Kohti oppimisanalytiikan tehokasta hyödyntämistä – Tietue-hankkeen ensimmäinen toimintavuosi
Tietue – oppimisanalytiikka lukiokoulutuksen kehittämisen tueksi (26/1108/2024) sai Opetushallitukselta myönteisen avustuspäätöksen kesäkuussa 2024. Päätös oli erittäin mieluisa, sillä hankehaun aikana Opetushallitus ilmoitti vähentävänsä haettavissa olevaa määrärahaa miltei miljoonalla eurolla, mikä aiheutti hankkeen suunnitteluryhmässä pienoista jännitystä. Tietueen hankesuunnitelma oli kuitenkin sen verran vahva ja kootussa hankeverkostossa väkeä ja voimaa, että 18 lukiokoulutuksen järjestäjän ja kahden yhteistyökumppanin Tietue nappasi suurimman osuuden (20 % ja rapiat päälle) lopulta jaossa olleesta määrärahasta.
Niinpä Porissa ja Ruskolla erinäisissä Opetushallituksen rahoittamissa hankkeissa kehitettyä tiedolla johtamisen mallia lähdettiin levittämään heti alkusyksystä 2024 osatoteuttajien keskuuteen. Työnsarkaa riitti, kun hankkeen asiantuntijat kävivät lukuisia keskusteluita ja palavereita osatoteuttajien kanssa tietomallista ja teknisestä toteutuksesta. Datasiirrot käynnistettiin niillä osatoteuttajilla, joilla oppimisen data ei Primuksesta vielä siirtynyt. Osatoteuttajat, joilla datasiirrot olivat jo edellisten analytiikkahankkeiden jäljiltä käynnissä, alkoivat implementoida Porin kaupungin kehittämää lukiokoulutuksen tietomallia ja roolikohtaisia raportteja omaan tiedolla johtamisen kokonaisuuteensa.
Hankkeen käynnistyttyä lähdettiin myös viilaamaan Opetushallituksen rahoittamassa laatuhanke Priimassa kehitettyjä rooli- ja teemakohtaisia raportteja: hallinnon, laadunhallinnan, ryhmänohjaajan, erityisopettajan ja opinto-ohjaajan raportteja. Samaisista raporteista laadittiin myös kattavat tuotekuvaukset. Kuvauksista käy ilmi jokaisen kehitetyn analytiikkanäkymän sisällöt, suodattimet ja muut tarpeelliset tiedot. Laadittuihin kuvauksiin voi halutessaan tutustua täältä (versio päivitetty 3.6.2025).
Raportteja jatkokehitettiin myös keväällä 2025 järjestetyissä, eri rooleille suunnatuissa työpajoissa. Työpajoihin osallistui hallinnon jäseniä, aineenopettajia, erityisopettajia ja opinto-ohjaajia. Osallistujat esittivät erinomaisia kehittämisehdotuksia ja toiveita, joiden perusteella raportteja lähdetään syksystä 2025 jalostamaan.
Työpajojen lisäksi hanke järjesti hankkeen sisäisiä koulutuksia tietomallista ja sen käyttöönotosta sekä Power BI:n perusteista. Helmikuussa 2025 Tietue toteutti yhteistyössä eOppimiskeskuksen kanssa webinaarin Nivelvaiheen tiedonsiirto: Miten rakentaa silta perusopetuksesta lukioon?, jossa kuultiin eri kaupunkien ja Opetushallituksen edustajien asiantuntijapuheenvuoroja sekä keskusteltiin koulutuksen järjestäjien tiedonsiirron käytänteistä ja teknisistä ratkaisuista.
Koko ensimmäisen toimintavuoden ajan hanke tarjosi jatkuvaa teknistä tukea osatoteuttajille. Yhteydenottoja tuli viikoittain sekä puhelimen että sähköpostin välityksellä. Tekniset asiantuntijat avustivat ja tukivat koulutuksen järjestäjiä mm. data-altaiden pystytyksessä, opiskelijahallintojärjestelmän yhtenäistämisessä ja kaikenlaisissa muissa kimuranteissa tietomalliin liittyvissä tilanteissa.
Hankkeelle perustettiin myönteisen avustuspäätöksen jälkeen ohjausryhmä, johon kuuluu jokaisesta osatoteuttajasta jäsen ja varajäsen. Ohjausryhmä kokousti kuluneen vuoden aikana neljä kertaa. Kokoukset käsittelivät kunkin kokouksen aikaan ajankohtaisia asioita. Ohjausryhmän kokousten lisäksi hankkeen etenemisestä ja toiminnasta viestittiin hankkeen sisällä sähköpostitse ja puhelimitse. Hankkeelle perustettiin myös jaettu Google Drive, jonka tärkeimpiin asiakirjoihin osatoteuttajien edustajilla on pääsy.
Hankkeen ulkopuolisille tahoille toiminnasta on tiedotettu hyödyntämällä osatoteuttajien valmiita verkostoja sekä hankkeen ydintiimin ja osatoteuttajien edustajien valmiita kontakteja ja verkostoja. Tietoa on välitetty eteenpäin myös yhteistyökumppanien kautta.
Kuluneena toimintavuotena tietoa Tietueesta, sen toiminnasta ja tiedolla johtamisen mallista jaettiin niin paikallisissa, alueellisissa kuin valtakunnallisissakin tapahtumissa. Porissa tietoa levitettiin paikallisesti mm. opettajainkokouksissa ja sivistystoimialan tilaisuuksissa. Alueellisesti tietoa hankkeesta jaettiin erilaisissa roolikohtaisissa tapaamisissa, jotka liittyivät mm. oppimisen tukeen. Hanketta ja tiedolla johtamisen mallia esiteltiin myös valtakunnallisesti merkittävissä foorumeissa, digipedagogiikan edelläkävijät yhteen kokoavassa Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssissa Tampereella sekä lukion kehittämisverkoston kevätseminaarissa Helsingissä.
Jotta ei näyttäisi, että homma on ollut yhtä ruusuilla tanssimista, on esitettävä aiheellinen kysymys: Missä sitten on törmätty haasteisiin? No, on sanomattakin selvää, että tiedolla johtamisen (tai oppimisanalytiikan) toteuttamiseksi tietomalliin tuotavia henkilötietoja on käsiteltävä turvallisesti. On kuitenkin koulutuksen järjestäjästä kiinni, kuinka tiukasti tiedot salataan. Tällä viitataan siihen, että toiset esimerkiksi salaavat jo kertaalleen salatun tiedon varmistaakseen, ettei henkilöä voi mitenkään tunnistaa käsiteltävästä datasta. Salaamisen aste riippuu siis siitä, kuinka koulutuksen järjestäjä haluaa lähestyä tietosuojaan liittyviä lakeja ja määräyksiä. Voisi varmaankin sanoa, että koulutuksen järjestäjien välillä on tietosuojaan liittyen filosofisia eroja.
Haaste tiedolla johtamisen datassa, josta opettajat tai hallinnon jäsenet eivät voi tunnistaa oppijaa, on se, ettei tällaisen datan perusteella pystytä tukemaan yksittäistä oppijaa, vaan sen perusteella voidaan tehdä vain yleisluontoisia havaintoja oppilaitoksen toiminnasta. Tällöin toimintaa, kuten tarjottua oppimisen tukea, voidaan toki muuttaa oppilaitostasolla, mutta sen tarkempi kohdentaminen ei onnistu.
Toisena haasteena voidaan pitää tietolähteiden yhtenäistämistä ja sen vaatimaa työaikaa. Koska Tietueessa käyttöön otettavassa tietomallissa kaikki opiskelijahallintojärjestelmän, tässä tapauksessa Primuksen, tiedot on yhtenäistettävä sovitun mallin mukaiseksi, on osalla osatoteuttajista ollut melkoinen työ ja tuska ruotia Primustaan. Varsinkin tilanteessa, jossa osatoteuttaja on lähtenyt täysin nollista liikenteeseen, työn määrä on voinut tuntua ylitsepääsemättömältä.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä haasteena on ollut yhteistyö tietohallinnon kanssa. Yhteistyö osaa nimittäin olla aika ajoin mutkikasta ja aikaa vievää, jolloin mm. data-altaiden pystyttäminen tai siirtäminen pilvipalveluihin on saattanut kestää toivottua pidempään. Näistä pienistä hidasteista on kuitenkin selvitty, ja osatoteuttajat ovat saaneet vietyä toimintaansa yhtenä rintamana onnistuneesti eteenpäin.
Koska taakse on turha pällistellä kovinkaan pitkään, on katse käännetty jo tulevaan. Saavuttaaksemme hankkeelle asetetut tavoitteet, tullaan ensi lukuvuonna varmistamaan, että jokainen osatoteuttaja saa käynnistettyä datasiirrot ja otettua käyttöönsä lukiokoulutuksen analytiikkaraportit. Samalla roolikohtaisia raportteja jatkokehitetään yhteistyössä osatoteuttajien kanssa palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla aineenopettajia, erityisopettajia, opinto-ohjaajia ja hallinnon jäseniä. Tulevana toimintavuotena raporttien kehittämistyössä tullaan erityisesti painottamaan oppimisen tuen näkökulmaa, nivelvaiheen yli tuotavaa tietoa ja lukio-opintojen aloitusta eli 1. vuoden syksyä. Tarkoituksena on kytkeä KOSKI-palvelusta saatava data käytössä olevaan tietomalliin heti, kun se on mahdollista. Lisäksi hanke järjestää lukuvuonna 2025–2026 lisäkoulutusta osatoteuttajien edustajille sekä webinaarin oppimisanalytiikan eettisistä ja lainsäädännöllisistä näkökulmista.
Konsta Kivistö
koordinaattori