka toteutetaan viivytyksettä viimeistään kolmen kuukauden kuluessa.
Ensiapuun ja kiireelliseen hoitoon on päästävä heti.
Aluehallintovirastot ja Valvira valvovat hoitoon pääsyn toteutumista.
Hoitotakuun toteutuminen
Suun terveydenhuolto
Päivitetty 21.1.2021
Välitön yhteydensaanti:
THL-määritysten mukaisesti ajalla 21.122020-17.1.2021 vastatut puhelut 93,96 % . Vastatuissa puheluissa on huomioitu aukioloaikana 5 min sisällä henkilön vastaamat, tai mikäli käytössä on takaisinsoitto, jonoon päätyneet takaisinsoittotiedotteen kuulleet henkilöt
Kiireettömän hoidon aloitus alle kuudessa kuukaudessa.
Kiirevastaanotto palvelee kiireellisen hoidon asiakkaita päivittäin.
Avosairaanhoito ja terveydenhuolto
Päivitetty 1.6.2020
Keskimääräinen odotusaika ajanvarauksen numeroon ajalla 1. - 31.5.2020:
Itäinen sotekeskus: 1 min 2 s
Läntinen sotekeskus: 2 min 38 s
Pohjoinen sotekeskus: 2 min 48 s
Hoidon tarpeen arviointi
Päivitetty 2.2.2021, lääkärin vastaanoton tilanne päivitetty 2.3.2021
Samana päivänä
Lääketieteellisesti tarpeelliseksi arvioidun kiireettömän hoidon aloitus:
ITÄINEN ALUE:
Itä-Porin sotekeskus: Lääkärin vastaanotto: 14 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
Sairaanhoitajan vastaanotto: 1 arkipäivä
Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 15 arkipäivää
Ulvilan terveysasema: Lääkärin vastaanotto 12 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
Sairaanhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää
Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää
Lavian terveysasema: Lääkärin vastaanotto 13 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
Sairaanhoitajan vastaanotto: 1 arkipäivä
Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää
LÄNTINEN ALUE:
Läntinen sotekeskus: Lääkärin vastaanotto: 10 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
Sairaanhoitajan vastaanotto: 1 arkipäivä
Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 4 arkipäivää
Pihlavan terveysasema: Lääkärin vastaanotto 10 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
Sairaanhoitajan vastaanotto: 1 arkipäivä
Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 12 arkipäivää
Reposaaren terveysasema: Lääkärin vastaanotto 8 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
Sairaanhoitajan vastaanotto: 4 arkipäivää
POHJOINEN ALUE:
Sotekeskus Cotton: Lääkärin vastaanotto: 8 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
Sairaanhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää
Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: samana tai seuraavana päivänä
Noormarkun terveysasema: Lääkärin vastaanotto: 19 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
Sairaanhoitajan vastaanotto: samana tai seuraavana päivänä
Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 3 arkipäivää
Merikarvian terveysasema: Lääkärin vastaanotto 8 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
Sairaanhoitajan vastaanotto: samana tai seuraavana päivänä
Aikuisneuvolan terveydenhoitaja: samana tai seuraavana päivänä
Takaisinsoiton käyttöönotto on merkittävästi parantanut ajanvarauksen palvelukykyä. Toivottavaa on, että jos juuri oman soiton aikana on ruuhkaa, soittaja pyytää takaisinsoittoa puhelimesta saamansa ohjeen mukaisesti sen sijaan, että koittaa jatkuvasti uusia soittoa.
Vanhuspalvelut
Vanhuspalvelulain mukaan kunnan on vähintään puolen vuoden välein kerrottava, missä ajassa ikäihminen voi saada hakemansa sosiaalipalvelut.
Keskimääräinen jonotusaika (vrk):
Kotihoito: 0-1 vrk
Palvelu alkaa heti, kun palvelutarpeen arviointi ja palvelutarve on todettu.
Omaishoidon tuki: 14 vrk
Jonotusaika alkaa hakemuksen saapumisesta ja päättyy palvelupäätöksen tekemiseen.
Omaishoidon tuen myönteinen päätös edellyttää, että omaishoidon tulen myöntämiskriteerit täyttyvät.
Mukana yli 65-vuotiaat.
Ympärivuorokautiseen hoitoon pääsyn odotusaika. Asiakasmäärä jonotusajan mukaan ryhmiteltynä:
Kuukausi | Jonottajien määrä yhteensä | Jonotusaika alle 3kk/hlö | Jonotusaika yli 3kk/hlö | Sijoitusten määrä (hlö) |
---|---|---|---|---|
Tammikuu 2020 | 16 | 16 | - | 30 |
Helmikuu 2020 | 16 | 16 | - | 25 |
Maaluskuu 2020 | 7 | 7 | - | 29 |
Huhtikuu 2020 | 17 | 17 | - | 32 |
Toukokuu 2020 | 20 | 20 | - | 17 |
Kesäkuu 2020 | 15 | 15 | - | 14 |
Heinäkuu 2020 | 41 | 41 | - | 9 |
Elokuu 2020 | 52 | 52 | - | 12 |
Syyskuu 2020 | 50 | 50 | - | 28 |
Lokakuu 2020 | 48 | 48 | - | 29 |
Marraskuu 2020 | 63 | 63 | - | 26 |
Joulukuu 2020 | 53 | 53 | - | 41 |
Tammikuu 2021 | 40 | 40 | - | 36 |