Saksalaiset ja italialaiset lukio-opiskelijat tutustuivat Porin lukion vieraina paikallisiin yrityksiin ja tekivät hanketyönä markkinointia

Porin lukion Erasmus+ Let’s get down to business! -hankkeen ensimmäinen liikkuvuusjakso toteutettiin Porissa 25.–29.4.2022. Porilaisille, saksalaisille ja italialaisille lukiolaisille suunnitellun viikon ohjelmaan kuului luentoja, yritysvierailuja, markkinointityöskentelyä sekä paikallisiin matkailukohteisiin tutustumista. 

Porin lukion koordinoimassa hankkeessa ovat mukana saksalainen BBS-1 Arnoldi Schule Göttingenistä ja italialainen Liceo Majorana-Laterza Putignanosta. 

- Hankkeen kumppanuuskouluista Poriin saapui yhteensä yhdeksän opiskelijaa. Heidän lisäkseen kummastakin koulusta tuli kaksi opettajaa. Porin lukiosta hankeviikolle osallistui kahdeksan lukion ensimmäisen vuoden opiskelijaa sekä kolme opettajaa, kertoo kieltenopettaja ja opinto-ohjaaja Maija Pihl

Ryhmäkuva hankkeen työpajasta

Let’s get down to business! -hankkeen jokaisen liikkuvuusjakson matkakohteessa opiskelijat tekevät yhdessä Talous ja nuoret - TAT:in englanninkielisen Business-kurssin tehtäviä, vierailevat korkeakouluissa, käyvät yritysvierailuilla ja toteuttavat esitteen yhdestä yrityksestä. 

- Meillä Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK, tarjosi osallistujille markkinointiluennon, tietoa liiketalouden ja matkailun englanninkielisistä opinnoistaan sekä asiantuntemusta esitteen suunnitteluun. Prizztech puolestaan auttoi yritysvierailujen järjestämisessä Porissa, Pihl sanoo.

Lisäksi SAMK:in kansainväliset opiskelijat vetivät brainstorming-osiota, jossa kaikki hankkeen opiskelijat saivat konkreettisia neuvoja ja ideoita avuksi esitteiden suunnitteluun ja tekemiseen. Tästä löytyy tarkempi kuvaus restonomiopiskelija Alexandra Marinin kirjoittamasta SAMK:in matkailun blogista

Esitekuva hankelaisten tekemästä markkinoinnista

Matkailun markkinointiesitteen opiskelijat tekivät Koivuniemen Herran MuuMaa-landepuistosta. Yritysvierailu Merikarvialla sijaitsevalle farmille oli jo itsessään elämys ja kuvia maatilameiningistä markkinoitiin kansainvälisesti.

- Opiskelijat toteuttivat pyynnöstä kansainvälistä Instagram-markkinointia farmille. Hankkeen osallistujien ottamissa lukuisissa kuvissa vilahtelee niin lypsämistä, traktoriajelua, tipuja ja possuja kuin myös tilan majoitustoimintaa ja saunomismahdollisuuksia. Esitteistäkin tuli ihan mahtavia, Pihl toteaa.

Hankeviikon ohjelmaan kuului myös käynti Yyterin hotellirannalla ja Keisarinpankin luontopolulla sekä tutustuminen virkistyshotelliin. Meri-Porin vierailun lopuksi suunnattiin Reposaareen. 

- Hotellinjohtaja Janne Larisuo esitteli Yyterin virkistyshotellin liikeideaa ja markkinointisuunnitelmia. Saunomista ja hyisessä merivedessä uimista päästiin kokeilemaan saunaillassa Vähä-Katavassa. Lähes kaikki vieraat pulahtivat mereen suomalaisten näytettyä mallia. Illan kruunasi vielä Ravintola Reposaaren herkullinen kalapöytä, kertoo Pihl.

Hankeviikon päätteeksi tehtiin tutustumiskäynti Raumalle. Aiemmin yrittäjä Iiro Koski oli pitänyt hankelaisille etänä Teamsissa esittelyn Raum Rome Paris - brändistään sekä yrityksensä kehityksestä ideasta verkko- ja kivijalkakaupaksi.

- Teimme yritysvierailun Steerpropiin satama-alueella. Opiskelijoilla oli myös nyt mahdollisuus piipahtaa Raum Rome Paris -liikkeessä, josta he olivat kuulleet esittelyn jo aiemmin viikolla. Unescon maailmanperintökohteen, Vanhan Rauman, opastetun kierroksen jälkeen osallistujat saivat vielä shoppailla tai kierrellä itsekseen vanhoilla kujilla, Pihl kertaa Raumalle tehdyn päivämatkan ohjelmaa.  

Hankkeen seuraavat liikkuvuusjaksot toteutetaan ensi vuoden aikana sekä Göttingenissä että Putignanossa. Silloin Porin lukion opettajat ja opiskelijat saavat itse olla vieraina nauttimassa saksalaisten ja italialaisten vieraanvaraisuudesta ja järjestämästä hankeohjelmasta. 

Erasmus+ -hankkeen logo


 

Ryhmäkuva, hankelaiset Keski-Porin kirkon portailla