Hoitotakuu ja hoidon saatavuus
Hoitotakuulla tarkoitetaan terveydenhuoltolaissa määriteltyä aikaa, jonka kuluessa potilaan on päästävä kiireettömään hoitoon tai kiireettömään tutkimukseen.
Hoitotakuun määrittelemät ajat:
- Arkisin terveyskeskuksen aukioloaikoina terveyskeskukseen on saatava välittömästi puhelinyhteys tai sinne pitää voida mennä käymään.
- Jos hoidon tarpeen arviointi vaatii terveyskeskuksessa käyntiä, sinne on saatava aika kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta.
- Hoitoon on terveyskeskuksessa päästävä viimeistään kolmessa kuukaudessa. Suun terveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa tämä aika voidaan ylittää kolmella kuukaudella mikäli potilaan terveydentila ei vaarannu.
- Erikoissairaanhoidossa hoidon tarpeen arviointi on aloitettava kolmessa viikossa lähetteen saapumisesta.
- Ympärivuorokautisen hoidon tarpeesta tehdään päätös, joka toteutetaan viivytyksettä viimeistään kolmen kuukauden kuluessa.
Ensiapuun ja kiireelliseen hoitoon on päästävä heti.
Aluehallintovirastot ja Valvira valvovat hoitoon pääsyn toteutumista.
Hoitotakuun toteutuminen
Sairaalapalvelut
Tiedot ajalta 5-8/2017
Hoidon tarpeen arviointi alle kolmessa viikossa lähetteen saapumisesta
Sisätaudeille on tullut 185 lähetettä, joista 3 (%) on käsitelty yli 21 vrk:n aikana. Geriatrialle on tullut 98 lähetettä, jotka kaikki on käsitelty alle 21 vrk:ssa. Reumatologialle on tullut 83 lähetettä, jotka kaikki on käsitelty alle 21 vrk:ssa.
Lääketieteellisesti tarpeelliseksi arvioidun hoidon aloitus alle kuudessa kuukaudessa
Sisätaudeilla ja geriatrialla kaikki hoidon aloitukset toteutuneet alle kuudessa kuukaudessa. Reumataudeilla yksi yli 180 vrk hoitoa odottanut.
Suun terveydenhuolto
Välitön yhteydensaanti
Toteutunut. Keskiarvon mukainen vastausaika ajanvarauksessa 1.-31.1.2018 oli 2 minuuttia 59 sekuntia.
Kiireettömän hoidon aloitus alle kuudessa kuukaudessa
Tällä hetkellä odotusaika kiireettömään hoitoon vaihtelee alueittain noin neljästä kuuteen kuukauteen. Särkypäivystys palvelee kiireellisen hoidon asiakkaita päivittäin.
Avosairaanhoito ja terveydenhuolto
Tiedot 16.11.2017
Välitön yhteydensaanti
Keskimääräinen odotusaika keskitetyn ajanvarauksen numeroon yhteyden saamiseksi oli 2 minuuttia 43 sekuntia
Hoidon tarpeen arviointi
Samana päivänä
Lääketieteellisesti tarpeelliseksi arvioidun kiireettömän hoidon aloitus.
Lääkärin vastaanotto: Keskimäärin 2-4 vk, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
Sairaanhoitajan, aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 5 arkipäivää
Takaisinsoiton käyttöönotto on merkittävästi parantanut ajanvarauksen palvelukykyä. Toivottavaa on, että jos juuri oman soiton aikana on ruuhkaa, soittaja pyytää takaisinsoittoa puhelimesta saamansa ohjeen mukaisesti sen sijaan, että koittaa jatkuvasti uusia soittoa.
Vanhuspalvelut
Vanhuspalvelulain mukaan kunnan on vähintään puolen vuoden välein kerrottava, missä ajassa ikäihminen voi saada hakemansa sosiaalipalvelut.
Ympärivuorokautiseen hoitoon pääsyn odotusaika
Asiakasmäärä jonotusajan mukaan ryhmiteltynä:
Keskimääräinen jonotusaika on 34 vrk vanhuspalveluiden ympärivuorokautiseen hoitoon
(päivitetty 30.6.2017)
Keskimääräinen jonotusaika (vrk):
Kotihoito: 0-1 vrk
Palvelu alkaa heti, kun palvelutarpeen arviointi ja palvelutarve on todettu.
Omaishoidon tuki: 14 vrk
Jonotusaika alkaa hakemuksen saapumisesta ja päättyy palvelupäätöksen tekemiseen.
Omaishoidon tuen myönteinen päätös edellyttää, että omaishoidon tulen myöntämiskriteerit täyttyvät.
Mukana yli 65-vuotiaat.
Kuukausi | Jonottajien määrä | Jonotusaika alle 3kk/hlö | Jonotusaika yli 3kk/hlö | Sijoitusten määrä |
---|---|---|---|---|
Joulukuu 2016 | 45 | 39 | 0 | 39 |
Tammikuu 2017 | 50 | 38 | 0 | 38 |
Helmikuu 2017 | 55 | 45 | 0 | 45 |
Maaliskuu 2017 | 40 | 46 | 1 | 47 |
Huhtikuu 2017 | 49 | 27 | 0 | 27 |
Toukokuu 2017 | 49 | 31 | 0 | 31 |
Kesäkuu 2017 | 49 | 30 | 1 | 31 |