Hoitotakuu ja hoidon saatavuus

Hoitotakuulla tarkoitetaan terveydenhuoltolaissa määriteltyä aikaa, jonka kuluessa potilaan on päästävä kiireettömään hoitoon tai kiireettömään tutkimukseen.

Hoitotakuun määrittelemät ajat:

  • Arkisin terveyskeskuksen aukioloaikoina terveyskeskukseen on saatava välittömästi puhelinyhteys tai sinne pitää voida mennä käymään.
  • Jos hoidon tarpeen arviointi vaatii terveyskeskuksessa käyntiä, sinne on saatava aika kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta.
  • Hoitoon on terveyskeskuksessa päästävä viimeistään kolmessa kuukaudessa. Suun terveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa tämä aika voidaan ylittää kolmella kuukaudella mikäli potilaan terveydentila ei vaarannu.
  • Ympärivuorokautisen hoidon tarpeesta tehdään päätös, joka toteutetaan viivytyksettä viimeistään kolmen kuukauden kuluessa.

Ensiapuun ja kiireelliseen hoitoon on päästävä heti.

Aluehallintovirastot ja Valvira valvovat hoitoon pääsyn toteutumista.

Hoitotakuun toteutuminen

  • Päivitetty 1.9.2022

    Välitön yhteydensaanti:

    THL-määritysten mukaisesti ajalla 1.-31.8.2022 vastatut puhelut 92,38 % . Vastatuissa puheluissa on huomioitu aukioloaikana 5 min sisällä henkilön vastaamat, tai mikäli käytössä on takaisinsoitto, jonoon päätyneet takaisinsoittotiedotteen kuulleet henkilöt.

    Kiireettömän hoidon aloitus alle kuudessa kuukaudessa.

    Kiirevastaanotto palvelee kiireellisen hoidon asiakkaita päivittäin.

  • THL-määräysten mukaisesti ajalla 1. – 31.8.2022 vastatut puhelut. Vastatuissa puheluissa on huomioitu aukioloaikana 5 min sisällä henkilön vastaamat, tai mikäli käytössä on takaisinsoitto, jonoon päätyneet takaisinsoittotiedotteen kuulleet henkilöt.

    Itäinen sotekeskus: 94,1 %

    Läntinen sotekeskus: 90,1 %

    Pohjoinen sotekeskus: 91,7 %

    Koronaneuvontapuhelin: 78,6 %

    Takaisinsoiton käyttöönotto on merkittävästi parantanut ajanvarauksen palvelukykyä. Toivottavaa on, että jos juuri oman soiton aikana on ruuhkaa, soittaja pyytää takaisinsoittoa puhelimesta saamansa ohjeen mukaisesti sen sijaan, että koittaa jatkuvasti uusia soittoa.

  • Lääkärivastaanoton tilanne päivitetty 2.10.2022.
    Hoitajavastaanoton ja aikuisneuvolan tilanne päivitetty 2.9.2022.
    Hoidon tarpeen arviointi: Samana päivänä

    Lääketieteellisesti tarpeelliseksi arvioidun kiireettömän hoidon aloitus:

    ITÄINEN ALUE:

    Itä-Porin sotekeskus:
    Lääkärin vastaanotto: 9 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
    Sairaanhoitajan vastaanotto: 4 arkipäivää
    Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 10 arkipäivää

    Ulvilan terveysasema:
    Lääkärin vastaanotto 14 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
    Sairaanhoitajan vastaanotto: 7 arkipäivää
    Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 7 arkipäivää

    Lavian terveysasema: 
    Lääkärin vastaanotto 14 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
    Sairaanhoitajan vastaanotto: 2 arkipäivää
    Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 3 arkipäivää

    LÄNTINEN ALUE:

    Läntinen sotekeskus: 
    Lääkärin vastaanotto: 9 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
    Sairaanhoitajan vastaanotto: 3 arkipäivää
    Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 16 arkipäivää

    Pihlavan terveysasema: 
    Lääkärin vastaanotto 14 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
    Sairaanhoitajan vastaanotto: 3 arkipäivää
    Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 12 arkipäivää

    Reposaaren terveysasema: 
    Lääkärin vastaanotto 7 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
    Sairaanhoitajan vastaanotto: 1 arkipäivä
    Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 14 päivää

    POHJOINEN ALUE:

    Sotekeskus Cotton: 
    Lääkärin vastaanotto: 10 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
    Sairaanhoitajan vastaanotto: 0 arkipäivää (moniammatillinen tiimityömalli)
    Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 0 arkipäivää (moniammatillinen tiimityömalli)

    Noormarkun terveysasema: 
    Lääkärin vastaanotto: 17 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
    Sairaanhoitajan vastaanotto: 1 arkipäivä
    Aikuisneuvolan terveydenhoitajan vastaanotto: 5 arkipäivää

    Merikarvian terveysasema: 
    Lääkärin vastaanotto 6 arkipäivää, viimeistään 3 kk:n kuluessa hoidon tarpeen arvion mukaan
    Sairaanhoitajan vastaanotto: 1 arkipäivä
    Aikuisneuvolan terveydenhoitaja: 4 arkipäivää

  • Kiireellistä tai puolikiireellistä hoitoa tarvitseville infektio-oireisille asiakkaille. Sairaanhoitajan/lääkärin vastaanotolle pääsee viimeistään 1 vuorokauden sisällä (arkipäivisin).

  • Vanhuspalvelulain mukaan kunnan on vähintään puolen vuoden välein kerrottava, missä ajassa ikäihminen voi saada hakemansa sosiaalipalvelut.

    Keskimääräinen jonotusaika (vrk):

    Kotihoito: 0-1 vrk
    Palvelu alkaa heti, kun palvelutarpeen arviointi ja palvelutarve on todettu.

    Omaishoidon tuki: 14 vrk
    Jonotusaika alkaa hakemuksen saapumisesta ja päättyy palvelupäätöksen tekemiseen.
    Omaishoidon tuen myönteinen päätös edellyttää, että omaishoidon tuen myöntämiskriteerit täyttyvät.
    Mukana yli 65-vuotiaat.

    KuukausiJonottajien määrä
    yhteensä
    Jonotusaika alle
    3kk/hlö
    Jonotusaika yli
    3kk/hlö
    Sijoitusten määrä
    (hlö)
    Tammikuu 2021404036
    Helmikuu 2021363640
    Maaliskuu 2021353549
    Huhtikuu 2021232333
    Toukokuu 2021121241
    Kesäkuu 2021585838
    Heinäkuu 2021292947
    Elokuu 2021454535
    Syyskuu 2021646439
    Lokakuu 2021606039
    Marraskuu 2021505053
    Joulukuu 2021404042
    Tammikuu 2022262664
    Helmikuu 2022262659
    Maaliskuu 2022272764
    Huhtikuu 20228856
    Toukokuu 2022141435
    Kesäkuu 2022121245
    Heinäkuu 2022161648
    Elokuu 2022191944
    Syyskuu 2022191952
    Lokakuu 2022131347
    Marraskuu 20225550
    Joulukuu 2022131337