Tyhmentääkö tekoälyn käyttö?

Kuvituskuva, jossa näkyy valokuitukaapeleita, jotka hohtavat oranssia valoa.

Tekoälyn käyttö on tänä päivänä enemmän pinnalla kuin koskaan ennen. Tekoälyllä voi hoitaa kaiken kauppalistoista, kotitehtävistä ja eroviesteistä taulun maalaamiseen. Melkein jokainen on joskus käyttänyt tekoälyä elämässään tai  nähnyt sen tuotoksia. Monesta tekoäly on arkea helpottava työkalu, mutta mielestäni se vaarantaa ihmiset omien aivojensa käyttämättömyydelle.

Tekoälyn käyttö on yleistynyt niin opiskelun työvälineenä kuin vapaa-ajan vietteenä. Monet organisaatiot ja työpaikat käyttävät tekoälyä tiedostojen organisoinnissa ja tiedon käsittelyssä. Et voi sanoa, että et ikinä ole käyttänyt tekoälyä, sillä moni arkipäiväämme kuuluvista sovelluksista hyödyntää tekoälyä, esimerkiksi Spotifyn uudet kappalesuositukset ja Googlen AI-vastauslaatikko. Nuorten parissa tekoälyn käyttö lähtee tosin huomattavasti käsistä. Tekoälyn käyttö varsinkin koulussa on huomattavaa, sillä se on hyvin normalisoitua ja arkista. Monet käyttävätkin tekoälyä tekemään kaikki koulutehtävänsä esseistä monivalintoihin. On toki huomattava, että myös osa opiskelijoista käyttää tekoälyä oppimisen välineenä ja niin sanotusti toisena opettajana. Tästä huolimatta enemmistö väärinkäyttää tekoälyä.

Tekoälyn liiallisesta käytöstä on haittaa sekä itselle että ympäristölle. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että on ärsyttävää kirjoittaa kaikki kirjoitustehtävät lukitussa tilassa vain sen takia, että joku toinen käyttää tekoälyä  kirjoittamiseen. Tekoälyltä kopioimalla ei opi mitään, ja se, että moni ei osaa enää kirjoittaa pidempiä tekstejä, johtuu osittain siitä, että on totuttu käyttämään tekoälyä niiden kirjoittamisessa. Jos teet kaikki koulutehtävät tekoälyllä, opittavan asian sisäistäminen heikkenee, etkä myöskään opi ohella opeteltavaa kirjoitustaitoa. Jos kirjoitat filosofian pohtivat esseet tekoälyllä, et opi ajattelemaan itse pintaa syvemmälle ja samalla sanavarastosi saattaa supistua, sillä tekoälyä käytettäessä luettavan tekstin määrä vähenee. Mielestäni on huolestuttavaa, että tekoälyä käytetään tärkeiden oppiaineiden tehtävissä, sillä se aiheuttaa sen, että et tule oppimaan asiaa laaja-alaisesti. Minusta tuntuu, että moni ei ymmärrä, kuinka haitallista se on, että näin tehdään. Jos et oikeasti opiskele opittavaa laaja-alaisesti, et opi hahmottamaan kokonaisuuksia. Tämä ei jää vain koulun tasolle, mutta jatkuu sen ulkopuolellekin. Jos et ikinä ajattele tai ratko omia ongelmiasi koulussa, miten osaat tehdä sitä vapaa-ajalla? Jos kaikki tehdään tekoälyllä, ei oma osaamisesi kasva etkä kehity ikäryhmäsi tasoiseksi. Myös kärsivällisyys, lähdekriittisyys ja keskittymiskyky heikkenevät liian tekoälyn käytön vuoksi.

Tekoälyn käyttö myös nopeuttaa ilmastonmuutosta, sillä siihen tarvittavat datakeskukset ylikuormittavat luontoa ja lisäävät kasvihuonekaasujen määrää ilmakehässä. Datakeskuksista aiheutuu haittaa myös lähiseudulla asuville henkilöille, sillä keskukset kuluttavat hirveästi vettä, mikä voi johtaa vesipulaan keskusten lähellä.

On surullista, miten ihmisen luovasta toiminnasta on tullut tekoälyllä tehtyä. Taidetta, jota tekoäly on tehnyt, löytyy yhä enemmän. Myös monia elokuvia ja sarjoja aletaan tuottamaan tekoälyn avulla. Tämä voi johtaa tilanteisiin, joissa ihmisiä jää työttömäksi tekoälyn takia. Taide on ihmisen tapa ilmaista tunnetta ja sitä se on aina ollutkin, joten miksi sitten luomme teknologiaa joka tekee jopa sen puolestamme. Jos alamme luomaan viihdettä tekoälyllä, niin mitä me sitten teemme vapaa-ajallamme? Tuijotammeko vain pää tyhjänä näyttöä, johon AI luo puolestamme uuden taideteoksen? Vaikka tämä onkin äärimmäinen skenaario, alkaa se tuntua pikkuhiljaa todellisemmalta

Tekoälyyn koukuttumista on vaikeaa rikkoa, sillä mitä pidemmälle sen jokapäiväinen käyttö menee, sitä vaikeampaa arkisten tehtävien tekeminen on ilman sitä. Tärkeää olisi, että tietoisuus tekoälyn haitoista saisi nuoret tajuamaan, kuinka tärkeää sen käytön vähentäminen on. Koulutöissä tekoälyn käytön ehkäisemiseen voidaan käyttää erilaisia työkaluja, kuten tehtävien tekoa tunnilla lukitussa tilassa. Myös tekoälyn käytön haitoista puhumalla voidaan hillitä sen liikakäyttöä. 

Tekoälystä on paljon hyötyä, mutta sen liiallinen käyttö on haitaksi. Tekoälyltä ei voi välttyä, mutta sen käytön määrää pitäisi vähentää arjessa. Moni asia, joka nykypäivänä tehdään tekoälyllä, voidaan hyvin tehdä itsekin. Ongelmaksi tekoälyn käyttö muodostuu, kun siitä tulee kokonaisvaltainen työkalu, joka korvaa oman tiedonhankinnan ja työskentelyn. Tekoälyn liikakäytöstä on mahdollista päästä eroon, kunhan sen haitat ymmärtää ja sen käyttöä vähentää. Älä tyhmennä itseäsi.

Teksti: Kukka-Kerttu Keiholehti