Porin brändiuudistus menestyi Grand One -kilpailussa

Porin kaupungin brändiuudistus on palkittu arvostetussa digitaalisen markkinointiviestinnän Grand One -kilpailussa. Kunniamaininta tuli uudessa paras palvelumuotoilu -sarjassa.
Kategoriassa etsitään töitä, jotka ovat palvelumuotoilun keinoin pystyneet merkittävästi parantamaan asiakaskokemusta ja edistämään liiketoimintaa. Tuomariston perusteluissa Porin brändiuudistuksen luomisprosessin todetaan hyödyntävän kattavasti ja elegantisti palvelumuotoilun metodeja.
 
Uudistus sai tunnustusta erityisesti käyttäjälähtöisestä suunnittelusta.
 
– Työ ei ollut perinteinen palvelu tai oikeastaan palvelu ensinkään. Kilpailutyö osoittaa uraauurtavasti palvelumuotoilun keinojen sopivan myös kohteisiin, joissa sitä ei ole totuttu näkemään.
 
Grand One -finalistien ja palkintojen saajien joukossa ei ole juuri totuttu näkemään kuntien ja kaupunkien edustajia – ainakaan kehäkolmosen ulkopuolelta. 
 
– Kunniamaininta on monessa mielessä huikea tunnustus. Aivan täysin yllätyksenä se ei kuitenkaan tullut, sillä taustalla on päämäärätietoinen kehitystyö. Kunniamaininta on hieno merkkipaalu Porin matkalla kohti uuden sukupolven älykästä, kaupunkilaiskeskeistä kaupunkia, joka tukeutuu muun muassa osallistamiseen ja yhteistuottamiseen, Porin viestintäyksikön päällikkö Salla Rajala sanoo.
 
Brändiuudistus toteutettiin yhdessä porilaishelsinkiläisen markkinointitoimisto Staartin kanssa. Mukaan kutsuttiin yli 85 000 Porin brändiasiantuntijaa, ja se keräsi eri vaiheissa huikeat 5 500 osallistumiskertaa.
 
– Dataohjatussa ja osallistavassa toimintamallissa porilaisten ja Pori-mielisten tuottama tietoa ohjasi suunnittelua eri vaiheissa. Prosessista tiivistyivät Pori-brändin peruskivet sydämenä johtoajatus ”Pori pääsee ihon alle”, joka kumpuaa porilaisuuden ytimestä. Johtoajatusta sovelletaan eri kohderyhmille suunnitelluilla viesteillä ja puhetyyleillä, Staartin luova johtaja Juuso Kemi kertoo.
 
Tärkeintä on kuitenkin, miten brändiä on alettu elää todeksi. Ja vastaanottohan on ollut huikea.
 
– Pori-kuva on selkeästi vahvistunut ja mielipiteet olleet suorastaan ylistäviä: brändi on koskettanut niin porilaisten kuin Porin ulkopuolistenkin sydämiä. Uudistus on tuottanut välineitä Porin uuden johtamisjärjestelmän ja kaupunkistrategian toteuttamiseen, ja osoittautunut erinomaiseksi pohjaksi jatkokehittämiselle, Rajala kertoo.
 
Vahva indikaatio onnistumisesta on myös Pori-tuotteiden kysyntä ja niiden näkyminen katukuvassa.
 
– Tuotemyyntimme nelinkertaistui puolessa vuodessa, Visit Porin toimitusjohtaja Anna Kyhä-Mantere toteaa.
 
Porin brändiuudistus ja rakkauskirjeet palkittiin vuoden 2017 Porilaisena Mainetekona. Uudistus kilpailee Kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruudesta, ja on yksi tuomariston valitsemasta 10. semifinalistista. Palkinnot jaetaan kuntamarkkinoinnin Piiri-yhteistyöverkoston tapahtumassa Seinäjoella 16. toukokuuta.
 
Grand One -kilpailu palkitsee vuosittain Suomen parhaita digitaalisen median töitä. 22. kertaa järjestetyssä kilpailussa oli mukana 253 työtä, 453 ilmoittautumista ja 19 kategoriaa. Tuomaristossa vaikutti 37 eri tuomaria. Palkinnot jaettiin Helsingissä 5. huhtikuuta.
Rakkauskarhu