Kehittämistä ja mallintamista – Konstin kevät 2025
Voisi sanoa, että kevät 2025 oli mallinnusten kevät, sillä oltiinpa sitten lakeuksilla tai länsirannikolla, homman nimi oli selvä: oppimisen tuen käytänteet oli saatava kirjoihin ja kansiin. Niinpä seinäjokiset ja porilaiset avasivat kevään Tampereella 31.1. yhteistyöpäivällä, jossa kehittäjäopettajat löivät viisaat päänsä yhteen ja pohtivat, mitä kaikkea mallinnusten tulisi sisältää. Pohdinnan ohessa osallistujat vaihtoivat tukeen liittyviä ideoita, ajatuksia ja hyväksi havaittuja toimintatapoja. Yhteistyöpäivä sujui mainiosti ja tuntui antavan mallinnustyölle sen kaipaaman startin.
Oppimisen tuen kehittämisryhmä
Tampereen-reissun jälkeen käärittiin hihat ja ryhdyttiin toden teolla hommiin. Molemmat Porin työryhmät, oppimisen tuen kehittämisryhmä sekä kieli- ja kulttuuritietoisuusryhmä, kokoontuivat kevään aikana reilun tusinan kertaa mallintamaan vastuulleen kuulunutta toimintaa. Oppimisen tuen kehittämisryhmä kävi kokouksissaan läpi mm. oppimisen tuen muotoja, oppimisen tukeen liittyviä vastuita ja rooleja sekä tuen piiriin ohjautumista. Ryhmä myös laati oppimisen tuelle omat laadulliset mittarinsa ja lukuvuosittaiset tavoitteensa toiminnan arvioinnin ja kehittämisen mahdollistamiseksi. Kevään ahkeroinnin pohjalta syntyi Oppimisen tuki Porin lukiossa -mallinnus/käsikirja, johon on mahdollista tutustua täältä.
Kaiken kirjoitustyön ohella oppimisen tuen kehittämisryhmä jatkoi plussaopejärjestelmän koordinointia ja kehittämistä sekä seurasi suunnittelemansa interventiojakson toteutumista. Plussaopemallista kehkeytyi lopulta kolme eri versiota:
- Plussaope toimi samanaikaisopettajana oppitunneilla esimerkiksi opiskelijan yksilöllisessä ohjaamisessa. Hän työskenteli joko samassa tilassa tai eri tilassa yhden tai useamman opiskelijan kanssa. Lisäksi hän oli mukana pidennetyissä tukipajoissa esimerkiksi äidinkielen Abitti-kirjoitusviikoilla.
- Plussaope työskenteli ns. kiertävänä plussana eri ryhmissä saman oppitunnin aikana opettajien suunnitelman mukaan. Tämä edellytti opettajien yhteistyötä ja oppituntien yhteissuunnittelua, jotta tuen antaminen saatiin porrastettua.
- Matematiikassa plussaopettaja oli paikalla yhdessä ryhmässä 30 minuuttia tunnin lopusta ja vaihtoi opetusryhmää joka tunnilla.
Syksyllä hahmoteltu interventiojakso toteutettiin neljännessä periodissa. Jaksolle osallistui seitsemän erityisopettajan henkilökohtaisen kutsun saanutta opiskelijaa, joiden ajateltiin hyötyvän eniten jaksolle osallistumisesta. Tarkoituksena oli, että opiskelijat tekisivät interventiojakson aikana 1–2 itsenäistä suoritusta ohjatusti ja tuetusti. Tässä onnistuttiin, sillä kaikki jaksolle osallistuneet saivat suunnittelemansa opintosuorituksen tehtyä.
Opiskelijoilta kerätyn palautteen perusteella interventiojakso nähtiin hyödyllisenä ja suurin osa kokeiluun osallistuneista kertoi pienessä ryhmässä opiskelun auttaneen heitä opinnoissa etenemisessä. Lisäksi monen mielestä opintojakso voitaisiin toteuttaa useamminkin kuin kerran vuodessa. Palautteen rohkaisemana interventiojakso aiotaan jatkossa järjestää kaksi kertaa lukuvuodessa, toinen syksyllä ja toinen keväällä. Tavoitteena on rohkaista opiskelijaa palaamaan takaisin isompaan opiskelijaryhmään ja pitää interventiojakso kertaluonteisena.
Kieli- ja kulttuuritietoisuusryhmä
Kieli- ja kulttuuritietoisuusryhmä eli tuttavallisemmin KieKu-ryhmä kokoontui miltei viikoittain keskustelemaan kielitietoisen ja kulttuurisensitiivisen opettamisen Porin mallista. Kiekulaiset pohtivat kokouksissaan mm. systeemitason kielellisestä tukea, kielitietoisen opettamisen käytänteitä sekä kulttuurisensitiivisyyttä opetuksessa ja oppilaitostasolla. Ryhmän työskentelyn lopputuloksena muotoutui Kielitietoisen ja kulttuurisensitiivisen opettamisen Porin malli -opas, johon voi tutustua täältä.
Oppaan laatimisen lisäksi KieKu-ryhmä suunnitteli kevään aikana kaksi uutta opintojaksoa ja niihin sisältöjä ja oppimateriaaleja. Opintojaksoista ensimmäinen oli vieraskielisille 1. vuoden opiskelijoille suunnattu OP08 Kohti suomenkielisiä lukio-opintoja, joka järjestetään ensi lukuvuodeksi yhteen opintopisteeseen supistetun OP07 Valmiuksia lukio-opintoihin -opintojakson ohessa. Toinen kiekulaisten valmistelema opintojakso oli OP09 Kielitutorointi, jolla suomea äidinkielenään puhuvat ja monikieliset opiskelijat muodostavat pareja tai pienryhmiä, joissa he tutustuvat toistensa äidinkieliin ja kulttuureihin toiminnallisesti vapaamuotoisten aktiviteettien kautta.
Jatkosta
Aivan. Konsti-hanke muuten jatkuu vielä syksyn 2025. Hankkeen koordinaattori nimittäin kyhäsi maaliskuussa jatkoaikahakemuksen, johon Opetushallitus antoi myönteisen päätöksen. Ennen kuin oppimisen tuen kehittämistä kuitenkin jatketaan, on päästettävä opetus- ja kehittämistyön kuormittavat aivot lepäämään. Siispä läppäri kiinni, aurinkolasit päähän ja jäätelötötterö kouraan! Vi ses!
Konsta Kivistö
suunnittelija / hankkeen koordinaattori