Toimivampi kaupunki palautteella

Kohtasitko lenkillä pururadan yli kaatuneen puun? Puuttuuko koirankakkapussiteline naapurustostasi? Saitko erinomaista asiakaspalvelua kaupungin toimipisteessä? Kerro se meille!

Porin kaupungin palveluista kannustetaan jättämään kehitysideoita ja kiitoksia toiminnan kehittämiseksi.

– Asiakaspalautteet ovat elintärkeitä kaupungin toiminnan kehittämiseksi. Toivomme palautetta sekä asukkailta, yrityksiltä että matkailijoilta, sanoo konsernihallinnon toimialajohtaja Lauri Kilkku.       

Vieraile verkossa ja jätä palautetta

Palautetta toivotaan erityisesti sähköisillä palautelomakkeilla. Niiden kautta palaute ohjautuu suoraan oikealle taholle ja karttamerkinnät auttavat palautteen kohteen löytymistä. Lomakkeiden kautta tulee kuukausittain lähes sata yhteydenottoa, joihin pyritään vastaamaan mahdollisimman pian.

Käytössä on sekä karttapohjainen lomake että perinteinen palautelomake. Lomakkeilta valitaan valmiista listauksesta palautteen aihe. Mikäli ei osaa sanoa, kenelle palaute kuuluisi, voi aiheeksi valita yleisen palautteen tai kysyä oikeaa tahoa kaupungin puhelinvaihteesta.

Karttapohjaista palautetta voi helposti jättää esimerkiksi puistojen kalusteista, retkeilyreiteistä, puunkaatoluvista tai ilmanlaadusta. Lisäksi energia- ja vesihuollon huomiot kehotetaan paikantamaan suoraan kartalle.

Asiakaspalautteissa ja kysymyksissä toistuvat kausittain samat asiat, kuten venepaikat, auraus tai kaupunkipyörät.

– Ennen yhteydenottoa kannattaa lukea, mitä aiheesta on kerrottu verkkosivuilla ja tarkistaa sinne kootut usein kysytyt kysymykset. Verkkosivujen kautta hoituvat myös monet ilmoitettavat asiat ja hakemukset sähköisesti. Sähköisen asioinnin mahdollisuudet on koottu omalle sivulleen, vinkkaa viestintäsuunnittelija ja osallisuusagentti Elli-Mari Sulonen.

Sosiaalisen median suosio asiakaspalvelun kanavana nousee jatkuvasti.  Palautetta, kysymyksiä ja muita ideoita voi jättää esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

Poikkea palvelupisteissä tai tartu puhelimeen

Palautetta voi jättää myös Porin kaupungin asiakaspalvelupisteillä. Kehitysideat tai kiitokset voi kirjoittaa paperille ja jättää sille varattuun laatikkoon tai kertoa asiakaspalvelijalle, joka vie terveiset eteenpäin. Useissa toimipaikoissa on käytössä lisäksi nopea- ja helppokäyttöiset palautelaitteet, joiden avulla voi kertoa asiakaskokemuksestaan.

Asiakaspalvelupisteisiin voi ottaa yhteyttä myös puhelimitse tai soittaa kaupungin puhelinvaihteeseen, josta ohjataan asiasta vastaavalle asiantuntijalle.

– Palvelupiste Porinassa käy päivittäin kymmeniä ihmisiä ja saamme yhteydenottoja myös puhelimitse ja sähköisesti. Palautteet lähetetään välittömästi eteenpäin ja työpyynnöt ohjataan sähköisten järjestelmien kautta eri puolille organisaatiota, kertoo palveluasiantuntija Jan Kaski.

Monipuolisella yhteydenottotapojen kirjolla halutaan tarjota jokaiselle asukkaalle sopiva tapa ottaa yhteyttä kaupunkiin.

– Haluamme tarjota asiakaspalvelua monikanavaisesti, niin kasvotusten kuin netinkin välityksellä. Somessa yhteydenotto on nopeaa ja ketterää, kun taas virallisempia avauksia varten voi esimerkiksi jättää aloitteita tai edistää asiaa osallistavien toimielinten, kuten nuorisovaltuuston, kautta. Yhteispelillä edesautetaan Porin tarjoamien palveluiden kehittämistä, kertoo Sulonen. 

 

Palautelaite