Hyvinvointiareena ja Porin lukion kisakatsomo

Tiistaiaamuna erityisopettajien luokassa kävi kuhina ja puhe pulppusi: Hyvinvointiareenan striimi oli alkamassa, ja paikallaolijat odottivat innostuneena, mitä hyvinvointiin ja terveyteen liittyvistä ajankohtaisista teemoista ja asioista mahdettaisiinkaan sanoa. Ei ollut kuin yksi pulma. Suoratoisto ei lähtenyt käyntiin, vaan etäilijöille lähetetystä linkistä avautui vain musta ruutu, joka totesi ”This is private”. Nopeat liikkeet olivat kalliit, mikäli haluttiin jotain nähdäkin. Onneksi pienen selvitystyön ja muutaman hiljaa huokaistun ärräpään jälkeen ongelma ratkesi: linkkiin oli eksynyt lainausmerkkipaholainen, joka ohjasi osallistujat väärälle sivulle. Kaksoismerkit kun poistettiin, niin johan alkoi audiovisuaalinen bitti hiihtää.

Jo esitysten aikana syntyi paljon keskustelua esitysten teemoista ja sisällöistä ja oman oppilaitoksen toimintamalleista ja -tavoista, mutta merkittävimmät jälkipelit käytiin kahvin ja pullan äärellä ohjelman tauoilla ja päätyttyä. Löytyipä muutama kehityskohdekin siinä kahvia hörppiessä ja kollegojen seurasta nauttiessa.

Esimerkiksi psykologi Soili Poijulan puheenvuoro “Koulun aikuinen ja trauman kokeneet lapset ja nuoret” osui Porin lukion ajankohtaisiin turvallisuus- ja hyvinvointiteemoihin erinomaisesti. Varsin lohdullinen oli Poijulan sanoma, että traumasta on mahdollista myös selviytyä. Poijula kuitenkin muistutti, että psyykkisen ensiavun taidot ovat kansalaistaitoja, joita jokaisen olisi hyvä hallita, erityisesti lasten ja nuorten kanssa työskentelevien. Tämä näkökulma sai meidät kuulijat ideoimaan jatkokoulutusta aiheesta.

Ihka ensimmäisenä ideana oli ollut, että Hyvinvointiareenaan lähetettäisiin pari opettajaa tai opiskeluhuollon jäsentä, jotka sitten toisivat tapahtuman opit länsirannikolle mukanaan, mutta lopulta idea etäyhteyksin toteutettavasti kisakatsomosta syrjäytti kyseisen vaihtoehdon. Ja olihan tuo loistava ratkaisu, sillä striimauksen avulla Hyvinvointiareenan keskusteluja ja esityksiä pääsivät seuraamaan kaikki, joita areenassa käsiteltävät aiheet kiinnostivat. 

Voisi sanoa, että asiantuntijoiden puheenvuoroja ja esityksiä seurasi moniammatillinen joukko käsitteen varsinaisessa merkityksessä. Kaksipäiväiseen kisakatsomoon nimittäin osallistui opettajia, erityisopettajia, psykologeja, terveydenhoitajia, kuraattoreita, koordinaattoreita ja hallinnon jäseniä. Yhteensä Hyvinvointiareenaan Porin lukiosta osallistui 12 henkeä.