URBACT: Come in! – Itä-Porin yhteisölähtöinen kehityshanke

Hankkeen ytimessä oleva palkittu hyvä käytäntö, jota nyt sovelletaan Porissa, on Budapestissa keväisin järjestettävä yhteisöfestivaali ja avoimien ovien viikonloppu “Budapest100”, jonka järjestävät paikalliset asukkaat yhdessä suuren vapaaehtoisjoukon kanssa korostaakseen rakennetun ympäristön arvoa ja vähentääkseen urbaania eristäytymistä.

Hankkeen ensisijainen päämäärä ei ole suojella rakennuksia, vaan kannustaa aktiiviseen kansalaisuuteen rakennetun ympäristön ja kulttuuriperinnön avulla. Sen tavoite on luoda pohjaa asukasyhteisöjen vahvistumiseksi ja kehittymiseksi sekä synnyttää keskustelua kaupunkien elävöittämisestä.

Come In! -verkosto uskoo, että tähän päämäärään päästään luomalla alueen asukkaiden kanssa tapahtuma, joka tuo yhteen porilaisia jakamaan menneisyyden tarinoita, tämän päivän kokemuksia ja tulevaisuuden visioita Itä-Porista sen erilaisiin elinympäristöihin ja rakennuksiin liittyen. Tapahtuma antaa itäporilaisille mahdollisuuden kertoa asuinalueensa moniulotteisesta historiasta ja arvosta.

Syksystä 2019 kevääseen 2021 hankkeen partnerikaupungit järjestävät oman tapahtuman osana siirto- ja oppimisprosessia. Porissa hankkeen päätapahtuma järjestetään lyhytaaltoasemalla 2.–16. toukokuuta 2021.

Mikäli olet kiinnostunut Itä-Porin kehittämisestä, olethan yhteydessä!

Verkoston partnerit ovat Újbudan kaupunginosa (Budapest, Unkari), Gheorgheni (Romania), Varaždin (Kroatia), Targówekin kaupunginosa (Varsova, Puola), Plasencia (Espanja), Forlì (Italia) ja Pori.

Hankkeen nimi: Come in! – Talking Houses, Shared Stories 2019-2020

Urbact -hankkeet logot