Oppilaan tuki

Joustava ja tarpeen mukaan muuttuva oppilaan tuki

Jokaisella oppilaalla on oikeus omista lähtökohdistaan käsin onnistua oppimisessa, kehittyä ja kasvaa oppijana sekä ihmisenä. Koulutyössä otetaan huomioon monenlaiset oppijat ja oppimisen erilaiset lähtökohdat. Oppilaita kannustetaan aloitteellisuuteen ja vastuullisuuteen, tarjotaan haasteita kehittymiselle ja annetaan onnistumista edistävää ohjausta ja tukea. Erityistä huomiota kiinnitetään oppimisen esteiden ja oppimisvaikeuksien varhaiseen tunnistamiseen.

Koulun tavoitteena on tarjota oppilaille riittävää kasvun ja oppimisen tukea heti, kun tuen tarve ilmenee. Tuen varhainen aloittaminen ehkäisee ongelmien syvenemistä ja turvaa oppimisen ja kehityksen.

Oppimisen tuki uudistui 1.8.2025

Perusopetuslain oppimisen tukea koskeva lakiuudistus astui voimaan 1.8.2025. Perusopetuksen lainsäädännössä on aiemmin ollut käytössä kolmiportainen tuki: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Lakiuudistuksen myötä nämä tasot poistuvat ja jatkossa oppilaiden oppimista tuetaan oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä, ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla ja oppilaskohtaisilla tukitoimilla.  

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat osa koulun jokapäiväistä toimintaa, jossa korostuu yhteistyö oppimista ja koulunkäyntiä tukevien toimintatapojen sekä tukijärjestelyiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opetusjärjestelyt voivat olla esimerkiksi erilaisia ratkaisuja oppimisympäristöön liittyen, samanaikais- ja yhteisopetuksen lisäämistä sekä opetuksen eriyttämistä.

Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat kaikkien oppilaiden oikeus ja ensisijainen tukimuoto, joka ei vaadi erillistä päätöstä. Ryhmäkohtaisia tukimuotojaovat yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.

Oppilaskohtaisiin tukitoimiin siirrytään, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä ja oppilas tarvitsee pitkäkestoisempaa yksilöllisesti suunniteltua tukea. Oppilaskohtaisilla tukitoimilla tarkoitetaan säännöllistä erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä, osittain tai kokonaan pienryhmässä tai erityisluokassa. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään hallintopäätös.