Ajatustenvaihtoa, oppia ja uusia ideoita
Valkama-hankkeen koulutus- ja tutustumismatkalla pääkaupunkiseudulla
Valkama-hankkeen lähestyessä jo loppuaan kehittäjäopettajat, liikunnan ja terveystiedon lehtori Anne Varis ja erityisopetuksen lehtori Merja Mäkelä, suuntasivat toukokuussa kohti pääkaupunkiseutua hankematkalle. Kun Porista kevään kiireiden keskellä liikkeelle lähdettiin, päätettiin samalla hyödyntää kaksi päivää tehokkaasti lukiolaisten hyvinvoinnin ja oppimisen tuen merkeissä. Talven mittaan oli pohdittu erilaisia vierailumahdollisuuksia ja koulutusvaihtoehtoja. Lopulta kohteeksi valikoitui Opetushallituksen Luke-verkoston kevään kehittämisseminaaripäivä ja vierailu Otaniemen lukioon Espooseen.
Ensimmäisenä matkapäivänä suuntasimme Otaniemen lukioon. Se on opiskelijamäärältään samaa suuruusluokkaa kuin Porin lukio. Lukioiden erityislinjoissa ja painotuksissa on yhtäläisyyksiä. Otaniemessä lukiossa toimii yleislukio, matematiikan ja luonnontieteen erityislukio sekä teatterin ja median linja. Suurin ero lukioiden välillä on sisäänpääsyn keskiarvoja. Otaniemessä alin sisäänpääsyn keskiarvo oli vuonna 2024 9,4 ja Porin lukiossa 7,0.
Otaniemen lukion erityisopettaja Inka Saajoranta-Kurvisen kanssa pääsimme vaihtamaan ajatuksia ja kokemuksia lukioidemme hyvinvointityöstä ja oppimisen tuesta. Espoon lukioiden keskeinen viesti on, että laadukas lukiokoulutus luo hyvinvointia ja osallisuutta. Espoon lukiokoulutuksen nettisivuilta pääsee tutustumaan moniin lukioiden hyvinvointityön kokeiluihin ja hyviin käytänteisiin. Otaniemessä on toteutettu Porin lukion tapaan hyvinvointipäiviä, -kahviloita ja -luentoja. Näistä kokemuksista kävimme vilkasta ajatustenvaihtoa aamupäivän aikana. Otaniemen lukion liikuntatutortoiminnasta oli hedelmällistä keskustella liikunnanopettajan kanssa. Samalla liikunnanopettajat kävivät läpi lukioiden liikunnan opintojaksojen tarjontaa ja toteutuksia. Juttua näistä olisi riittänyt pitkäksi aikaa.
Oppimisen tuen ajankohtaisiin teemoihin paneuduimme iltapäivällä. Lukiolain ja opetussuunnitelman uudistusten parissa on lukioissa ahkeroitu. Vaihdoimme vinkkejä ja kokemuksia molempien lukioiden oppimisen tuen muodoista. Totesimme, että lukiolaisten pulmat ja tuen tarpeet ovat yllättävän samanlaisia, oltiin sitten pääkaupunkiseudulla tai maakunnassa ja tultiin lukioon korkeammalla tai matalammalla keskiarvolla. Nappasimme mukaamme idean Otaniemen lukion äidinkielen tuetuista opintojaksoista. Tämä on esitelty jo Porin lukion äidinkielen opettajille ja suunnittelu on työn alla.
Kiinnostavaa oli tehdä tutustumiskierros Otaniemen lukion tiloihin ja vaihtaa ajatuksia lukion saavutettavuudesta, esteettömyydestä, kalusteista, välineistä ja aistiystävällisyydestä. Otaniemessä on hienosti mietitty ja toteutettu näitä asioita. Jokaisella kerroksella on oma värinsä, mikä helpottaa hahmottamaan tiloja. Alla olevassa kuvassa näkyy oranssin kerroksen pienryhmätila ja vihreän kerroksen puolapuut ja opiskelutila. Äänimaailma on rauhallinen, koska esimerkiksi lattiamateriaalit on valittu akustisesti järkevästi. Valaistus on koko rakennuksessa lempeä. Toiminnallisuuteen ja liikkumiseen innostavia välineitä on tarjolla ympäri lukiota. Pingistä ja biljardia voi pelailla tai eri puolilla taloa olevilla puolapuilla voi venytellä ja roikkua. Hiljaiseen tilaan voi mennä rauhoittumaan. Lukion rakennuksessa on paitsi Espoon kaupungin kirjaston toimitila myös lukion oma kirjastoaula. Lukemiseen kannustetaan tälläkin tavalla. Olipa opettavainen ja virkistävä vierailu!



Perjantai oli varattu Opetushallituksen Lukioiden kehittämisverkoston kevätseminaarille. Seminaarin teemat olivat Valkama-hankkeen näkökulmasta erittäin osuvat. Aamupäivä oli pyhitetty lukiolaisten hyvinvoinnin ympärille ja iltapäivä täyttyi oppimisen tuen aiheista.
Aamupäivän esityksistä erityisesti jäi mieleen opetusneuvos Mikko Hartikaisen luento Lukiodiplomit kulttuurihyvinvointia edistämässä. Kuvia Porin lukion tanssin ja kuvataiteen lukiodiplomeista oli päässyt myös opetusneuvoksen esityksen kuvituskuviksi. Alla olevassa kuvassa näkyy Valkama-hankkeen kehittäjäopettajan Anne Variksen työn hedelmiä.

Pekka Tiitisen esitys Liikkuvasta opiskelusta oli sekin inspiroiva ja juuri Porin lukiolle ajankohtainen teema. Valkama-hankkeen aikana lukiomme Liikkuva opiskelu -toimintaa on pyritty aktivoimaan ja nykytilan arviointi saatiin juuri tehtyä.

Oulun oppimisen tuen kehittämishankkeesta tuli monia käytännön vinkkejä omaan lukioon vietäväksi. Kuvassa niistä yksi esimerkki, aineenopettajan tuen tarkistuslista.

Kesän jo odottaessa ovella, hieman haikein mielin Valkama-hankkeen kehittäjäopettajat luopuvat kaksivuotisesta työtehtävästään hankkeen parissa. Lukiolaisten hyvinvointi on molemmille sydämen asia. Jaamme yhdessä sen ajatuksen, että nuoren hyvinvointi on kaiken perusta. Opiskeluvalmiuksien tukeminen, opintoihin kiinnittyminen, elintapojen ja voimavarojen edistäminen, mahdollisuus toiminnallisuuteen opiskelupäivien aikana ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen panostaminen ovat kaikki tärkeä osa lukion hyvinvointityötä. Näiden aiheiden kehittäminen varmasti jatkuu jossain muodossa ja siihen työhön saimme uusia näkökulmia keväisellä hankematkallamme
Merja Mäkelä
Kehittäjäopettaja