Hoitotakuu ja hoidon saatavuus

Hoitotakuulla tarkoitetaan terveydenhuoltolaissa määriteltyä aikaa, jonka kuluessa potilaan on päästävä kiireettömään hoitoon tai kiireettömään tutkimukseen.

Hoitotakuun määrittelemät ajat:

  • Arkisin terveyskeskuksen aukioloaikoina terveyskeskukseen on saatava välittömästi puhelinyhteys tai sinne pitää voida mennä käymään.
  • Jos hoidon tarpeen arviointi vaatii terveyskeskuksessa käyntiä, sinne on saatava aika kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta.
  • Hoitoon on terveyskeskuksessa päästävä viimeistään kolmessa kuukaudessa. Suun terveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa tämä aika voidaan ylittää kolmella kuukaudella mikäli potilaan terveydentila ei vaarannu.
  • Ympärivuorokautisen hoidon tarpeesta tehdään päätös, joka toteutetaan viivytyksettä viimeistään kolmen kuukauden kuluessa.

Ensiapuun ja kiireelliseen hoitoon on päästävä heti.

Aluehallintovirastot ja Valvira valvovat hoitoon pääsyn toteutumista.

Hoitotakuun toteutuminen

Suun terveydenhuolto

Päivitetty 2.5.2022

Välitön yhteydensaanti:

THL-määritysten mukaisesti ajalla 1.-30.4.2022 vastatut puhelut 93,63 % . Vastatuissa puheluissa on huomioitu aukioloaikana 5 min sisällä henkilön vastaamat, tai mikäli käytössä on takaisinsoitto, jonoon päätyneet takaisinsoittotiedotteen kuulleet henkilöt 

Kiireettömän hoidon aloitus alle kuudessa kuukaudessa.

Kiirevastaanotto palvelee kiireellisen hoidon asiakkaita päivittäin.

Avosairaanhoito ja terveydenhuolto

THL-määräysten mukaisesti ajalla 1. - 31.1.2022 vastatut puhelut. Vastatuissa puheluissa on huomioitu aukioloaikana 5 min sisällä henkilön vastaamat, tai mikäli käytössä on takaisinsoitto, jonoon päätyneet takaisinsoittotiedotteen kuulleet henkilöt.

Itäinen sotekeskus: 93 %

Läntinen sotekeskus: 94,72 %

Pohjoinen sotekeskus: 91,7 %

Koronaneuvontapuhelin: 78,6 %

 

Lääkärivastaanoton tilanne päivitetty 2.5.2022.

Hoitajavastaanoton ja aikuisneuvolan tilanne päivitetty 2.3.2022.

Hoidon tarpeen arviointi: Samana päivänä

Lääketieteellisesti tarpeelliseksi arvioidun kiireettömän hoidon aloitus:

ITÄINEN ALUE:

Itä-Porin sotekeskus: Lääkärin vastaanotto: 21 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan 

Sairaanhoitajan vastaanotto: 6 arkipäivää

Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 16 arkipäivää

Ulvilan terveysasema: Lääkärin vastaanotto 16 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan

Sairaanhoitajan vastaanotto: 4 arkipäivää

Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 4 arkipäivää

Lavian terveysasema: Lääkärin vastaanotto 13 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan

Sairaanhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää

Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää

LÄNTINEN ALUE:

Läntinen sotekeskus: Lääkärin vastaanotto: 10 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan

Sairaanhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää

Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 14 arkipäivää

Pihlavan terveysasema: Lääkärin vastaanotto 25 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan

Sairaanhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää

Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 8 arkipäivää

Reposaaren terveysasema: Lääkärin vastaanotto 15 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan

Sairaanhoitajan/aikuisneuvola vastaanotto: 1 arkipäivää

POHJOINEN ALUE:

Sotekeskus Cotton: Lääkärin vastaanotto: 13 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan

Sairaanhoitajan vastaanotto: 6 arkipäivää

Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää

Noormarkun terveysasema: Lääkärin vastaanotto: 12 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan

Sairaanhoitajan vastaanotto: 3 arkipäivää

Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää

Merikarvian terveysasema: Lääkärin vastaanotto 5 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan

Sairaanhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää

Aikuisneuvolan terveydenhoitaja: 1 arkipäivä

Takaisinsoiton käyttöönotto on merkittävästi parantanut ajanvarauksen palvelukykyä. Toivottavaa on, että jos juuri oman soiton aikana on ruuhkaa, soittaja pyytää takaisinsoittoa puhelimesta saamansa ohjeen mukaisesti sen sijaan, että koittaa jatkuvasti uusia soittoa.

INFEKTIOVASTAANOTTO

Kiireellistä tai puolikiireellistä hoitoa tarvitseville infektio-oireisille asiakkaille. Sairaanhoitajan/lääkärin vastaanotolle pääsee viimeistään 1 vuorokauden sisällä (arkipäivisin).

 

Iäkkäiden palvelut

Vanhuspalvelulain mukaan kunnan on vähintään puolen vuoden välein kerrottava, missä ajassa ikäihminen voi saada hakemansa sosiaalipalvelut.

Keskimääräinen jonotusaika (vrk):

Kotihoito: 0-1 vrk
Palvelu alkaa heti, kun palvelutarpeen arviointi ja palvelutarve on todettu.

Omaishoidon tuki: 14 vrk
Jonotusaika alkaa hakemuksen saapumisesta ja päättyy palvelupäätöksen tekemiseen.
Omaishoidon tuen myönteinen päätös edellyttää, että omaishoidon tulen myöntämiskriteerit täyttyvät.
Mukana yli 65-vuotiaat.

Ympärivuorokautiseen hoitoon pääsyn odotusaika. Asiakasmäärä jonotusajan mukaan ryhmiteltynä:

KuukausiJonottajien määrä yhteensäJonotusaika alle 3kk/hlöJonotusaika yli 3kk/hlöSijoitusten määrä (hlö)
Tammikuu 20214040-36
Helmikuu 20213636-40
Maaliskuu 20213535-49
Huhtikuu 20212323-33
Toukokuu 20211212-41
Kesäkuu 20215858-38
Heinäkuu 20212929-47
Elokuu 20214545-35
Syyskuu 20216464-39
Lokakuu 20216060-39
Marraskuu 20215050-53
Joulukuu 20214040-42
Tammikuu 20222626-64
Helmikuu 20222626-59
Maaliskuu 20222727-64