Usein kysyttyä

Sivu päivitetty 30.6.2022

COVID19-virus eli koronavirus ja sen hoito

Miten toimia, kun sairastuu tai altistuu?

https://www.pori.fi/kansalaisohje

Miten saan itselleni todistuksen?

Todistus tartuntatautipäivärahaa varten

Sairasvakuutetulla on oikeus tartuntatautipäivärahaan ilman eristämismääräystä silloin, kun henkilöllä on PCR- tai antigeenitestillä todettu koronatartunta ja työhön osallistuminen ei ole suositeltavaa leviämisriskin vuoksi. Sama oikeus on alle 16-vuotiaan lapsen huoltajalla, jos lapsella on todettu koronatartunta ja lapsen varhaiskasvatukseen tai oppilaitokseen meneminen ei ole suositeltavaa leviämisriskin vuoksi, ja huoltaja on sen vuoksi estynyt tekemästä ansiotyötään.

Lait tulivat voimaan 28.2.2022 ja ovat voimassa 30.6.2022 asti. Lakeja sovelletaan takautuen 1.1.2022 jälkeen tartunnan vuoksi alkaneisiin poissaoloihin.

Lisätietoa: https://www.pori.fi/todistus

Todistuksen saadusta koronarokotuksesta, viimeisimmän koronavirustestin tuloksesta tai sairastetusta COVID19-virusinfektiosta saa nopeimmin omakannasta. Lue täältä ohjeet.

Mikä on infektiovastaanotto? Miten pääsen infektiovastaanotolle tai koronanäytteenottoon?

Infektiovastaanotto hoitaa ajanvarauksella kaikki hengitystieinfektio-oireista, kuten yskästä, hengenahdistuksesta ja kuumeesta kärsivät potilaat. Hengitystieinfektioita ei hoideta perusturvan muilla terveysasemilla koronaepidemian aikana.

Infektiovastaanotto sijaitsee Maantiekatu 31 A-rakennuksessa.

Korona-näytteenotto tapahtuu Maantiekadun toimipisteessä. Lue tarkemmat ajo- ja toimintaohjeet tästä uutisesta.

Olen käynyt koronatestissä. Miten minun tulee toimia, kun odotan tuloksia?

Koronatestin tulosta odottaessa tulee olla omaehtoisessa karanteenissa. Pysyttele siis kotona ja vältä kontakteja muihin ihmisiin. Jos kodin ulkopuolella liikkuminen on täysin välttämätöntä, suositellaan käyttämään kasvomaskia ja pitämään riittävä turvaväli muihin ihmisiin. 

Kauanko koronatestin tuloksien saamisessa kestää?

Kiireelliset näytteet saadaan vuorokauden sisällä (SOTE-työntekijät/riskiryhmät). Muissa tapauksissa vastauksen saaminen kestää 2-4 päivää.

Tuleeko koronatestin tulos näkyviin Omakantaan?

Tulos tulee näkyviin Omakantaan.

Onko hoitotarvikejakelun asiakkaille tarjolla hoitotarvikkeiden kotiinkuljetusta?

Koronavirusepidemian aikana yli 70-vuotiaille ja riskiryhmään kuuluville hoitotarvikejakelun asiakkailla on mahdollisuus saada hoitosuunnitelmansa mukaiset tarvikkeet kotiin kuljetettuina. Hoitotarvikkeita voivat tilata ainoastaan ne asiakkaat, joille lääkäri tai hoitaja on myöntänyt hoitotarvikkeita.

Hoitotarvikkeiden kotiinkuljetuksesta tulee sopia puhelimitse soittamalla numeroon 02 621 3756 (valinta 1). Puhelinpalvelu on avoinna ma-to klo 8.00–15.00, ke klo 8.00–16.00 ja pe klo 8.00–13.00. Lue lisää tästä.

Rajoitukset

Saanko vierailla läheiseni luona asumispalveluyksikössä, hoitolaitoksissa, terveydenhuollon laitoksissa tai sairaalassa?

Vierailulla voi käydä sairaalan vierailuohjeita noudattaen. Kaikkia sairaalassa tapahtuvia vierailuja tulee tällä hetkellä harkita sekä potilaiden että henkilökunnan tartuntariskin vähentämiseksi.

Vaikuttaako koronavirus paikallisliikenteeseen?

Tarkista ajankohtaiset tiedot Porin Linjojen linjaliikenteestä Porin Linjojen verkkosivuilta.

Mistä vähävaraisille tarkoitettuja kasvomaskeja voi noutaa?

Kasvomaskeja jaetaan heikommassa asemassa olevilla kuntalaisille Maantiekadun toimipisteessä sekä Ulvilan, Merikarvian ja Lavian terveyskeskuksissa arkisin kello 8-12. Pihlavan asukastuvalla kasvomaskeja jaetaan arkisin 9-15.

Porin perusturvan jakamat ilmaiset maskit on tarkoitettu jaettavaksi valtiovarainministeriön suositusten mukaisesti kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville kuntalaisille. Pääsääntöisesti jokaisen kuntalaisen tulee tarvittaessa hankkia kasvosuojain itse.

Asiakaspalvelu ja neuvonta

Voinko asioida Porinassa ja muissa asiakaspalvelupisteissä?

Porinan Yrjönkadulla sijaitsevissa asiakaspalvelutiloissa asiakkaita otetaan vastaan normaalisti. Monet Porinan palveluista ovat hoidettavissa myös puhelimitse tai sähköpostilla. Porinan asiakaspalvelu palvelee maanantaisin kello 10–17, tiistaista torstaihin kello 8–15.30 ja perjantaisin kello 8–15 numerossa 02 623 4100 sekä sähköpostilla porina@pori.fi. Porinan asiakaspalvelutilat sijaitsevat osoitteessa Yrjönkatu 13.

Porin Veden Ulasoorintie 7:n toimipiste on jälleen auki asiakkaille. Asiakaspalvelupiste on auki maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin sekä aattopäivinä kello 8–15.15.

 Lue lisää asiakaspalvelupisteiden muutoksista.

Yrittäjät

Olen porilainen yksinyrittäjä, miten haen tukea Porin kaupungilta?

Porilaiset yksinyrittäjät voivat nyt hakea sähköisesti Porin kaupungilta tukea koronavirustilanteessa. 2000 euron suuruisen tuen tarkoituksena on saada yksinyrittäjien toiminta taloudellisesti kestävämmälle pohjalle epidemian aikana ja sen jälkeen. Tukea voi hakea verkkolomakkeella.

Yksinyrittäjäavustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että yrityksen merkittävästi heikentynyt taloudellinen tilanne ja alentunut liikevaihto johtuvat koronaepidemiasta. Epidemian on arvoitu alkaneen vaikuttaa yksinyrittäjien taloudellista tilannetta heikentävästi Suomessa 16.3.2020 lähtien, jolloin todettiin poikkeusolo ja otettiin käyttöön valmiuslaki. Lisätietoa yksinyrittäjien tuesta ja hakuehdoista löydät täältä.