Varhaiskasvatus

Ympäristöpolku | varhaiskasvatus | päiväkodit

LELUVAIHTO – VAIHTAMINEN OSTAMISEN VAIHTOEHTONA 

Opetuskohde: Kaksi päiväkotia  
Opetustapa: Kahden päiväkodin lelujen vaihto  
Ryhmäkoko: Ei rajoituksia
Kesto: Opettajien oman näkemyksen mukaan
Tarvittavat varusteet: Ei suosituksia
Osoite: Toiminta omassa päiväkodissa ja omassa ryhmässä

LELUVAIHDON PÄÄAJATUS 

Tarkoitus on herätellä lapsia miettimään ostamista ja sen tarpeellisuutta sekä vaihtoehtoja ostamiselle – ostamisen sijaan tavaroita voi lainata ja vaihtaa. Samalla opitaan, millä tavalla lainatavaroita (ja muitakin!) käsitellään ja että lainaaminen perustuu luottamukseen ja yhteiseen sopimukseen siitä, että toisen tavarasta pidetään huolta. Samalla opitaan vastuunottoa. 

Käytännössä opetus toteutetaan niin, että kaksi päiväkotia sopii keskenään, että lelujen vaihto voidaan tehdä. Vaihtoa varten tarvitaan kaksi säilytys-, muutto- tai pahvilaatikkoa. Opettaja kerää laatikkoon yhdessä lasten kanssa sopivan määrän sopivia leluja molemmissa päiväkodeissa. Sitten laatikot vaihdetaan ja lapset saavat ”uudet lelut”. Lainauksen aika voidaan sopia yhteisesti, esimerkiksi kaksi viikkoa. Sen jälkeen lainatut lelut palautetaan ja voidaan esimerkiksi tutkia, ovatko kaikki lelut tallella ja hyvässä kunnossa. 

Opettaja voi toteuttaa lelunvaihtoon liittyvän opetuksen haluamallaan tavalla, mutta alla on annettu joitakin vinkkejä toimintatavoista.  

ENNEN LELUVAIHTOA 

Ennen lelujen vaihtoa tulee hakea ”vastinpari”-päiväkoti: ideana on, että kaksi eri päiväkotia vaihtaa laatikollisen leluja tietyksi ajaksi, esimerkiksi kahdeksi viikoksi. Tätä varten täytyy hankkia kaksi säilytys-, muutto- tai pahvilaatikkoa (yksi kumpaankin päiväkotiin).

Muovilaatikot
Vaihtoa varten voidaan hankkia kestävät varastolaatikot (tässä pehmeillä kansilla, jotka eivät rikkoudu yhtä helposti kuin kovakantiset). Kaksi pahvilaatikkoakin sopii. Kuva: Porin kaupunki / Tommi Lievonen

Ennen kuin aletaan valitsemaan leluja vaihtoon voi käydä seuraavia asioita läpi lasten kanssa: 

  • Kyllästytäänkö leluihin ja kuinka nopeasti? Mitä sitten tehdään? Ostetaan uusi? Vai onko vaihtoehtoja? 
  • Mitä hyötyä on siitä, jos lainaa tai vaihtaa? Mitä olette lainanneet? Oletteko vaihtaneet jotain kaverien kanssa? Tällöin ei tarvitse ostaa uutta, mutta silti saa uuden lelun. 
  • Kerrotaan lapsille, mistä leluvaihdossa on kyse: toisilla lapsilla on samanlainen laatikko ja siellä valitaan kivoja leluja tänne – mitäs leluja me haluaisimme lähettää vaihtoon? 

Leluista voidaan tehdä luettelo lasten kanssa tai ainakin vaihtoon lähtevät lelut olisi hyvä kuvata. Kuvan voi tulostaa ja siitä voidaan leluvaihdon jälkeen tarkistaa, ovatko kaikki lelut tallella ja missä kunnossa. Leluja vaihtavien päiväkotien kesken on hyvä sopia millaisia ja minkäikäisille tarkoitettuja leluja vaihdetaan. Esimerkiksi paljonko pelejä, autoja tms. on vaihdettavien lelujen joukossa. Lelujen vaihto kannattaa tehdä esimerkiksi palaverien yhteydessä, jotta ei tarvita erillisiä kuljetuksia.

VAIHTOLELUJEN SAAPUESSA 

Kun vaihtolaatikko saapuu päiväkotiin, voidaan ennen laatikon avaamista: 

  • Käydä läpi, mitä se tarkoittaa, että on saatu lainaksi toisilta leluja? Toisen päiväkotiryhmän lapset ovat osoittaneet luottamusta siitä, että leluista pidetään hyvä huoli! 
  • Voidaan arvuutella, mitä leluja laatikon sisältä löytyy. 

Kun laatikko avataan, voidaan lainaan saadut lelut kuvata, jotta muistetaan aikanaan palauttaa kaikki lainaan saadut lelut. Voidaan tarkastella, onko leluissa jotain rikki tai vikaa ja voisiko niitä ehkä jotenkin korjata tai esimerkiksi pestä tms. 

VAIHDON JÄLKEEN 

Kun vaihdossa olleet omat lelut saadaan takaisin, voidaan taas käydä vaihtamisen etuja ja ajatusta läpi. Voidaan katsoa, muistetaanko ilman kuvaa, mitä leluja meni vaihtoon, muistetaanko vain mieluisimmat lelut tai onko jotain tiettyä lelua kaivattu. Sen lisäksi voidaan tarkastaa takaisin tulleet lelut ja varmistaa, että kaikki on tallella. Jutellaan lasten kanssa, miltä lelujen vaihtaminen tuntui.

 

Hankelogot

Ympäristöpolun ikäryhmittäiset oppimispaketit on laadittu osana valtakunnallista CIRCWASTE – Kohti kiertotaloutta -hanketta, joka saa rahoitusta EU:n LIFE-ohjelmasta. Porin kaupunki toteuttaa vuosina 2016–2021 CIRCWASTE-hankekokonaisuudessa viittä osahanketta, joista Luuppi keskittyy ympäristökasvatukseen.