Tilinteon hetki – mitä tehtiin ja mihin pitäisi vielä panostaa?
Mitä hankkeessa tehtiin hyvinvoinnin ja hyvinvointitutoroinnin näkökulmasta? Missä jäi vielä kehitettävää? Tässä listauksessa kehittäjäopettajat ruotivat näitä kysymyksiä.
Hankesuunnitelman mukaisesti Porin lukiossa otettiin opiskelijalähtöisen toiminnan vahvistamiseksi opiskelijat mukaan hyvinvointi- ja turvallisuustyöhön. Hankkeen aikana aloitettiin hyvinvointia, opiskelukykyä ja aktiivisuutta lisäävän hyvinvointitutormallin kehittäminen, joka vakiinnutettiin osaksi Porin lukion normaalia toimintaa hankkeen toimintakauden aikana.
Hyvinvointitutortoimintaa organisoivat hankkeen kaksi kehittäjäopettajaa. Hyvinvointitutortoiminnasta kiinnostuneet lukiolaiset hakivat tehtävään, ja he saivat perehdytystä ja koulutusta lukuvuoden aikana.
Ennen Valkama-hankkeen alkamista
- Porin lukion ensimmäisten hyvinvointitutoreiden rekrytointi tehtiin jo keväällä 2023 ennen virallisen hyvinvointihankkeen alkamista. Aiheesta kiinnostuneiden opettajien ja opiskelijoiden kesken oli vilkas aivoriihi, jossa käytiin läpi Porin lukion hyvinvointityön nykytilaa sekä toiveita ja tarpeita lähivuosiin. Nuorten ideat olivat erinomaisia, ja näitä päätimme lähteä haettavan hankkeen avulla viemään eteenpäin. Hyvinvointityöstä kiinnostuneet opettajat ryhtyivät hankkeen myötä kehittäjäopettajiksi oman työnsä ohella.
- Ensimmäisen aivoriihen jälkeen n. 10 lukiolaista päätti ryhtyä hyvinvointitutoreiksi.
- Porin lukion ensimmäiset hyvinvointipäivät järjestettiin ennen hankkeen alkamista ti 18.4. – to 20.4.2023. Suunnittelussa, ideoinnissa ja toteutuksessa olivat mukana hyvinvointitutorit ja kehittäjäopettajat vahvistettuna lukion kuraattorin työpanoksella. (3 x 1 h tukitunnit kehittäjäopettajat).
- Hyvinvointitutoreilla oli oma messupisteensä “Hyödynnä VR-laseja toiminnallisuuden lisäämiseen”.
- Kevään aikana hyvinvointitutoreiden ryhmä oli mukana ideoimassa hankehakemusta ja sen tavoitteita.
Hyvinvointitutortoimintaa Valkama-hankkeen aikana
Opetushenkilökunnasta valittiin hyvinvointivastaavat, jotka ohjasivat opiskelijoista koostuvan hyvinvointitutorryhmän toimintaa. Valkama-hankkeen aikana tehtävää hoitivat liikunnanopettaja Anne Varis ja erityisopettaja Merja Mäkelä.
Opiskelijoista valittiin hyvinvointitutorryhmä. Toimintaa varten luotiin hakemuspohja, hyvinvointitutorin työskentelypäiväkirja ja todistusmalli. Classroomiin tehtiin hyvinvointitutoreille oma kurssi / sivusto, jossa voitiin jakaa mm. koulutusmateriaalia ja tiedottaa ryhmää toiminnasta, palavereista ja kehitysideoista.
Hyvinvointivastaavat ja -tutorit tekivät hankesuunnitelman tavoitteiden mukaisesti yhteistyötä Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa. Lukuvuonna 2023–24 yhteinen teema oli opiskelukykyisyys ja aistiystävällisyys opiskeluympäristössä. Lukuvuonna 2024–25 yhteinen teema keskittyi hyvinvointiteknologiaan.
Valkama-hankkeen aikana Porin lukion hyvinvointitutoreitten ryhmä:
- sai monipuolisen perehdytyksen ja koulutuksen hyvinvointitutortoimintaan. Koulutusta hankittiin Liiku ry:tä (liikuntatutorkoulutus) ja Lukiolaisten liitolta (tutorkoulutus). Hankkeen kehittäjäopettajat ja hankkeeseen palkattu yhteisöpedagogi vastasivat omalta osaltaan hyvinvointitutoreiden perehdyttämisestä ja toiminnan ohjaamisesta.
- ideoi ja toteutti opiskelijoiden hyvinvointia ja lukion yhteisöllisyyttä lisääviä tapahtumia ja tempauksia.
- Kuppilatoimintaa pyöritettiin lukuvuonna 2023–24 hyvinvointitutoreiden työpanoksella. Kuppilassa on ollut muutaman kerran periodissa tarjolla kahvia ja teetä sekä juttuseuraa.
- Syksyn huoltajailloissa hyvinvointitutorit vastasivat tarjoiluista ja opastuksesta. Rehtorin kanssa hyvinvointitutorit pääsivät kertomaan uusien lukiolaisten huoltajille, millaista opiskelu lukiossa on ja miten lukiolaisen kannattaa pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Hyvinvointitutorit antoivat vinkkejä myös vanhemmille, miten he voivat tukea omaa lukiolaistaan voimaan hyvin ja jaksamaan opinnoissa.
- Opiskelijakunnan kanssa yhteistyössä järjestettiin piparinkoristelu- ja glögituokio joulukuussa. Olkkarissa oli tungosta ja tiivis tunnelma koko päivän ajan.
- teki ohjeita toiminnallisen opiskelupäivän tukemiseen, mm. keppijumppaan ja jumppapallojen käyttöön. Taukojumppaan kannustettiin hyvinvointitutoreiden tekemien jumppavideoiden avulla. Syksyn aikana luokkiin saatiin tarjolle joitakin tasapainotyynyjä ja säädettäviä pulpetteja.
- Lukion virtuaalilasit olivat vapaasti opiskelijoiden käytössä koko lukuvuoden. Osa hyvinvointitutoreista sai perehdytyksen lasien käyttöön ja opastukseen. Virtuaaliliikuntapisteellä oli toisinaan jopa jonoa, kun opiskelijat halusivat kokeilla uutta tapaa liikkua.
- Toiminnallisuuteen ja liikkumisen lisäämiseen panostettiin myös uusien hankintojen avulla. Pingispöydät, palapelit, pelikortit ja lautapelit otettiin hienosti opiskelijoiden keskuudessa vastaan. Lukion tiloja otettiin aktiivisemmin käyttöön ja kokeiltiin, missä olisi hyvä työskennellä rauhallisesti ja missä olisi toiminnallisempaa tekemistä tarjolla.
- Joukko hyvinvointitutoreita oli mukana tekemässä lukion tiloihin tauluja ja suunnittelemassa huonekalu- ja kasvihankintoja.
- Lukuvuoden 2023–24 aikana hyvinvointitutorit saivat osallistua Porin peruskoululaisille suunnattuun hyvinvointitapahtumaan ja pitää omaa messupistettään teemalla ”lukion hyvinvointitutorit kannustavat peruskoululaisia pitämään huolta omasta hyvinvoinnistaan”. Pisteellä pääsi liikkumaan virtuaalilasien kanssa, tasapainoilemaan laudalla ja jumppapallolla.
Hankkeen aikana paneuduttiin lukion tilojen viihtyisyyden ja toiminnallisuuden tarkasteluun. Saimme mahdollisuuden alkaa suunnitella ja toteuttaa lukioon aistiystävällistä tilaa, Rauhalaa. Valitsimme ja tilasimme kalusteet ja sisustustuotteet tavoitteena luoda tila, jossa lukiolainen voi hetken hengähtää, rentoutua ja levätä suuren oppilaitoksen ärsykkeiltä. Tilassa opiskeluhuollon väki piti mm. rentoutusvälitunteja ja pop up -toimintaa, ja välituntien ja hyppytuntien aikana opiskelijoilla oli mahdollisuus vetäytyä rauhoittumaan.
Huhtikuussa Porin lukio osallistui jo kolmatta kertaa valtakunnalliseen opiskelijoiden mielenterveysviikkoon järjestämällä Porin lukion hyvinvointipäivät. Yhteistyökumppaneita oli kahden päivän tapahtumassa mukana reilusti yli parikymmentä. Hyvinvointitoimijoiden verkostoa saatiin laajennettua hienosti. Messupisteitä organisoitiin aktiivisesti esimerkiksi Satakunnan ammattikorkeakoulun eri hankkeiden ja asiantuntijoiden kanssa. Ammattikorkeakoulun hyvinvointisuunnittelija luennoi opiskelukyvystä, ravitsemushanke toi tietoa terveellisistä välipaloista ja sokerin haitoista, CampusMoven pisteellä mitattiin käsien puristusvoimaa, Yhdessä pakoon -hankkeen viisi toimintapistettä johdatteli yhdenvertaisuuden ja osallisuuden teemoihin pelillisyyden avulla ja aistiystävällisyyteen paneuduttiin mm. hyvinvointiteknologian avulla. Lukion hyvinvointitutoreiden omilla pisteillä pääsi seikkailemaan virtuaalilasien kanssa ja pohtimaan, ”missä minä olen hyvä?”.
Porin lukion Liikkuva opiskelu -toimintaa saatiin aktivoitua hankkeen aikana. Hyvinvointihankkeen myötä Liikkuva opiskelu –verkostoja on kasvatettu osallistumalla syksyllä Porissa Lounais-Suomen LiikUn verkostopäivään ja keväällä Turussa Lounais-Suomen liikuntatutoreiden yhteistapahtumaan. Hankkeen loppuvaiheessa tehtiin vielä Porin lukion nykytilan kartoitus Liikkuva opiskelu -materiaalin avulla.
Hyvinvointitutortoiminta mallinnettiin hankkeen aikana. Malliin voi tutustua täältä.
Valkama-hankkeen aikana toteutettuja tapahtumia ja toimintaa
Lukuvuosi 2023–24
Syksy 2023
- Lukuvuoden 2023–2024 aikana hyvinvointitutorit pyörittivät hyvinvointikahvilaa “Kuppilaa” kerran viikossa kehittäjäopettajien ohjauksessa.
- Syksyn aikana alkoi aistiystävällisen rauhoittumistilan eli Rauhalan suunnittelu hyvinvointitutoreiden, kehittäjäopettajien ja yhteisöpedagogin kanssa.
- Syksyn aikana luokkiin tuotiin tarjolle tasapainotyynyjä ja säädettäviä pulpetteja.
- Hyvinvointitutorit olivat mukana ti 5.9. huoltajaillassa kehittäjäopettajien kanssa (kioski, kahvit, esittely, opastus).
- Hyvinvointitutorit ja kehittäjäopettajat toteuttivat syksyn kirjoituksiin toiminnallista tekemistä, ts. jumppakepit ja jättipallot taukojumppaa varten vessakäyntien yhteyteen 11.–22.9.
- Leuanvetotankojen (3kpl) suunnittelu ja hankinta, tangot sijoitettu E-siipeen, lokakuu 2023
- Hyvinvointitutorit -> jättipallojen täyttö, tasapainolaudat välituntiliikuntaan
- Porin lukion hyvinvointitutorit olivat mukana Itätuulen koulun peruskoululaisille suunnatuilla hyvinvointipäivillä to 12.10. klo 9.30–15.00. Pisteellä mm. VR-lasit ja tasapainojumppaa jumppapalloilla. Mukana kehittäjäopettajat Anne Varis ja Merja Mäkelä.
- Hyvinvointitutorit veivät syksyn aikana Porin lukion kuntopostilaatikon Katinkuruun. Laatikon sisällä on vihko ja kynä, johon opiskelijat ja henkilökunta kirjaavat nimensä, lenkkipolku 7 km. Luvassa palkintojen arvonta kuntoilijoiden kesken.
- Hyvinvointitutorit toteuttivat kuvallisia kuntopiirimonisteita opiskelijoiden käyttöön marraskuun aikana 2023.
- Hyvinvointiyhteistyön verkostopalaveri pidettiin Samkin kanssa Porin lukiolla marraskuussa 2023 (kehittäjäopettajat + Samkin hyvinvointikoordinaattori).
- Uusille tutoreille suunnattu hyvinvointitutorkoulutus järjestettiin perjantaina 8.12. klo 13–14.45 Neukkari 3:ssa.
- Tutustuminen Rauman lukion hyvinvointityöhön ja Liikkuva opiskelu -toimintaan (tilat, välineet, toiminnat), tutustujana kehittäjäopettaja Merja Mäkelä.
- Lounais-Suomen liikuntatutoreiden verkostotapaaminen keskiviikkona 13.12. klo 10–14 BePopissa, mukana myös kehittäjäopettajat Anne Varis ja Merja Mäkelä.
- Hyvinvointitutorit palkitsivat Porin lukion Katinkurun kuntolenkin postilaatikoiden kuntoilijat torstaina 14.12.
- Marraskuussa yhteistyö uuden yhteisöpedagogin kanssa ja sitä ennen hyvinvointitutorit listasivat toiveita ja ideoita yhteisöpedagogin työhön.
Kevät 2024
- Hyvinvointitutoreiden välituntikahvitus jatkui maanantaisin keväällä 2024.
- Hyvinvointitutorit tuottivat kuusi taukojumppavideo-ohjelmaa oppitunneille, ohjaajana toimi kehittäjäopettaja Anne Varis.
- Ykkösten huoltajaillassa hyvinvointitutorit mukana kioskin pitämisessä ja kahvituksessa. Lisäksi tutorit osallistuivat opastukseen. Rehtorin haastattelussa “Miten lukiolainen voi pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan?” maanantaina 22.1.2024.
- Ystävänpäivän tapahtuma 14.2.2024 hyvinvointitutoreiden vetämänä.
- Hyvinvointitutoreille järjestettiin VR-lasien käyttöopastusta kaksi tuntia perjantaina 23.2.2024, minkä jälkeen pyrittiin lisäämään toiminnallisuutta välitunneilla VR-lasien avulla.
- Hyvinvointitutoreiden koulutus järjestettiin urheilutalolla LiikUn toimesta torstaina 7.3. klo 13–16, mukana kehittäjäopettajat Anne Varis ja Merja Mäkelä ja yhteisöpedagogi Marika Mäkinen.
- 2024 kevään yo-kirjoituksissa taukojumppapiste.
- Hyvinvointipäivät Porin lukiolla ke 10.4. – pe 12.4., hyvinvointitutoreiden omat pisteet: Liikuntaa VR-lasien avulla + “Missä minä olen hyvä?”
- Hyvinvointiyhteistyön verkostopalaveri pidettiin Samkin kanssa Porin lukiolla 4.4.2024 klo 14.30–15.30, mukana kehittäjäopettajat, yhteisöpedagogi, Samkin hyvinvointikoordinaattori ja opinto-ohjaaja. Samalla esiteltiin tiloja hyvinvointipäiviä silmällä pitäen.
- Varsinais-Suomen / Lounais-Suomen LiikU ry:n liikuntatutoreiden verkostopäivä huhtikuussa 2024 Turussa. Porin lukiosta mukana olivat hyvinvointitutoreiden kehittäjäopettaja Anne Varis ja joukko lukiomme hyvinvointitutoreita.
- Valkama-hankkeessa mukana olevat opettajat ja muutama muu henkilökunnan edustaja tutustuivat Lahden suurlukion tarjoamiin opiskelijoiden hyvinvointi- ja hyvinvointitutortoimintaan tiistaina 28.5.2024.
Lukuvuosi 2024–25
Syksy 2024
- Hyvinvointitutorryhmä sekä kehittäjäopettajat kokoustivat lukuvuoden alkajaisiksi Rauhalan ja Olkkarin huonekaluista ja sisustuksesta.
- Tullaan tutuksi -pöytää ideoitiin ja toteutettiin ruokalaan hyvinvointitutorien voimin elokuussa 2024.
- Hyvinvointitutoreilla oli oma “rauhallinen rastinsa” ykkösten ryhmäytymispäivässä Olkkarissa 27.8.2024.
- Samalla järjestettiin Tullaan tutuksi -toimintaa Rauhalassa aamupäivän ja iltapäivän ykkösten ryhmille. Hyvinvointitutorit ja kuraattorit sekä kehittäjäopettajat suunnittelivat ja toteuttivat rauhallista toimintaa, jossa uudet opiskelijat pääsivät tutustumaan toisiinsa ja lukion tiloihin. Esittelyssä ja kokeilussa mm. Rauhala.
- Hyvinvointitutorit (ja kehittäjäopettajat) olivat mukana ykkösten huoltajaillassa 2.9.2024 opastusten ja kahvipisteen merkeissä.
- Hyvinvointitutorit, muutama muu opiskelija ja kehittäjäjäopettajat kävivät vierailulla Samkin hyvinvointitapahtumassa. Saimme kutsun yhteistyökumppanin hyvinvointitapahtumaan, jossa pääsimme tutustumaan messujärjestelyihin ja hakemaan ideoita oman oppilaitoksen hyvinvointipäiviin.
- Hyvinvointiyhteistyön verkostopalaveri järjestettiin SAMKin kanssa 25.11.2024 (mukana kehittäjäopettajat, yhteisöpedagogi, Samkin hyvinvointikoordinaattori ja opinto-ohjaaja). Agendalla oli mm. tulevan toiminnan ideointia, kuten lukion hyvinvointipäivien messupisteiden teemojen suunnittelua.
- Lukion jouluisessa glögitapahtumassa hyvinvointitutoreilla oli oma joulukorttipiste 20.12.2024 (mukana hyvinvointitutorit ja kehittäjäopettajat).
- Syksyn aikana hyvinvointitutorit herättelivät huomion kiinnittämistä oppilaitoksen tuoksuttomuuteen.
Kevät 2025
- Valmistuvien hyvinvointitutoreiden todistusten jako, päättäjäiset ja palautekeskustelut pidettiin 27.1.2025. Tapahtumaan osallistuivat hyvinvointitutorit ja kehittäjäopettajat.
- Ensimmäinen aktiivinen hyvinvointitutoreiden joukko sai todistukset ja kakkukahvit. Samassa yhteydessä pidettiin palautekeskustelut ja jatkettiin toiminnan kehittämistä.
- Hyvinvointipäivien suunnittelupalaveri SAMKin ja Sataedun vetämän Eheä-hankkeen kanssa.
- Ideoita ja välineitä lukiolaisten hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn edistämiseen, mm. 3D-tulostimen hyödyntäminen keskittymistä helpottavien fidget-lelujen tekemiseen.
- Ohjelmassa oli mm. Rauhalan messupisteen suunnittelua. Teemana mm. hyvinvointiteknologian esittely.
- Hyvinvointitutorit järjestivät Hiiskulan taulu- ja kalustusprojektipäivän kehittäjäopettajien johdolla helmikuussa 2025.
- Ystävänpäivän tapahtuma 14.2.2025, hyvinvointitutorit yhteisöpedagogin apuna onnenpyörässä.
- Hyvinvointitutoreiden rekryn aloittaminen ja infotilaisuus 27.2.2025.
- Marraskuu kului hyvinvointitutoreiden rekrytoinnissa ja perehdytyksessä.
- Porin lukion hyvinvointipäivät 9.–11.4.2025. Hyvinvointitutoreiden vastuulla mm.
- mainosten suunnittelu ja tekeminen
- messupisteen suunnittelu ja valmistelut
- messupisteen pyörittäminen
- messujen järjestelyissä avustaminen.
- Hyvinvointitutoreiden perehdytystä jatkettiin toukokuussa 2025.
- Hankkeen kehittäjäopettajat laativat yhdessä oppilaitoksen hallinnon edustajien kanssa Liikkuva opiskelu -nykytilan kartoituksen.
- Kehittäjäopettajat tekivät bencmarkkaus- ja seminaarimatkan 8.–9.5.2025 Espooseen ja Helsinkiin. Matka piti sisällään:
- Tutustumisen Otaniemen lukion hyvinvointitoimintaan (hyvinvointipäivät, liikuntatutorit), liikunnan tarjontaan, oppimisen tukeen ja lukion tiloihin ja kalusteisiin.
- Osallistumisen Opetushallituksen Lukion kehittämisverkoston kevätseminaariin, jossa teemoina olivat hyvinvointi ja oppimisen tuki.
Kesken jääneitä ideoita ja edelleen kehitettävää hankkeen jälkeen
- Porin lukion läheisyydessä olevien kuntosaliyritysten kanssa käydyt neuvottelut edullisesta kuntosalitoiminnan yhteistyöstä Porin lukion opiskelijoiden suhteen ei tuottanut toivottua tulosta.
- Porin lukion ulkoliikunnan lukitun liikuntavarustekorin tai -kaapin hankinta on vielä kesken, yhteydenotot eivät johtaneet tulokseen ja suunniteltua liikunnan varustekaappia ei saatu.
- Hyvinvointitutorien tekemä vastuullinen liikuntavälineiden valvonta välitunneilla pingispeleissä vaatii hiontaa.
- Ulkokoriskentän hyödyntäminen korispeleissä (koritelineiden verkot uusittu, rajat piirretty ja tarvittavat välineet hankittu) ei edennyt suunnitellusti.
- Virtuaalilaseille on toivottu pysyvää paikkaa ja käyttömahdollisuutta.
- 3D-tulostimelle on toivottu käyttömahdollisuutta (nimettävä vastuuhenkilöt).
- Opiskelijoilta on tullut toivetta, että lukiolla olisi muutama kuntopyörä. Esim. yo-kokeiden vessakäynnin aikana ripeä pyöräily parin minuutin aikana virkistäisi.