Ohjeita ajanvaraukseen soittamiseen

Porin perusturvan keskitetty ajanvaraus lääkärien, sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien vastaanotolle tapahtuu puhelinnumerosta 02 621 5000 ma-pe klo 8.00–16.00.
Suun terveydenhuollon ajanvaraus tapahtuu numerosta 02 621 3625.
Ajanvaraus on auki arkisin klo 8–16, päivystyksen ajanvaraus on avoinna arkisin klo 16–21 ja viikonloppuisin ja pyhäpäivisin klo 8–21. Lisätietoa virka-ajan ulkopuolisesta päivystyksestä löydät täältä.
Kaikki puhelut nauhoitetaan. Nauhoitteita ei luovuteta ulkopuolisille ja puhelunauhoitteita käytetään asiakaspalvelutapahtumien todentamiseen.
Ohjeet ajanvaraukseen lääkärien, sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien vastaanotolle
Kiireellisten ja kiireettömien asioiden ohjeistus
- Arkiaamuisin klo 8–10 tulee soittaa vain siinä tapauksessa, että asiasi on kiireellinen ja tarvitset terveysasemalle päivystysajan samalle päivälle. Tutustu kiireellinen ja kiireetön hoito -ohjeeseen
- Mikäli asiasi ei ole kiireellinen, soita ajanvaraukseen iltapäivällä
Valitse oma alueesi
Ajanvaraukseen soittaessasi, tulee puhelimesta valita oma terveyskeskusalue. Toimi nauhalta tulevien ohjeiden mukaan.
- Valinta 1: Itäisen alueen ajanvaraus. Puhelu yhdistyy Itä-Porin, Ulvilan, Kullaan tai Lavian terveysasemalle.
- Valinta 2: Läntisen alueen ajanvaraus. Puhelu yhdistyy Länsi-Porin, Pihlavan tai Reposaaren terveysasemalle.
- Valinta 3: Pohjoisen alueen ajanvaraus. Puhelu yhdistyy Pohjois-Porin, Merikarvian tai Noormarkun terveysasemalle.
Aluejaon näet täältä.
Kannattaa jättää takaisinsoittopyyntö
- Mikäli kaikki linjat ovat varattuja, soittajalle tarjotaan takaisinsoittoa noin 1 minuutin jälkeen. Takaisinsoittopyynnön voi jättää klo 8–14.
- Ajanvarausnumero ruuhkautuu, kun samoista numeroista soitetaan monta kertaa lyhyen ajan sisällä. Ohje on, että soita vain kerran ja jätä soittopyyntö.
- Nauhoite tarjoaa automaattisesti soittopyynnön jättämistä, ohjeiden mukaan toimimalla pyyntö aktivoidaan painamalla #-näppäintä. Valitsemalla 0, soitetaan asiakkaalle siihen numeroon, josta hän soittaa. Valitsemalla 1, soitetaan asiakkaalle muuhun numeroon, jonka hän näppäilee itse järjestelmään. Kuuntele nauhoite loppuun, jotta soittopyyntö rekisteröityy järjestelmään.
- Takaisinsoittopyynnön voi jättää vain yhden kerran samasta puhelinnumerosta saman päivän aikana.
- Takaisinsoittopyyntöihin pyritään vastaamaan mahdollisimman pian, kuitenkin saman päivän aikana. Soitamme takaisin kaksi kertaa ja kertojen välissä vähintään 15 minuuttia. Mikäli puhelu menee vastaajaan, jätämme viestin.
Muita ohjeita ajanvaraukseen
- Varatun ajan terveyskeskuslääkärille tai sairaanhoitajalle voi peruuttaa perusturvan palveluneuvonnasta virka-aikana, puh. 02 623 4300
- Kaikilla terveydenhoitajilla on arkisin soittoaika arkisin klo 12–12.30. Jos sinulla ei ole terveydenhoitajasi numeroa, niin voit etsiä sen Porin perusturvan nettisivujen yhteystietoluettelosta tai voit jättää soittopyynnön terveydenhoitajan sähköpostiin (etunimi.sukunimi@sata.fi).
- Perusturvan sähköisen ajanvarauksen kautta on mahdollisuus varata aikoja sairaanhoitajalle ja neuvoloiden terveydenhoitajille sekä suuhygienistille, kaikki sähköiset palvelut ovat lueteltuina täällä.
- Reseptit voi uusia Omakanta-palvelun kautta ja lähettää suoraan oman alueen terveysasemalle. Omakanta-palveluun tunnistaudutaan henkilökohtaisten verkkopankkitunnusten avulla.
Voit myös arvioida hoidon tarvetta Omaolossa ja saada sitä kautta yhteyden ammattilaiseen ja tarvittaessa vastaanottoajan, jos oirearvion perusteella sitä tarvitaan. Muussa tapauksessa saat itsehoito-ohjeita.
Ohjeet suun terveydenhuollon ajanvaraukseen
Ajanvaraus on auki arkisin klo 8–16, p. 02 621 3625.
Satasairaalan päivystyksen ajanvaraus on avoinna arkisin klo 16–21 ja viikonloppuisin ja pyhäpäivisin klo 8–21, p. 116 117
Takaisinsoittopyyntö
Takaisinsoittopyynnön voi jättää arkisin klo 8–15.
Nauhoite tarjoaa automaattisesti soittopyynnön jättämistä, ohjeiden mukaan toimimalla pyyntö aktivoidaan painamalla #-näppäintä. Valitsemalla 0, soitetaan asiakkaalle siihen numeroon, josta hän soittaa. Valitsemalla 1, soitetaan asiakkaalle muuhun numeroon, jonka hän näppäilee itse järjestelmään. Kuuntele nauhoite loppuun, jotta soittopyyntö rekisteröityy järjestelmään.
Jos takaisinsoittopyyntöjä ei voida poikkeussyystä johtuen jättää normaalin aikataulun mukaisesti, pyritään tästä kertomaan asiakkaalle tervetulotiedotteen yhteydessä.
Samasta numerosta voi jättää yhden soittopyynnön kerrallaan. Asiakkaalle soitetaan takaisin vähintään kolme kertaa ja soittoyrityskertojen välillä on 10 minuutin tauko. Jos puhelu menee vastaajaan, suun terveydenhuollon henkilökunta jättää viestin, ajanvarauksesta on yritetty tavoitella, ja asiakkaan toivotaan ottavan uudelleen yhteyttä, mikäli asia on vielä ajankohtainen.
Jonottavat puhelut ja jätetyt takaisinsoittopyynnöt ovat tasa-arvoisessa asemassa toisiinsa nähden.