Usein kysyttyjä kysymyksiä

Tältä sivulta löydät vastauksia useimmiten kysyttyihin kysymyksiin Porin joukkoliikenteestä!

Mikä Waltti on?

Waltti on valtakunnallinen lippu- ja maksujärjestelmä, joka on käytössä useassa kaupungissa ympäri Suomen. Waltti-matkakortin käyttö tarkoittaa matkustajalle helpompaa matkantekoa, kun liput ovat saman tyyppisiä eri kaupungeissa ja omaa matkakorttia voi käyttää muuallakin kuin kotikunnassa. Voit lukea lisää Waltista täältä.

  • Voiko bussissa maksaa pankkikortilla?

    Kyllä. Löydät lisätietoa lähimaksusta täältä. Ota huomioon että lähimaksulla voi maksaa ainoastaan aikuisen hintaisia lippuja.

    Miten maksan lähimaksulla bussimatkani?

    Isoissa linja-autoissa kuljettaja opastaa tarvittaessa lähimaksun käytössä.

    Citylinjan linja-autoissa ja muutamassa isossa linja-autossa on lähimaksun etälukija, jossa matkustaja valitsee itse vyöhykkeet.

    Maksukortti pitää näyttää aina etälukijalle, kun nouset bussiin. Lähimaksun taustajärjestelmä tarkistaa lipun voimassaolon ja mahdollisen kerrytetyn maksukaton määrän. Jos lipun vaihtoaika on voimassa, uutta veloitusta ei tehdä.

    Voit lukea lisää lähimaksusta täältä.

    Voiko käteisellä vielä maksaa?

    Kyllä, käteinen säilyy edelleen yhtenä maksutapana.

  • Mitä vyöhykkeet tarkoittavat?

    City-vyöhyke kattaa vain linjan nro 1 Puuvilla-Isomäki-väliset pysäkit.

    A-vyöhyke kattaa kaikki Porin Linjat Oy:n liikennöimät linjat Porin ja Ulvilan alueella.

    Miten ostan lapselleni lipun Waltti Mobiilista?

    Waltin Mobiili-sovelluksesta voi ostaa kerta-, vuorokausi- ja kausilippuja. Kerta- ja vuorokausilippuja pystyy ostamaan rekisteröitymättä, mutta kausilipun ostamiseksi sovellukseen pitää rekisteröityä.

    Mikäli haluat ostaa lapsellesi kausilipun, lapsella pitää olla Waltti Mobiili omassa puhelimessaan ja hänelle pitää luoda oma tili Walttiin. Kausilippu on rekisteröityyn tiliin sidottu lipputuote, joten vanhempi ei voi ostaa kausilippua omalle Waltti-tilillensä ja tämän jälkeen siirtää sitä lapsen puhelimeen.

    Sovelluksessa lippujen maksaminen onnistuu mobiilimaksamisella (puhelinlasku), MobilePaylla ja maksukortilla jossa on verkkomaksuominaisuus aktivoituna.

    Lapsen lipun maksaminen onnistuu helpoiten syöttämällä lapsen oman tai vanhemman maksukortin tiedot sovellukseen. Maksukortin verkkomaksuominaisuus tulee olla käytössä. Maksukortin tiedot on pidettävä ostotapahtuman ajan sovelluksessa, mutta kun maksu on hyväksytty ja lippu löytyy sovelluksesta, voi korttitiedot poistaa, mikäli haluaa lapsen käyttävän vain yhtä, jo ostettua lipputuotetta.

    Mistä saan matkakortin?

    Henkilökohtaisen matkakortin voi tilata Waltin verkkokaupasta. Matkakortti maksaa 7 euroa.

    Haltijakohtaisen matkakortin voi ostaa vain Porin joukkoliikenteen asiakaspalvelusta.

    Asiakaspalvelupisteistä ja niiden toiminnoista voit lukea lisää täältä.

    Mitä eroa on henkilökohtaisella ja haltijakohtaisella kortilla?

    Henkilökohtaisen Waltti-matkakortin voi hankkia kuka tahansa. Kortin hankinnan yhteydessä henkilöllisyys tarkistetaan. Henkilökohtaiselle matkakortille ladattuja lipputuotteita voi käyttää ainoastaan kortinomistaja. Mikäli matkakortille on asetettu asiakasryhmäksi lapsi tai nuori, tulee asiakkaan esittää pyydettäessä luotettava selvitys iästään kuljettajalle.

    Henkilökohtaiselle Porin joukkoliikenteen Waltti-matkakortille voi ostaa yksittäisiä lipputuotteita tai lippuyhdistelmiä (esim. kausi- ja arvolippu). Perusopetuslain mukaisia koulumatkoja ja KELA:n tukemia opiskelijaetuuksia varten tarvitaan aina henkilökohtainen matkakortti.

    Haltijakohtaisen Waltti-matkakortin voi hankkia hankkia yksityishenkilö, yhteisö tai yritys. Haltijakohtaisten matkakorttien hankkijoista ei kerätä tietoja asiakasrekisteriin.

    Kannattaako minun ostaa matkakortille kausilippu vai ladata arvoa?

    Kausilipulla matkustat 30 päivän ajan rajattomasti. Jos siis käytät linja-autoa useita kertoja viikossa, esimerkiksi työmatkoihin, on kausilippu sinulle edullisempi vaihtoehto.

    Arvoa kannattaa ladata kortille siinä tapauksessa, että matkustus on satunnaisempaa. Arvolipulla kertaveloitus aikuiselta ja nuorelta on 2,50€, lapselta 2,00€. Arvoa ladatessa kortille tulee määrittää asiakasryhmä.

    Arvolipulla voi maksaa myös matkakumppanin matkan, josta veloitetaan seuraavasti:

    • Lapsi maksaa toisen lapsen matkan: kortilta veloittuu kaksi lapsen matkaa
    • Nuori maksaa lapsen/ toisen nuoren matkan: kortilta veloittuu kaksi nuoren matkaa
    • Aikuinen maksaa lapsen/ nuoren / aikuisen matkan: kortilta veloittuu kaksi aikuisen matkaa

    Samalla matkakortilla voi olla sekä kausi- että arvolippu. Linja-auton lukija lukee kortilta ensisijaisesti kausilipun. Jos matkustaja haluaa matkustaa arvolipulla kausilipun sijaan, matkustajan on pyydettävä
    kuljettajalta arvolipun veloittamista ennen kuin näyttää matkakortin kortinlukijalle.

    Mistä näen, mihin asti kortillani oleva kausi on voimassa tai paljonko arvoa kortillani on jäljellä?

    Waltin verkkokaupasta pystyt tarkistamaan omat tietosi kirjautumalla käyttäjätilillesi. Verkkokaupasta näet matkakortillasi olevan lipputuotteen voimassaolon ja voit yhdistää tilisi useita kortteja jolloin lisätyt kortit ovat aina heti käytettävissä ja suoraan ladattavissa. Myös edelliset ostokset näkyvät käyttäjätililläsi.

    Maksaako Waltti-matkakortin lataaminen?

    Waltti-matkakortin lataaminen verkkokaupassa on maksutonta.

    Matkakortin lataamisesta asiakaspalvelussa ja latauspisteissä veloitetaan lipputuotteen hinnan lisäksi 2€ suuruinen palvelumaksu.

    Mitä jos matkakorttini katoaa?

    Henkilökohtainen matkakortti: Asiakaspalvelu sulkee henkilökohtaisen matkakortin, jos matkakortin omistaja asioi itse asiakaspalvelussa ja
    esittää poliisin myöntämän henkilökortin tai passin henkilöllisyytensä varmentamiseksi.

    Suljetun henkilökohtaisen matkakortin tilalle ostettavalle uudelle matkakortille (7 euroa) voidaan siirtää suljetun matkakortin lipputuotteet. Siirrosta peritään 2 euron palvelumaksu.

    Haltijakohtaisen matkakortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille. Porin joukkoliikenneviranomainen ei ole velvollinen korvaamaan kadonneella tai varastetulla haltijakohtaisella matkakortilla olevia lippuja.

    Kadonneen tai varastetun matkakortin korttimaksua ei hyvitetä, vaan asiakkaan tulee ostaa itselleen uusi matkakortti.

  • Voiko usea henkilö käyttää samaa korttia?

    Waltti-kortin voi ostaa joko henkilökohtaiseksi tai haltijakohtaiseksi. Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka henkilötiedot korttiin on ostotilanteessa liitetty. Tässä poikkeuksena oman matkan maksaminen matkakortilla olevalla kausilipulla ja mukana matkustavan henkilön matkan maksaminen matkakortilla olevalla arvolipulla.

    Haltijakohtaista korttia puolestaan voi käyttää kuka tahansa, jolla kortti on. Esimerkiksi siis perheessä jossa on 2 aikuista ja 2 lasta, voi olla yksi haltijakohtainen kortti johon on arvon latauksen yhteydessä määritetty asiakasryhmäksi aikuinen. Aikuiset eivät voi matkustaa lasten hintaisilla matkoilla eikä haltijakohtaiselle matkakortille asetettua asiakasryhmää muuttaa, tästä syystä lataushetkellä asiakasryhmä tulee määrittää tarkkaan. Arvon veloitusperiaatteet on selvitetty ylempänä kohdassa: ”Kannattaako minun ostaa matkakortille kausilippu vai ladata arvoa?”

    Voinko maksaa useamman henkilön matkan lähimaksulla?

    Lähimaksulla voi maksaa ainoastaan oman matkansa.

    Lähimaksuväline toimii matkustajan omana, henkilökohtaisena matkalippuna jonka avulla järjestelmä todentaa lipputuotteen voimassaolon.

    Lähimaksuun liitetty maksukatto-ominaisuus alkaa laskea päiväkohtaista maksukattoa päivän ensimmäisestä leimauksesta. Järjestelmä tunnistaa leimaukset korttikohtaisesti, joten lähimaksulla ei voi maksaa usean matkustajan matkoja.

    Lapseni kulkee lastenvaunuissa, pääsenkö maksutta kyytiin?

    Kyllä, Porin joukkoliikenteessä pientä lasta vaunuissa tai rattaissa mukanaan kuljettava henkilö on oikeutettu maksuttomaan matkaan.

    Voinko ottaa koiran bussiin?

    Linja-autoissa saa aina kuljettaa poliisikoiraa, näkövammaisten opaskoiraa, liikuntarajoitteisen avustajakoiraa tai avustajakoiraksi koulutettavaa koiraa.

    Kaikkia lemmikkieläimiä saa kuljettaa bussissa. Kuljettaja päättää lemmikeistä tapauskohtaisesti. Kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta autoon lemmikkieläintä, mikäli autossa on paljon matkustajia ja tilaa vähän. Omistaja on vastuussa siitä, ettei eläin aiheuta häiriötä muille matkustajille. Lemmikin kuljettamisesta veloitetaan aikuisen kertalipun hinta, jonka voi maksaa käteisellä, mobiilista ostettavalla kertalipulla tai matkakortilla olevalla arvolla.

    Lemmikkieläimet sijoitetaan bussiin siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa muille matkustajille. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan.

    Voinko ottaa polkupyörän bussiin?

    Polkupyörien, sähköpotkulautojen ja muiden isokokoisten tavaroiden ottamisesta bussiin päättää kuljettaja ruuhkatilanteen mukaan.  Matkatavaroita voi kuljettaa sylissä tai lattialla. Penkit on varattu vain matkustajille.

    Polkupyörästä, sähköpotkulaudasta ja isokokoisista matkatavaroista veloitetaan aikuisen kertalipun hinta, jonka voi maksaa käteisellä, mobiilista ostettavalla kertalipulla tai matkakortilla olevalla arvolla. Lapsen kuljettamiseen käytettävistä lastenvaunuista tai –rattaista ei peritä maksua.

    Rollaattoria apuvälineenä käyttävä matkustaja ei maksa rollaattoristaan erillistä maksua.